SF Motors nu este prima companie chineză care-şi mută producţia în SUA, mai aproape de clienţii americani, şi nu va fi nici ultima.
De asemenea, SF Motors este ultima dintr-o serie de companii chineze care şi-au anunţat intenţia de a pătrunde pe piaţa americană a autovehiculelor electrice chiar într-o perioadă în care progresul puternic înregistrat de China în acest sector nelinişteşte Washingtonul, scrie Financial Times.
Preocupat de poziţia avansată a Chinei pe pieţe care câştigă puternic în importanţă, Washingtonul a decis recent să impună tarife mai mari pe unele importuri chineze şi să ameninţe cu represalii pentru presiunea pe care companiile americane o resimt în sensul predării propriilor tehnologii în mâinile rivalelor chineze.
Tarifele respective riscă însă să aibă ca efect, pe lângă declanşarea unui război comercial, întărirea unei tendinţe ca firmele chineze să-şi stabilească baze de producţie în SUA.
La începutul acestei luni, şeful Tesla, Elon Musk, se plângea că firmei lui nu i se permite să deţină în mod direct propriile unităţi de asamblare în China, în timp ce „în SUA există cinci producători chinezi de autovehicule electrice“. Acesta a atras de asemenea atenţia asupra tarifului de 25% pe autovehiculele Tesla exportate către China, de 10 ori valoarea tarifului pe autovehiculele din direcţia opusă.
John Zhang, CEO al SF Motors, o filială a producătorului chinez Sokon Industry Group, susţine că firma sa se află pe picior de egalitate cu Tesla în SUA. Compania chineză a achiziţionat o fabrică în Indiana şi susţine că este singurul producător de autovehicule electrice cu propriile facilităţi de asamblare atât în China, cât şi în SUA. Fabrica puternic automatizată ar urma să creeze „câteva sute de locuri de muncă“ în Indiana, potrivit lui Zhang. Unitatea de asamblare din SUA a SF Motors are o capacitate de 50.000 de autovehicule pe an, însă fabrica din China a companiei poate produce de trei ori mai multe autovehicule, susţine Zhang. La capacitate maximă, volumul producţiei la nivel mondial este aproximativ dublu faţă de cel realizat de Tesla anul trecut.
Zhang spune că firma sa a dezvoltat in-house sistemul de propulsie electric şi că este în căutare de parteneriate în SUA pentru dezvoltarea de autovehicule autonome.
SF Motors a achiziţionat însă şi tehnologie americană în mod direct, cumpărând anul trecut un startup în domeniul autovehiculelor electrice creat de Martin Eberhard, co-fondator al Tesla.