Business Internaţional

UE se gândeşte să introducă o taxă specială pentru Google şi alţi giganţi online americani

UE se gândeşte să introducă o taxă specială pentru...

Autor: Ioana Nita

20.01.2015, 14:35 437

Uniunea Europeană are în vedere posibilitatea de a introduce o taxă specială pentru companiile online americane precum Google, măsura făcând parte din noul plan de a dezvolta o singură piaţă digitală în tot continentul, potrivit comisarului european pentru economia şi societatea digitală Günther Oettinger, citat de New York Times. Oficialul de origine germană a spus că în prezent Europa pierde la capitolul IT, dar că situaţia s-ar putea schimba prin intermediul investiţiilor şi prin crearea unor condiţii de concurenţă echitabile pentru toate companiile de technologie.

„Taxarea acestor companii este o opţiune, însă deocamdată nu am luat o decizie”, a precizat Oettinger cu privire la planul UE pentru o singură piaţă digitală.Comisia Europeană, partea executivă a UE, va anunţa planul până în luna mai. Întrebat dacă Google ar putea fi taxată pentru publicarea unor materiale care implică drepturi de autor, el a răspuns afirmativ.

Dezvoltarea unei singure pieţe digitale este unul dintre principalele obiective pe care le are noua comisie pentru a stimula creşterea economică a UE.

„Douăzeci şi opt de pieţe fragmentate nu sunt bune pentru investiţii, start-up-uri, crearea de noi locuri de muncă şi nici pentru utilizatori”, a punctat Oettinger.

În ceea ce priveşte companiile străine de tehnologie, el a menţionat că dacă acestea activează pe piaţa europeană, atunci trebuie să se supună regulilor acesteia.   

Comisarul european pentru economia şi societatea digitală a criticat companiile americane care intră pe piaţa europeană prin „investiţii făcute în state membre unde legislaţia privind protecţia datelor are lacune, iar astfel datele obţinute pot ajunge în întreaga Uniune Europeană”. Soluţia propusă este crearea unui singur set de reglementări europene pentru protecţia datelor personale. Oettinger nu a precizat la ce ţări face referire, Germania avân spre exemplu cele mai dure reglementări cu privire la protecţia datelor. 

Una dintre cele mai dificile sarcini cu care se confruntă UE este crearea unor reglementări în privinţa drepturilor de autor care să fie compatibile cu secolul 21, consideră comisarul european. Legislaţii naţionale în vigoare, care diferă de la o ţară la alta, nu au mai fost actualizate din perioada discurilor de gramofon. 

Mai multe ţări europene au încercat să găsească modalităţi prin care să le impună taxe companiilor americane de tehnologie precum Google. Germania, spre exemplu, i-a sugerat gigantului american că ar trebui să plătească pentru postarea diferitelor fragmente din ziarele germane, însă Google doar a încetat să le mai afişeze. Autorităţile franceze susţin că Google datorează statului peste un miliard de euro, dat fiind că aceasta folosesşte structuri juridice pe care mai multe companii le folosesc în Europa pentru a se sustrage de la plata taxelor locale. Google declară venituri mai mici faţă de sumele plătite efectiv de subsidiarele locale din Europa, după cum arată diferite estimări ale agenţiilor de publicitate. Această problemă, dezbătută şi în România, este însă de fapt o problemă legată de neadaptarea legislaţiilor fiscale la procesul de globalizare, după cum a explicat anul trecut la Bucureşti Carlo D’Asaro Biondo, preşedinte al operaţiunilor Google pentru Europa de Sud-Est, Orientul Mijlociu şi Africa.

„Este o problemă de globalizare, nu este doar problema Google.  Sistemele fiscale locale au fost făcute înainte de globalizare, iar regulile trebuie făcute acum împreună cu toate ţările, astfel încât să funcţioneze peste tot. Noi colaborăm cu autorităţile internaţionale pentru a crea un sistem care să permită taxarea corectă a multinaţionalelor. Google ca şi companie multinaţională plăteşte taxele în fiecare ţară unde operează, respectând legislaţia locală“, spunea Carlo D’Asaro Biondo anul trecut în interviul acordat pentru ZF.

În 2012, veniturile declarate de Google Bucharest SRL au fost de circa 2,5 milioane euro, potrivit Ministerului de Finanţe, însă agenţia Initiative Media a estimat afacerile subsidiarei locale a firmei americane la 15,3 mil. euro. Diferenţa este explicată de faptul că veniturile din publicitatea online sunt greu de calculat în condiţiile în care o companie din România poate alege să îşi facă reclamă pe site-uri din străinătate, încasările fiind astfel revendicate de subsidiara Google din acea ţară.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO