Business Internaţional

Terenuri pentru investitori, subvenţii la limita legii europene, prioritate şi acces la autostradă - cum vrea Slovacia să devină campionul mondial absolut la producţia de maşini

Terenuri pentru investitori, subvenţii la limita legii...

Autor: Bogdan Cojocaru

26.04.2018, 21:32 1681

Când Slovacia a început în 2015 negocierile cu Jaguar Land Rover pentru construirea unei fabrici, această ţară cu doar 5,4 milioane de locuitori găzduia deja trei companii auto străine de prestigiu şi era cel mai mare producător de maşini per capita din lume. Pentru a-i atrage pe britanici, guvernul slovac a trebuit să ofere nu doar bani şi pământ, ci şi garanţia furnizării unei forţe de muncă bine pregătite şi a voinţei politice.

Land Rover a declanşat o campanie de angajări masivă şi va începe să producă în ţara est-europeană din acest an, însă guvernul slovac îl caută deja pe al cincilea producător auto străin. 

Unii analişti atrag atenţia că economia slovacă a devenit prea depenentă de industria auto, care a ajuns să contribuie cu aproape 45% la producţia industrială totală şi cu 40% la exporturile industriale.

În eforturile de a face ţara mai atractivă pentru investitori, guvernul slovac a aprobat în urmă cu câteva zile construirea unui parc industrial în satul Hanuska, lângă oraşul Kosice. Acesta ar trebui să fie cel mai mare parc industrial din ţară şi o posibilă atracţie pentru producătorul chinez de autovehicule electrice Zhi Dou, despre care presa slovacă scrie că ar vrea să-şi construiască o fabrică în Europa de Est şi că pentru aceasta a redus lista cu posibile locaţii la Slovacia şi România. Favorită în această competiţie ar fi Slovacia pentru că are costuri cu logistica mai mici şi o reţea bine dezvoltată de furnizori din industria automotive. România ar avea de oferit costuri cu forţa de muncă şi taxe mai mici. În România, subvenţiile ar fi de până la 50%, faţă de 35% în Slovacia. 

Presa slovacă scrie că Zhi Dou, parte a grupului Geely Holding, care mai deţine Volvo şi Lotus, ar fi interesată de zona din jurul Kosice. Rata şomajului din Slovacia este de circa 7%, nivel mai redus faţă de cele din anii anteriori, însă a rămas suficientă forţă de lucru bine pregătită în estul ţării, unde există şi o tradiţie puternică în inginerie. Noua fabrică a chinezilor unde s-ar produce maşini electrice ar crea mii de locuri de muncă. Producţia ar începe în 2020. Viziunea celui de-al cincilea producător auto a revenit după ce guvernul slovac a dat parcului industrial Haniska statutul de investiţie strategică, scrie The Slovak Spectator. În planurile guvernului, Zhi Dou şi BMW sunt menţionaţi ca producători auto strategici. Speculaţiile că BMW ar fi interesat să producă în Slovacia au apărut pentru prima dată în presă în 2012 şi 2013. La acea vreme, compania germană a negat zvonurile. Presa spune că de această dată este ceva mai serios.

La propunerea ministerului economiei, guvernul a blocat teren pentru un posibil investitor în noul parc strategic din Haniska.

„Proiectul reprezintă o investiţie semnificativă. Implementarea proiectului este în interesul public“, se arată într-un comunicat al ministerului. Cu o suprafaţă de 250 de hectare, parcul industrial de la Haniska va fi unul dintre cele mai mari din ţară. Zhi Dou va lua o decizie finală în toamnă. Pentru a atrage Jaguar Land Rover, Slovacia a trebuit să rezolve o listă lungă de probleme. Având în vedere concurenţa acerbă din Europa de Est pentru investiţii străine, succesul acestei ţări în ceea ce priveşte venirea constructorului auto britanic este remarcabil, scrie europe.autonews.com. Pentru a-i mulţumi pe cei de la Jaguar Land Rover, guvernul a furnizat mai mult decât teren pentru fabrică - a rezolvat probleme legate de pregătirea viitorilor angajaţi, probleme legate de serviciile sociale, de lanţul de aprovizionare şi chiar de politică.

„A fost nevoie de cinci luni de muncă foarte intense pentru a câştiga proiectul, implicând întâlniri cu zeci şi zeci de consultanţi în weekenduri“, povesteşte Robert Simoncic, CEO al agenţiei slovace de investiţii şi comerţ SARIO.

La final, compania britanică s-a putut mişca rapid în crearea atât a unei fabrici auto, cât şi a unui parc de furnizori. Problema angajaţilor a fost rezolvată pentru ambele segmente.

Negocierile cu Jaguar Land Rover au început în ianuarie 2015, când producătorul căuta locaţii în lungul şi în latul lumii. Provocarea pentru Slovacia şi pentru toţi ceilalţi peţitori era că britanicii nu aveau nevoie de vreun loc anume pentru a-i sprijini intrarea pe o piaţă locală, spune Alexander Wortberg, directorul de operaţiuni al Jaguar Land Rover pentru fabrica slovacă de la Nitra. Cu astfel de fabrici un producător caută să câştige un avantaj concurenţial local.

Pentru Jaguar, alegerea unei locaţii era simplă: compania avea nevoie de capacitate de producţie mai mare. 

Cele trei uzine din Marea Britanie funcţionau la capacitate maximă datorită cererii mari la nivel mondial, explică Wortberg. Aceasta înseamna că Jaguar era liber să meargă oriunde ar fi vrut. În această cursă, Slovacia a concurat cu state europene ca Polonia şi Ungaria, cu Mexicul şi chiar cu SUA. Acum, Jaguar cheltuie 1,4 miliarde de euro pentru a-şi construi fabrica slovacă. Statul i-a oferit subvenţii de 125 de milioane de euro, maximul permis de regulile UE. Banii au făcut ca miza să fie prea mare pentru Polonia, cel mai puternic rival.

„Slovacia era pregătită să plătească mai mult decât am fi putut noi face rost“, spune Janusz Piechocinski, pe atunci vicepremierul Poloniei. Generozitatea Slovaciei a trezit suspiciuni la Comisiei Europeană, care a deschis o investigaţie pentru a vedea dacă nu cumva subvenţiile şi ajutoarele de stat sunt mai mari decât permite legislaţia UE. Mai exact, analiza Comisiei are în vizor modul în care s-a făcut transferul terenurilor parcului strategic Nitra către Jaguar şi exceptarea fabricii de la plata taxelor locale la transformarea terenului agricol în teren industrial. Regulile comunitare spun că subvenţiile nu trebuie să fie principalul motiv pentru care o companie alege o locaţie din UE pentru a face investiţii.

O altă problemă a fost logistica pe care o poate oferi terenul. Parcul industrial are acces bun la autostradă şi spaţiu pentru a se extinde. De asemenea, are acces la un parc de furnizori care poate găzdui 10-12 companii.

Jaguar va avea nevoie de 2.800 de angajaţi la noua fabrică şi în doar câteva luni de la lansarea ofertelor de locuri de muncă, compania a primit 40.000 de cereri de angajare. Însă nu toate persoanele au pregătirea de care productorul auto are nevoie. Guvernul speră să atragă mai mulţi angajaţi încurajând mobilitatea în regiune. Încearcă să atragă inclusiv diaspora slovacă prin publicitate. 

„Sunt probabil 200.000 sau de oameni sau mai mulţi care lucrează în alte ţări“, spune Simoncic. Pentru viitorii angajaţi, Jaguar este pregătit să construiască cămine, ceea ce ar impulsiona sectorul local al construcţiilor.

În Slovacia mai au fabrici Volkswagen (din 1991), Kia (din 2004) şi Peugeot Citroen (din 2003). Potrivit Agenţiei pentru Investiţii, cei trei constructori şi furnizorii lor de prim rang au 129.000 de angajaţi. Industria auto asigură direct şi indirect 250.000 de locuri de muncă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO