Dupa 15 ani mai vin 15

Mai tineti minte cum arata Romania in urma cu 15 ani si cum va imaginati la acea vreme ca va arata in prezent? In Romania nu existau malluri, cladirile de birouri de sticla erau „scumpe“ la vedere, investitiile straine erau destul de putine si doar ceva mai mult de 100 de kilometri de autostrazi brazdau suprafata Romaniei.

Dar, cred, cu totii sperati (eu mai putin, aveam doar 10 ani la acea vreme) ca marea „schimbare la fata“ a Romaniei, dupa modelul occidental, se va intampla rapid. Dupa 15 ani, unele lucruri chiar s-au schimbat. Au fost construite doua stadioane de talie europeana, supermarketurile, hipermarketurile si centrele comerciale au aparut „ca ciupercile dupa ploaie“, in marile orase a inceput sa se construiasca pasaje subterane si supraterane, dar si ansambluri rezidentiale, au inceput primele lucrari de metrou de dupa Revolutie si lista poate continua.

Nu este suficient insa. In continuare nu avem o autostrada care sa mearga de la vest la est sau de la nord la sud si care sa ne conecteze cu restul Europei, iernile continua sa fie cel mai mare dusman al drumurilor, numarul de noi investitii in fabrici este redus, iar majoritatea traieste in continuare in blocuri cenusii.

Am hotarat sa pun intrebarea legata de modul in care arata Romania acum un deceniu si jumatate din doua motive. Primul este ca anul acesta Ziarul Financiar, publicatia sub a carei umbrela apare si revista Business Construct, implineste 15 ani, iar al doilea este legat de o declarative pe care unul dintre cei mai importanti executivi romani din industria constructiilor a facut-o recent: „Acum 15 ani, Romania era in plina perioada de dezvoltare, in special in ceea ce priveste autostrazile si infrastructura. (...) Peste 15 ani probabil vom merge pe autostrada de la Nadlac la Constanta, de la Oradea la Sibiu, Brasov si Bucuresti“.

Cu alte cuvinte, nimeni nu si-a pierdut speranta ca intr-un viitor relativ apropiat Romania nu va mai fi aratata cu degetul atat de Uniunea Europeana, cat si de investitorii straini din cauza infrastructurii de transport slab dezvoltate. Cu doar 548 de kilometri de autostrazi, echivalentul unei densitati de doar 0,002 kilometri de autostrada la kilometrul patrat, Romania a devenit un fel de cenusareasa a Europei la capitolul infrastructura si nu de putine ori potentialii investitori au spus pas deciziei de a construi fabrici in Romania tocmai din cauza infrastructurii subdezvoltate.

Dar toate se pot schimba in alti 15 ani. Planuri exista, pe hartie cel putin, finantare se poate obtine de la Bruxelles sau de la investitorii privati, important este sa existe si dorinta de schimbare, de dezvoltare. Aici ducem lipsa cu adevarat.

Pe final, va invit la un exercitiu de imaginatie: cum va arata Romania peste alti 15 ani? Pariul meu este unul optimist. Si se leaga in mare parte si de industria constructiilor. Scrieti-ne cum vedeti Romania peste 15 ani si ce ar trebui sa facem sa realizam mai multe pana atunci.

Andreea Neferu
Redactor
Business Construct

 


Business Construct editia aprilie apare pe piata joi, 31 octombrie
Gratuit abonatilor Ziarul Financiar