Business Internaţional

Un război comercial total ar lovi mai dur Ungaria, Cehia, Coreea de Sud şi Taiwanul decât China şi SUA

Un război comercial total ar lovi mai dur Ungaria,...

Autor: Bogdan Cojocaru

05.07.2018, 22:56 2046

Investitorii care urmăresc schimbul de focuri din conflictul comercial dintre Statele Unite şi China ar putea avea motive să se teamă de dezastrul pe care lupta dintre cele mai mari două economii ale lumii l-ar face în economia mondială.

Un model realizat de economiştii de la Pictet Asset Management din Londra a găsit că tarife de 10% pe marfuri americane trans­ferate în totalitate către consumatori ar putea aduce economia globală în stagflaţie şi ar putea distruge 2,5% din câştigurile cor­po­rative. Însă este la fel de probabil ca şocurile unui război comercial total să lovească economiile unor ţări care sunt strâns integrate în lanţul valoric global - pe care companiile le folosesc tot mai mult pentru a-şi fragmenta producţia.

Un lanţ de valori globale este definit de Organizaţia Mondială a Comerţului ca suma conţinutului de valoare adăugată străină din exporturile unei ţări şi a valorii adăugate furnizate exporturilor altor ţări.

Calculele economiştilor de la Pictet Asset Management arată că ţări precum Taiwanul, Ungaria, Cehia, Coreea de Sud şi Singapore ar putea fi în egală măsură, dacă nu cumva şi mai mult, vulnerabile la riscul unui conflict comercial decât cele două mari economii. Taiwanul, spre exemplu, este un centru al industriei de tehnologie şi semiconductori şi găzduieşte producători de electronice prin contract mari cum ar fi Foxconn, care fabrică iPhone-ul Apple, printre alte câteva dispozitive importante.

Circuitele electro­nice integrate au reprezentat 40% din exporturile totale ale Taiwanului.

Ungaria, al cărei cel mai mare partener comercial din afara UE sunt Statele Unite, se bucură de intrări mari de investiţii datorită unei mari baze de producţie, în special în sectorul auto.

Autovehiculele şi componentele auto au fost cele mai mari două exporturi din Ungaria în 2016, reprezent‚nd 15% din total. Cancelarul german Angela Merkel a avertizat recent că tarifele de import cu care preşedintele american Donald Trump ameninţă industria auto germană sunt mai distructive decât actualele tarife aplicate pentru importurile de oţel şi aluminiu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO