Business Internaţional

Ziarele gratuite incearca sa reziste crizei ca sa apuce din nou perioada de prosperitate economica

11.06.2009, 16:48 172

 
S-a mai incheiat o era. Acum nu mai vorbim de actiunile companiilor dot com sau de titluri de valoare, ci de alt fel de hartii, ziarele gratuite. Totul a inceput in 1995 in Stockholm, cu un cotidian intitulat Metro. De atunci fenomenul s-a extins in orasele din toata lumea, oferind industriei presei scrise - care nu avea o evolutie imbucuratoare, un moment rar de crestere, scrie The New York Times.
Pana la sfarsitul anului trecut, tirajul cotidienelor gratuite ajunsese la nivel mondial la peste 40 de milioane de copii, potrivit lui Piet Bakker, profesor in Amsterdam, care urmareste evolutia acestui domeniu. In unele state, precum Spania, mai multi oameni citeau presa gratuita decat ziarele platite.
 
12 publicatii s-au inchis
Dupa ce in toamna trecuta criza s-a adancit, ziarele gratuite au intrat in picaj. Tirajul in Europa, care reprezinta mai mult de o treime din totalul la nivel mondial, a coborat cu mai mult de 10%, potrivit lui Bakker, dupa ce mai mult de 12 publicatii s-au inchis.
Desi nici ziarele platite nu o duc bine, cele gratuite au fost afectate chiar mai puternic de criza mondiala deoarece ele se bazau in exclusivitate pe publicitate, o sursa mai nesigura decat veniturile din vanzarile la stand sau din abonamente. Analistii spun ca veniturile din publicitate ale multor ziare gratuite au scazut cu mai mult de o treime in ultimele luni, comparativ cu aceeasi perioda a anului trecut.
Ca raspuns, companiile media ce publica ziarele gratuite pregatesc reduceri de costuri si consolidarea publicatiilor. Metro International, care s-a extins din Stockholm in mai mult de 100 de orase din toata lumea, a fost de acord luna trecuta sa vanda ziarele sale din Philadelphia si New York, precum si un pachet de 51% din actiunile ziarului din Boston. (Celelalte 49% din Metro Boston sunt detinute de The New York Times, compania care publica International Herald Tribune.) Metro International a mai anuntat ca este in cautare de cumparatori pentru operatiunile sale din Italia si Portugalia. Anterior compania s-a retras din Spania, un stat unde ziarele gratuite pareau o afacere profitabila, pana prea multe nume au aparut in peisaj.
„Cand apare competitia, este important sa te mentii pe prima sau a doua pozitie", a spus Anders Kronborg, director financiar al Metro International. „Daca nu este numarul unu sau numarul doi, retrage-te."
 
Riscul supraaglomerarii pietei
Sunt putine piete care pot sustine mai mult de unul sau doua ziare gratuite, sunt de parere analistii, deoarece aceste publicatii se adreseaza in general unor audiente similare - in principal tinerilor si celor care calatoresc cu transportul in comun. Firmele care vor sa isi faca reclama prefera sa cumpere spatiu in cel mai mare ziar dintr-un anumit oras.
Probabil cel mai bun exemplu despre ce se poate intampla cand piata ziarelor gratuite devine supraaglomerata este „Marele razboi danez al ziarelor" din august 2006. Totul a inceput cand Dagsbrun, o companie media din Islanda, a intrat pe piata din Danemarca in 2006, cu o abordare radicala: a lansat cu ziarul Nyhedsavisen, care nu numai ca era gratuit, dar era livrat la domiciliu fara plata.
Ca raspuns, publicatiile deja existente au inceput sa ofere si ele livrare gratuita. Ziarele contra cost s-au lansat si ele pe piata ziarelor gratuite, intr-o incercare de a isi apara pozitia. Cutiile postale din intreaga tara deveneau intesate cu ziare gratuite, tirajul acestora in Danemarca ajungand la peste 2 milioane de copii, potrivit lui Bakker. Livrarea la domiciliu s-a dovedit pentru multe publicatii mai scumpa decat anticipasera, iar proliferarea ziarelor a redus spatiul publicitar la doar 10% fata de cat era initial. Dupa ce economia a inceput sa isi incetineasca rata de crestere anul trecut, ziarele gratuite au inceput sa dea faliment. Printre acelea se numara si Nyhedsavised, care a parasit piata in septembrie. In prezent, doar trei publicatii gratuite mai sunt prezente pe piata din Danemarca, doua dintre ele apartinand aceleiasi companii, Metro International. Tirajul acestor ziare a scazut la 600.000 de exemplare, iar companiile media ce produc ziarele contra cost isi „ling" acum ranile.
„Acest proces a fost foarte costisitor pentru toti cei implicati", a spus Morten Nielsen, consultant pe presa scrisa la Copenhaga. „Nu cred ca ne vom mai confrunta vreodata cu o situatie similara". Restructurarea Metro International vizeaza reducerea problemelor financiare; compania urmand sa apeleze si la actionari pentru a incerca sa stranga mai multe fonduri. Intre timp, intentioneaza sa intre pe piete precum Rusia, America Latina si Asia, unde numarul acestor publicatii este in continuare mai redus decat in Europa de Vest.
 
Ziarele gratuite mai au inca avantaje
Desi numarul reclamelor este mult mai mic, ziarele gratuite inca mai detin cateva avantaje cu care au atras inca de la inceput companiile in acest tip de afacere. Oamenii care in drumul lor spre birou iau un ziar gratuit sunt vizati de companii, pentru ca, desi au bani de cheltuit sunt reticenti in a da banii pe un ziar.
„Cititorii nostri au inca un loc de munca, ei inca lucreaza", a spus Steve Ackland, directorul unitatii de ziare gratuite din cadrul Associated Press din Londra, care publica doua astfel de ziare, London Lite si Metro. „Este posibil ca venitul lor disponibil chiar sa fi crescut fata de anul trecut. Acesta este un motiv pentru care companiile sunt atrase."
Ziarul Metro al Associated Press, care nu are nicio legatura cu Metro International, a fost ajutat de un acord care il face singurul ziar distribuit la metroul din Londra. Acest contract urmeaza sa fie reinnoit anul viitor, iar analistii se asteapta la aparitia de rivali, printre care si News Corp, care publica un ziar gratuit de dupa-amiaza la Londra.
Un aspect care ii desparte pe publisherii de ziare gratuite este modul in care ei abordeaza internetul. Metro International, spre exemplu, a investit putin in partea online.
„Vei putea face bani cu stiri de interes general pe internet?", a intrebat Kronborg. „Noi credem ca este foarte dificil".
Schibsted, un publisher de ziare gratuite - precum 20 Minutes in Franta (in parteneriat cu Ouest France, o companie media locala) si 20 Minutos in Spania vede lucrurile altfel, si anunta ca este o sinergie naturala intre publicatiile gratuite pe print si modelul predominant de stiri pe internet. Daca editiile online ale celor doua ziare mergeau in pierdere, editiile tiparite erau profitabile pana cand in acest an criza s-a adancit, a spus Sverre Munck, seful operatiunilor internationale ale Schibsted.
Costurile reduse cu personalul au fost de ajutor. In Spania, 20 Minutos are un tiraj de aproape 900.000 de copii, fiind cotidianul cu cel mai mare tiraj din tara, atat in randul ziarelor gratuite, cat si celor contra cost, insa este produs de doar 225 de oameni. 20 Minutes, care este cel mai mare cotidian de interes general din Franta, are un numar chiar mai mic de angajati, iar planurile de a-l reduce in continuare au fost intampinate cu rezistenta de angajatii care au intrat in greva luna trecuta, impiedicand publicarea ziarului pentru o zi. Astfel de obstacole apar, a spus Munck, care este de parere ca restructurarea operatiunilor ar putea ajuta ziarele gratuite sa isi revina dupa ce criza va trece.
„Criza nu poate pune in umbra acest model de business, foarte promitator", a adaugat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO