Business Internaţional

Toată lumea vorbeşte că este o companie imorală. N-or fi aşa şi guvernele sau băncile?

Viktor Orban, premierul Ungariei, alături de fostul CEO al VW Martin Winterkorn: „Noi, germanii şi ungurii, am realizat multe împreună de-a lungul istoriei. Am obţinut rezultate excelente în interesul multor cauze bune. Ceea ce se întâmplă acum aici este bun pentru Ungaria, pentru Germania şi pentru întreaga civilizaţie europeană”.

Viktor Orban, premierul Ungariei, alături de fostul CEO al VW Martin Winterkorn: „Noi, germanii şi ungurii, am realizat multe împreună de-a lungul istoriei. Am obţinut rezultate excelente în interesul multor cauze bune. Ceea ce se întâmplă acum aici este bun pentru Ungaria, pentru Germania şi pentru întreaga civilizaţie europeană”.

Autor: Bogdan Cojocaru

02.10.2015, 00:04 1502
O parte din motoarele de pe modele cu care Volkswagen a înşelat testele de poluare au fost fabricate în Ungaria, la fabrica Audi din Gyor, a cărei extindere a fost prezentată cu mult fast în 2013 de premierul maghiar Viktor Orban şi de fostul CEO al VW Martin Winterkorn.

Guvernul Orban şi diferite bănci evaluează acum impactul pe care îl are scandalul manipulării emisiilor de gaze periculoase asupra economiei şi evocă nevoia ca Ungaria să-şi reducă dependenţa de industria auto, iar Winterkorn este anchetat penal în Germania.

Managementul producătorului auto german ştia de mult timp că acesta instalează pe anumite modele software care face ca în teste maşina să emită noxe conform standardelor, dar care lasă maşina să polueze peste limitele legale în condiţii de drum normal.

Întrebarea pe care şi-o pune toată lumea este dacă inginerii din fabricile VW, inclusiv cei de la Gyor, ştiau sau bănuiau că ceva este în neregulă şi dacă este posibil ca guvernele ţărilor unde se produc aceste maşini să nu fie informate despre aceasta. Dacă n-ar fi ştiut, ar însemna incompetenţă sau nepăsare având în vedere că industria auto este una deosebit de importantă, chiar strategică, pentru ţări precum Ungaria. Vorbind de Ungaria, Winterkorn era un oaspete frecvent al premierului Orban. Industria auto contribuie cu 10-20% la exporturile Poloniei, României, Ungariei şi Cehiei, potrivit estimărilor Bank of America Merrill Lynch. Dând mână liberă unor angajatori mari precum VW şi închizând ochii la „micile“ nereguli de care aceştia se fac vinovaţi, guvernele îşi rezolvă o problemă care altfel ar fi greu de rezolvat: locuri de muncă în timpul mandatelor lor. Locuri de muncă înseamnă alegători mulţumiţi. Acum, aceste locuri de muncă sunt ameninţate. VW are în vedere concedieri pentru a face rost de banii necesari acoperirii pierderilor financiare cauzate de scandal. Compania a încetinit producţia la una dintre cele mai mari fabrici de motoare ale sale şi a îngheţat angajările în Germania. 

Revenind la bănci, VW a primit împrumuturi de peste 4 miliarde de euro de la Banca Europeană pentru Investiţii în ultimul deceniu, cea mai mare parte a banilor fiind destinată cercetării şi dezvoltării de motoare mai curate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO