Business Internaţional

„Ucigaşul de costuri“ în luptă cu statul francez

Carlos Ghosn, poreclit „ucigaşul de costuri“, a readus Renault pe profit şi a scos Nissan din faliment printr-una dintre cele mai agresive campanii de restructurare din istoria industriei auto. Anul trecut, pentru cei doi constructori auto Ghosn a valorat 15 milioane de dolari. AFP-Mediafax Foto

Carlos Ghosn, poreclit „ucigaşul de costuri“, a readus Renault pe profit şi a scos Nissan din faliment printr-una dintre cele mai agresive campanii de restructurare din istoria industriei auto. Anul trecut, pentru cei doi constructori auto Ghosn a valorat 15 milioane de dolari. AFP-Mediafax Foto

Autor: Bogdan Cojocaru

17.04.2015, 00:05 1140

Când guvernul francez a anunţat că îşi va majora participaţia la Renault, a explicat că decizia este temporară şi că intenţionează ca astfel să capete o influenţă mai mare în deciziile constructorului auto pentru a putea încuraja acţionariatul de lungă durată, şi nu să-l conducă. Aparent, Carlos Ghosn, preşedintele şi CEO-ul Renault şi al aliatei acestuia, Nissan, nu a înghiţit găluşca şi a pornit la război contra Parisului.

Manevra statului francez poate bulversa echilibrul din alianţa franco-niponă. Ghosn poate răspunde cu schim­bări majore în dauna puterii Renault.

Renault şi Nissan au organizat ieri o reuniune de urgenţă a administratorilor pentru discutarea „evoluţiei acţionariatului grupului“. Majorându-şi capitalul, guvernul vrea să forţeze constructorul auto să adopte introducerea dreptului votului dublu, care dă putere mai mare de vot acţionarilor pe termen lung, scrie Les Echos. Este o iniţiativă pe care Renault o consideră o demonstraţie de forţă politică şi care-l obligă pe Ghosn să clarifice situaţia Nissan. Grupul japonez deţine doar 15% din capitalul Renault şi niciun drept de vot în adunarea generală a Renault, în timp ce constructorul francez controlează peste 44% din Nissan. Repartiţia este paradoxală deoarece Nissan participă cel mai mult la profitabilitatea alianţei. Spre exemplu, Nissan realizează 68% din venituri.

Dacă statul francez primeşte drept de vot dublu, echilibrul alianţei poate fi bulversat. Pentru Nissan, aceasta poate fi picătura care umple paharul. Grupul poate cere o poziţie mai puternică în atelajul pe care îl formează cu Renault din 1999. 

Greutatea Nissan în alianţă poate creşte prin diferite manevre cu capitalul, care pot ajuta Renault să contreze Parisul în adunarea generală de luna viitoare. Pe scurt, această poveste se poate transforma fie într-o confruntare politică, fie într-o luptă internaţională în interiorul Renault – Nissan.

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO