Business Internaţional

Un „prădător“ din Europa de Est a luat urma marilor companii telecom

Petr Kellner

Petr Kellner

Autor: Catalina Apostoiu

26.03.2018, 00:06 946

Ceea ce PPF, grupul financiar privat al lui Petr Kellner, cel mai bogat om din estul UE, a făcut în Cehia poate indica impactul pe care sosirea grupului îl poate avea asupra pieţelor telecom din Ungaria şi Balcani, scrie Bloomberg.

Grupul lui Kellner, care are o avere de 12,6 miliarde de dolari, se va angaja în luptă cu giganţi ai industriei ca Deutsche Telekom, Vodafone Group şi Telekom Austria.

Deşi a pătruns relativ recent în această industrie, PPF ar urma să aducă cu sine o înclinaţie către experimentare, sume masive pentru investiţii menţinând în acelaşi timp costurile sub control şi o înţelegere a pieţelor foste comuniste, potrivit analiştilor şi oficialilor.

Recent, PPF a achiziţionat diviziile mobile ale Telenor din Ungaria, Bulgaria, Serbia şi Muntene­gru în schimbul a 2,8 miliarde de euro, punând capăt mai multor luni de speculaţii privind soarta deţinerilor est-europene ale companiei nor­vegiene.

Primul atac al grupului lui Kellner pe piaţa serviciilor de telefonie şi media a avut loc cu aproape cinci ani în urmă, când a achiziţionat cea mai mare companie de telefonie a Cehiei de la compania spaniolă Telefonica pentru apro­xi­mativ 3,4 miliarde de dolari. De atunci, acţiunile diviziei au crescut cu peste 400%.

„PPF va fi probabil un investitor mai agresiv şi mai abil decât Telenor şi va încerca cu siguranţă să-şi devanseze oarecum rivalii prin optimizarea operaţiunilor şi introducerea de noi servicii“, spune Milan Vanicek, analist la J&T Banka din Praga. „Sosirea acestui prădător financiar ar putea spori competiţia şi transforma piaţa“.

Abordarea PPF derivă din originile sale ca firmă con­crentrată pe ma­na­gementul inves­tiţiilor, asigurări şi real estate. De atunci, aceasta s-a diversificat în alte domenii, prin­tre care bio­tehnologia, iar acum îşi intensifică pariul pe tele­comu­nicaţii.

Totuşi, noile pieţe telecom pe care a pătruns grupul sunt dominate de rivali mai experimentaţi, iar investitorii care se aşteaptă la o repetare uşoară a succesului PPF din Cehia ar trebui să fie prudenţi, spun analiştii. Cea mai mare piaţă nouă a PPF este cea ungară, unde va concura direct cu Magyar Telekom, controlat de Deutsche Telekom, şi Vodafone.

O companie deţinută de Lorinc Meszaros, un aliat al premierului Viktor Orban, pare să fi contactat PPF în vederea achiziţionării activelor locale odată cu finalizarea tranzacţiei cu Telenor.

Chiar dacă astfel de discuţii au fost lansate, „există şanse mari ca PPF să-şi păstreze deţinerile ungare pentru a deveni un jucător regional major“, spune Norbert Cinkotai, analist.

În Bulgaria, PPF se va lupta cu fosta companie de stat Vivacom şi Telekom Austria pe piaţa mobilă. PPF şi-a crescut şi deţinerile media după achiziţionarea Nova Broadcasting Group, cel mai mare grup media din Bulgaria.

Vivacom a refuzat să comen­teze asupra efectului pe care PPF l-ar putea avea asupra businessului său.

În Serbia, unde piaţa este do­minată de compania de stat Telekom Srbija, ministrul comerţului şi telecomuni­caţiilor Rasim Ljajic a declarat că se aşteaptă ca noile investiţii ale PPF să creeze o piaţă mai competitivă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO