Business Internaţional

Stâlpii economiei germane se clatină: exporturile scad, industria se contractă, viitorul VW este incert, iar Deutsche Bank se asfixiază cu datorii

Autor: Bogdan Cojocaru

08.10.2015, 20:13 5002

Germania, locomotiva eco­nomiei europene şi ţara către care se în­dreaptă cea mai mare parte a exporturilor româneşti, are probleme tehnice deloc de neglijat.

Exporturile, motorul economiei germane, scad cu o viteză atinsă doar în criză, nivelul activităţii din industrie şi al comenzilor pentru aceasta s-a redus, Volkswagen, cea mai mare companie şi angajator de top, riscă să fie blocată de scandalul monstru al emisiilor toxice, iar Deutsche Bank a anunţat o „avarie“ de 6 miliarde de euro.

Către Germania se îndreaptă 20% din exporturile româneşti, iar o parte semnificativă din aceste exporturi sunt reprezentate de piese şi componente pentru industria auto germană, cel mai mare exportator al acestei ţări. Exporturile Germaniei au înregistrat în august cea mai abruptă scădere lunară din ultimii şapte ani, amplificând temerile - induse de reducerea accen­tuată din aceeaşi lună a comenzilor şi a activităţii din industrie - că cererea externă slabă, mai ales din China, îşi pune amprenta pe cea mai mare economie europeană, scrie Reuters.   

 

Exporturile s-au blocat

Exporturile au plonjat cu 5,2% în termeni ajustaţi sezonier, la 97,7 mi­liarde euro, potrivit datelor statistice oficiale. Importurile au scăzut şi ele, cu 3,1%, la 78,2 miliarde euro, cel mai abrupt declin de o lună din noiembrie 2012. Unii analişti sugerează că scă­derea ar putea reflecta numărul mare de zile libere din august, însă evoluţia negativă a comenzilor pentru industrie indică slăbirea cererii externe.

„Este vorba de o scădere accen­tuată, una pe care nu o vezi în fiecare zi. Se vede impactul problemelor din Chi­na, Brazilia, Rusia şi alte pieţe”, spune  Holger Sandte, analist la Nordea. Companiile germane au avertizat de mult timp despre încetinirea Chinei, cea mai mare economie emergentă din lume, care absoarbe 6,5% din expor­turile nemţeşti, şi au încercat să evite să devină prea dependente de această piaţă extinzându-se în alte părţi din lumea emergentă. Cu toate acestea, expunerea Germaniei la China este încă semnificativă. Comerţul bilateral s-a situate la 154 miliarde euro anul trecut. Circa 5.200 de companii germane sunt active în China.

Economia germană a înregistrat patru trimestre consecutive de creştere după contracţia minoră din al doilea trimestru al anului trecut.

În perioada aprilie-iunie avansul a fost de 0,4%. Însă la orizont se adună nori întunecaţi.

Pe lângă rebalansarea economiei mondiale, cu slăbirea marilor economii emergente, scandalul emisiilor toxice riscă să paralizeze VW, să afecteze industria care exportă cel mai mult şi să păteze imaginea brandului „Made in Germany“.

Industria auto asigură unul din cinci locuri de muncă în Germania şi a contribuit cu 18% la exporturile de 1.100 miliarde euro de bunuri de anul trecut, notează Financial Times.

 

VW are un drum periculos în faţă

La VW, noul CEO Matthias Mueller a avertizat că schimbările nu vor fi nedureroase. Compania se pregăteşte să-şi amputeze cheltuielile pentru a face faţă campaniei masive de rechemări în service cu care speră să-şi spele onoarea după ce a fost prinsă în SUA că a manipulat testele de poluare la care au fost supuse autovehiculele sale cu ajutorul unui software ilegal.

VW este pasibilă de plata a miliarde de euro în amenzi şi procese intentate peste tot în lume pentru că a minţit despre performanţele motoarelor sale.

VW a pus deja deoparte 6,5 miliarde euro pentru resoftarea sau modificarea motoarelor care poluează mai mult decât permit normele. Compania a anunţat deja că nu va mai vine anumite modele de maşini cu motoare diesel în SUA.

Martin Shulz, preşedintele Parlamentului European, a avertizat că scandalul reprezintă o “lovitură grea” dată economiei germane. Economiştii de la HSBC au calculate că un declin de 10% la producţiei în Germania va încetini economia naţională cu 0,15 puncte procentuale. Scandalul a şters 30 miliarde euro din capitalizarea producătorului auto.

VW este vârful unui lanţ uriaş de producţie. Pentru furnizorul de piese Schaeffler, VW este unul dintre cei mai mari clienţi. Compania, cu operaţiuni de producţie şi în România, a îngustat intervalul de preţ pentru listarea sa publică iniţială de la 12-14 euro la 12,5-13 euro, scrie Reuters, care citează surse apropiate situaţiei. Schaeffler intenţiona iniţial să strângă prin acest IPO 2,5 miliarde euro, dar acum speră la 975 milioane euro.

 

Deutsche Bank pătimeşte din cauza strategiei neinspirate

Deutsche Bank, cea mai mare bancă germană, a emis miercuri, în miez de noapte, un avertisment-şoc că în trimestrul trei va înregistra pierderi record de şase miliarde euro. Analiştii anticipau un profit de un milliard euro. Anterior, surse apropiate situaţiei au indicat că banca intenţionează să concedieze aproximativ un sfert dintre angajaţi, respectiv 23.000, în principal din departamentul procesării tranzacţiilor şi prin restructurarea filialei sale PostBank.

Pierderile anunţate miercuri ar putea şterge complet dividendul simbolic pe care Deutsche îl plăteşte de la criză încoace. “Pierderile şi cheltuielile cu acţiunile din justiţie sunt mai mari decât s-a anticipat, aşa cum este şi tăierea dividendului”, spune Jon Peace, analist la Nomura. Pierderile reflectă, potrivit băncii, reevaluarea în scădere cu 5,8 miliarde euro a fondului comercial al băncii sale de investiţii şi valoarea reală, mai mică, a subsidiarei de retail Postbank, pe care intenţionează să o vândă. De asemenea, Deutsche pune de-oparte încă 1,2 miliarde euro pentru a plăti în diferitele procese deschise împotriva sa în ultimii ani. Pierderi de 600 milioane euro reprezintă reducerea valorii participaţiei de 20% pe care grupul bancar îl deţine la banca Hua Xia din China.

Ca şi alte bănci, Deutsche a fost prinsă în scandalul manipulării ratei Libor şi este invetsigată de autorităţile elveţiene pentru manipularea pieţei metalelor preţioase.a

 

Dintr-o dată Germania s-a trezit cu patru probleme

 

 

Exporturile au luat-o la vale

Exporturile au plonjat în august cu 5,2% faţă de luna anterioară, la 97,7 miliarde euro. Declinul este cel mai acut începând cu ianuarie 2009. Importurile au scăzut cu 3,1%, maximul din noiembrie 2012, la 78,2 miliarde euro. Unii analişti sugerează că scăderea ar putea reflecta numărul mare de zile libere din august, însă evoluţia negativă a comenzilor pentru industrie indică slăbirea cererii externe, în special a celei chineze.

Comerţul germano-chinez s-a situat la 154 miliarde euro anul trecut. Circa 5.200 de companii germane sunt active în China, cea mai mare economie emergentă a lumii.

 

Industria cedează

Producţia industrială germană a scăzut cu 1,2% în august, lună în care s-au diminuat şi comenzile pentru industrie - cu 2,6% în cazul celor de pe piaţa internă şi cu 1,2% în cazul celor externe. Comenzile din afara zonei euro s-au redus cu 3,7%. Subliniind problemele industriei, distribuitorul german de oţel Kloeckner a avertizat că nu poate atinge ţinta de profit stabilită pentru trimestrul III din cauza declinului preţurilor şi a cererii slabe pentru oţel şi produse din metal. Şi-a redus ţintele de venituri pentru anul acesta şi grupul de logistică portuară Hamburger Hafen und Logistik.

Motivul: declinului continuu al traficului pe segmentul containere. Cel mai mare port al ţării este afectat de încetinirea Chinei şi prăbuşirea afacerilor cu Rusia.

 

Deutsche Bank se îngroapă în pierderi

Deutsche Bank a avertizat că în trimestrul III va înregistra pierderi record de 6 miliarde euro care ar putea şterge complet dividendul simbolic pe care banca îl plăteşte de la criză încoace. Sunt zvonuri care spun că banca intenţionează să concedieze aproximativ un sfert dintre angajaţi, respectiv 23.000, în principal din departamentul procesării tranzacţiilor şi prin restructurarea filialei PostBank. Pierderile reflectă, potrivit băncii, reevaluarea în scădere cu 5,8 miliarde euro a fondului comercial al băncii sale de investiţii şi valoarea reală, mai mică, a subsidiarei de retail Postbank, pe care intenţionează să o vândă. De asemenea, Deutsche pune de-oparte încă 1,2 miliarde euro pentru a plăti în diferitele procese deschise împotriva sa în ultimii ani. Pierderile de 600 milioane euro reprezintă reducerea valorii participaţiei de 20% pe care grupul bancar îl deţine la banca Hua Xia din China. Ca şi alte bănci, Deutsche a fost prinsă în scandalul manipulării ratei Libor şi este investigată de autorităţile elveţiene pentru manipularea pieţei metalelor preţioase.

 

Scandalul VW pune în pericol toată economia

Noul CEO al VW Matthias Mueller a avertizat că schimbările care vor veni nu vor fi nedureroase. Compania îşi va reduce cheltuielile şi probabil va efectua disponibilizări masive pentru a face faţă campaniei masive de rechemări în service cu care speră să-şi spele onoarea după ce a fost prinsă în SUA că a manipulat testele de poluare. Economiştii de la HSBC au calculat că un declin de 10% al producţiei în Germania va încetini economia naţională cu 0,15 puncte procentuale. Scandalul a şters 30 mld. euro din capitalizarea producătorului auto. VW este vârful unui lanţ imens de producţie. Pentru furnizorul de piese Schaeffler, VW este unul dintre cei mai mari clienţi.

Compania, cu operaţiuni şi în România, a îngustat intervalul de preţ pentru listarea sa publică iniţială de la 12-14 euro la 12,5-13 euro. Investitorii se tem de impactul pe care l-ar outea avea asupra Schaeffler scandalul VW.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO