Business Internaţional

Vola.ro: Prăbuşirea preţului petrolului şi presiunea companiilor low cost ieftinesc biletele de avion

Vola.ro: Prăbuşirea preţului petrolului şi presiunea...

Autor: Alina Oprea

21.10.2015, 11:29 622

În ultimul an, preţul petrolului a ajuns la mai puţin de jumătate faţă de nivelul anului trecut, scăzând de la 110 dolari pe baril în iunie 2014 la circa 45-50 de dolari în prezent.

"Cred că preţul biletelor de avion o să continue să scadă. În primul rând există nişte trenduri macroeconomice care favorizează scăderea preţului biletelor de avion. Preţul petrolului este la un nivel foarte scăzut, aproape de un minim istoric, ceea ce scade costurile de combustibil pentru companiile aeriene. Apoi, există o creştere în ofertă, diverse companii aeriene având planuri de expansiune în România, deschiderea unor noi rute şi creşterea frecvenţelor de zbor. Nu în ultimul rând, presiunea pe preţ exercitată de către companiile low cost este mare, ceea ce forţează companiile tradiţionale să încerce să rămână competitive, atât prin tariful de bază, cât şi prin diferite promoţii, sau chiar prin modificarea modelului de business. Sunt din ce în ce mai multe companii aeriene care încep să emuleze modelul low cost, diferitele servicii (inclusiv bagajele) fiind oferite opţional, contra cost. În general industria urmează un model de "unbundling" (despachetare), în care se oferă un tarif de bază, iar fiecare serviciu adiţional, de la masă până la bagaje şi priority boarding, este taxat separate", a declarat pentru MEDIAFAX Daniel Truică, managing partner al portalului de turism Vola.ro.

Acesta estimează totodată că vânzările de bilete de avion vor creşte cu 10% anul viitor.

"Companiile low cost vor câştiga probabil o cotă şi mai mare de piaţă datorită planurilor de extindere foarte agresive pe care le-au anunţat pentru 2016. Se preconizează a fi un an cu multe rute noi, cu aeronave noi şi zboruri mai dese din România. Cei mai câştigaţi vor fi clienţii, care vor avea şi mai multe opţiuni pentru a călători în afara ţării. Pe termen mai lung, estimările IATA spun că piaţa globală se va dubla în următorii 20 de ani. De la 3,3 miliarde de călători în 2014, la 7,3 miliarde de călători în 2034. La nivel european, IATA preconizează o creştere mult mai scăzută, de aproximativ 2,7%. Cred însă că România va avea o evoluţie superioară mediei europene, datorită motivelor expuse mai sus şi apoi a faptului că suntem încă mult sub medie faţă de restul Europei la numărul de călătorii cu avionul", afirmă Truică.

Reprezentantul Vola.ro precizează că în ultimii cinci ani în România a crescut numărul biletelor de avion vândute, iar preţul acestora a scăzut, ca şi populaţia rezidentă.

"Este clar că a existat o creştere în ultimii 5 ani, dar depinde şi la ce ne raportăm, la număr de bilete vândute sau la valoarea lor. Pentru că numărul de bilete a avut un trend ascendent pentru toate agenţiile şi companiile aeriene mari, dar preţul, pe de altă parte, a avut o pantă descendentă. Şi acesta nu poate să fie decât un lucru bun pentru piaţă. În prezent, Vola.ro. vinde cu aproape 450% mai multe bilete de avion decât în 2010, iar creşterea mai accelerată s-a înregistrat în ultimele 12 luni, când aproape ne-am dublat volumul. Dar nu putem să generalizăm aceleaşi procente pentru întreaga piaţă, creşterea noastră s-a datorat în mare măsură investiţiilor făcute şi pentru că ne-am diversificat oferta, fapt ce ne-a permis să câştigăm o cotă mai mare din piaţă. La nivelul întregii pieţe, cred că un motiv determinant al creşterii l-a avut dezvoltarea companiilor low cost, care au stimulat enorm cererea de bilete de avion. Ascensiunea low cost-urilor a avut un efect transformator asupra pieţii şi cred că mulţi români au ieşit pentru prima oară din ţară la bordul aeronavelor acestor companii", a adăugat Truică.

Ca trend în piaţă, acesta spune că românii preferă să caute online oferte privind biletele, dar şi hotelurile, atunci când se pregătesc să plece în vacanţă în afară ţării.

"Când vorbim de piaţa de turism online, trebuie să fac nişte diferenţieri între produse. Avem în primul rând biletele de avion, unde 96% dintre consumatori caută online şi 71% finalizează achiziţia tot online. În cazul hotelurilor, 96% fac research online, iar 60% rezervă tot în acest mediu. Datele acestea sunt foarte recente, fac parte din studiul Consumer Barometer 2015, lansat de Google România, iar procentele ne indică destul de clar că pentru bilete în mod special, dar şi pentru hoteluri, piaţa s-a mutat deja în online. Din păcate, pentru vacanţele de tip tour operator nu există foarte multe date. Însă, cel mai probabil, deşi mulţi clienţi îşi încep online căutarea vacanţei, majoritatea preferă să rezerve încă offline, din multiple motive legate de obişnuinţa de consum şi absenţa unor soluţii de rezervare potrivite", a adăugat managing partner al portalului de turism Vola.ro.

În opinia sa, deşi procentele sunt mari deja, piaţa online va continua să crească în următorii ani pe toate tipurile de produse.

Compania a lansat recent o opţiune care permite combinarea mai multor zboruri de la companii aeriene diferite, proiect la care a lucrat peste un an.

"Funcţia Smart Connection era neacoperită până acum. Practic, pe nici un site de rezervări bilete din România nu puteai găsi zboruri combinate din segmente cu companii low cost şi companii de linie sau nici măcar combinaţii între zboruri ale unor companii de linie care nu fac parte din aceeaşi alianţă. Acest mix este important, pentru că de multe ori oferă alternative mult mai ieftine sau mai viabile decât "zborurile tradiţionale". Practic, produsul facilitează compararea tuturor posibilităţilor de zbor posibile. Procesul a fost destul de complex şi a durat cam un an de zile să îl dezvoltăm. A trebuit să identificăm rute pe care un astfel de mix ar însemna un beneficiu pentru clienţi şi apoi am dezvoltat un sistem, un algoritm, care să le "împacheteze" inteligent din punct de vedere al costului, al timpului de zbor sau conexiunii dintre segmente", a spus acesta.

El menţionează că turiştii au parte de zboruri mixte, în general de la companii low cost diferite, cu care ajungi în doi paşi: întâi într-un oraş de escală, iar apoi în destinaţia aleasă, la fel şi la drumul de întors.

"Rezultatul poate să fie chiar şi cu 50% mai ieftin decât un zbor tradiţional, în care zbori de la plecare la destinaţie cu aceeaşi companie aeriană sau cu una parteneră ei. Cu Smart Connection ai practic patru segmente de zbor (sau chiar 6 segmente în cazul destinaţiilor transatlantice), fiecare segment independent de celalalt, ceea ce poate să însemne chiar 4 bilete de avion diferite. Tehnic vorbind, aceasta este diferenţa majoră faţă de un zbor tradiţional, în care ai un singur bilet de avion. Deci diferenţa pot spune că este oarecum puţin importantă pentru clientul final, care vrea să ajungă din punctul A în punctul B, cât mai ieftin cu putinţă", a precizat Truică.

El spune că cele mai populare destinaţii pentru astfel de zboruri au fost Tenerife, Ibiza, Palma de Mallorca, Glasgow şi Lisabona. El dă drept exemplu Tenerife, pentru care nu există zboruri directe tot timpul anului, sunt doar vara curse charter, o dată pe săptămână, iar preţul unui bilet cu charter este în medie 500 de euro, în timp ce prin optiunea lansată pasagerul poate zbura oricând în timpul anului, iar biletul porneşte de la 120 de euro, cu toate taxele incluse.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO