20 de ani de capitalism - Dan Adamescu, patronul magazinului Unirea: Nu ne putem permite sa ramanem o colonie europeana. E momentul sa gandim romaneste in business

7 dec 2009 Autor: Sorin Pâslaru

Putini dinspre cei 40.000 de vizitatori care trec zilnic pragul celui mai frecventat centru comercial din Bucuresti, Unirea Shopping Center, stiu ca proprietarul acestuia mai detine compania de asigurari Astra, ziarul Romania libera, patru magazine Praktiker sau hotelul Rex din Mamaia.

Si asta chiar daca intrarea in birourile sale este la doi metri de McDonalds Unirii, cel mai fierbinte loc de intalnire din Bucuresti, unde vezi in orice moment al zilei zeci de tineri care se asteapta unii pe altii sau se plimba.

Omul de afaceri Dan Adamescu (desen), desi are 3.000 de angajati si desfasoara prin grupul sau afaceri anuale de 400 milioane de euro, este putin cunoscut. Prima sa fotografie a fost publicata in Ziarul Financiar in 2001, imediat dupa preluarea de la stat a companiei de asigurari Astra, intr-o istorie destul de incurcata in care au fost implicati ca si competitori inclusiv doi dintre cei mai mediatizati oameni de afaceri, Sorin Ovidiu Vantu (acuzat ca prin Banca Romana de Scont a deturnat fonduri de la Astra) si Dinu Patriciu (care a castigat licitatia organizata de AVAS prin firma Administrator Int., dar s-a retras ulterior).

Intr-unul din putinele interviuri acordate, Dan Adamescu, unul din oamenii de afaceri de anvergura din Romania cu businessul la vedere, la Registrul Comertului, marturiseste ca a preferat sa se tina departe de politica si de mass-media dupa 1997-1998. "Am fost sponsor al Conventiei Democrate, am fost proprietar la Romania libera din 1992-1993, dar dupa 1997-1998 nu m-am mai implicat in politica. In urma unei majorari de capital am devenit actionar minoritar, apoi am preluat iarasi actiuni la Romania libera la apelul echipei de acolo, devenind parteneri cu WAZ", povesteste Adamescu.

Omul de afaceri, aflat printre putinii care sunt acum la cumparare si declara ca sunt interesati de afaceri bune, a facut primii bani in Germania, inainte de '89, ca reprezentant al producatorilor japonezi de electronice pentru Europa de Est. In Romania, dupa 1990, a investit in constructii, media si a creat prima cladire de birouri din Bucuresti, Modern Business Center, actualul sediu al Bursei de Valori.

Face comert de 40 de ani

Inainte de a pleca in Germania, in 1978, a lucrat in Ministerul Comertului.

"La 25 de ani, adica la doar cativa ani de la terminarea Facultatii de Comert, devenisem adjunctul sefului Agentiei de Import, pentru ca eram bine pregatit. Eu vorbeam engleza, germana, aveam cursuri de specialitate, stiam sa fac statistici, rapoarte. Practic ma ocupam de desfacere pe toata tara. Majoritatea celor din Comert, la inceputul anilor '70, aveau 4 sau 7 clase, fiind numiti politic. Am inceput ca simplu stagiar, apoi am devenit sef de birou si sef de serviciu", povesteste Adamescu.

Omul de afaceri isi aminteste ca la o sedinta in care venise un control mare si toata lumea intreba de ce nu se facuse planul la livrari si unde mergeau produsele, el a fost singurul care avea situatia exacta, cu toate retragerile de produse cu derogari speciale, inclusiv aprobari de la Elena Ceausescu.

"Fiecare astfel de control se termina cu cateva arestari, pentru ca sistemul de atunci voia sa se creada ca nu exista cafea sau carne pe piata pentru ca o furau chelnerii si gestionarii, nu pentru ca toata constructia era o anomalie. De atunci insa gandul meu era sa plec din tara in Occident, sa fac afaceri adevarate, pentru ca aici nu se putea."

In 1978 obtine aprobare sa plece in Germania, pentru o operatie. "Acolo am inceput sa fac business. Am fost reprezentantul exclusiv pentru Europa Centrala si de Est al unor producatori japonezi de tehnologie, ca JVC sau Panasonic. Numai cu Romania nu am avut afaceri, pentru ca m-am ferit sa cad in plasa Securitatii."

Omul de afaceri afirma ca a facut afaceri cu esticii pentru ca stia mentalitatea de aici mai bine decat nemtii: ca oamenii din zona nu prea tin ce vorbesc, ca iti spun ce este important numai asa colateral.

"Ajunsesem la afaceri anuale de 60 milioane de marci germane si profit de 12 milioane. Era un Mercedes ca afacere. Am lichidat insa businessul in anii '90.

Mai avem acum afaceri in Germania in trei orase: imobile, terenuri si parcuri industriale si comerciale, care pot fi evaluate la 20-30 de milioane de euro."

A construit prima cladire de birouri

Primele afaceri in Romania sunt in constructii. "Am construit in anii '90 primele sase magazine Metro cu firma Megaconstruct, apoi magazinele Praktiker." De altfel, patru din aceste magazine do-it-your-self sunt detinute de grupul Nova Trade.

In 1996 face prima cladire moderna de birouri - Modern Business Center, "intr-o perioada in care nu se stia ce este cu adevarat un imobil de birouri". Afacerea a fost un joint-venture cu Lido SA, o companie care detinea mai multe hoteluri (Union, Negoiu). La acea vreme era parasita, hotelul Modern nu mai functiona. "Apoi in 1997 am construit City Business Center (CBC), unde am avut chirias Connex (actualul Vodafone - n. red), care platea la acea data 5,4 milioane dolari pe an", mai spune Adamescu.

Ulterior, in grup intra compania de asigurari Astra, Unirea Shopping Center, hotelul Rex din Mamaia, iar anul acesta grupul a preluat o participatie semnificativa la retailerul de electroIT Flamingo. Dar ca si in cazul altor oameni de afaceri romani, majoritatea businessurilor sunt construite inainte de '90. La 20 de ani de capitalism, nu este prea putin ca businessul romanesc sa traiasca in mare parte din ce s-a construit intre 1968 si 1989: rafinarii, magazine, hoteluri, fabrici de mobila, companii de asigurari? "Intreprinzatorii romani nu au avut capital, de aceea deocamdata afacerile noastre sunt in majoritate cu ceea ce s-a construit inainte de 1989. Dar si construim. Spre exemplu am facut Unirea Shopping Center la Brasov, de 30.000 mp, am facut magazinele Metro, Praktiker. Romanii nu au avut destul capital, a trebuit sa fie atenti la fiecare pas sa aiba afacerea consolidata", raspunde Adamescu. Problema este ca din cauza infrastructurii proaste si a risipei cheltuielilor bugetare nici capitalul romanesc nu poate fi sprijinit si nu are forta. "Alti intreprinzatori au construit, dar acum au expuneri de sute de milioane de euro la banci, iar intr-o astfel de criza este foarte dificil", este de parere omul de afaceri.

In Romania inca exista mentalitatea de chelner la antreprenori

Dar este de acord ca deocamdata nu exista un plan strategic convenit intre cei mai puternici industriasi autohtoni si stat pentru dezvoltarea Romaniei.

"In Romania inca exista mentalitatea de chelner, adica sa castigi 10% la nota de plata si nu sa faci un restaurant. Tara era mult mai avansata acum daca se faceau privatizarea si liberalizarea mai devreme si nu abia in anii '96-'97. Noi am avut nesansa sa avem o perioada prea scurta de crestere, adica a venit criza abia cand ne luasem avant."

Pe de alta parte, omul de afaceri crede ca experienta din ultimul an, cand statele puternice din Occident au sarit in ajutorul bancilor si companiilor locale cu mii de miliarde de euro, sprijinindu-le indirect si expansiunea in strainatate, a aratat ca nationalitatea capitalului are importanta. "Acum este momentul sa gandim romaneste in business, pentru ca am vazut ca aceasta criza a aratat ce importanta are nationalitatea capitalului. Trebuie sa avem firme puternice cu capital romanesc in urmatorii 10-20 de ani, nu ne putem permite sa ramanem o colonie europeana. Trebuie sa ne uitam la ceea ce au facut portughezii sau spaniolii, unde acum 30 de ani era saracie. Firmele lor s-au extins acum in toata Europa."

Aflat la 61 de ani, omul de afaceri afirma ca nu vrea sa vanda compania, desi a avut oferte multe de-a lungul timpului si ca vrea sa ramana o "afacere de familie". De altfel, fiul sau Alexander Adamescu este implicat de cativa ani in conducerea unora dintre diviziile grupului, iar sotia sa Carmen Adamescu conduce centrele comerciale.

Crezul sau in business?

"Si in business, si in politica trebuie sa ai o decenta a puterii. Faptul ca ai talent sa faci bani nu inseamna ca alti oameni din alte domenii nu sunt la fel de valorosi. Un intelectual sau un artist, un cercetator poate fi la fel de valoros pentru societate ca un om de afaceri talentat. Nu inteleg, spre exemplu, de ce nu se vorbeste mai mult despre Herta Müller si despre premiul Nobel pe care l-a obtinut, pentru ca este un premiu romanesc, ea a scris in toate cartile sale despre Romania, nu despre Germania."

Ce spune despre

Unirea Shopping Center:

  • Nu am micsorat deloc chiriile. Noi suntem singurii din oras care nu le-am micsorat. Daca vrei sa fii in centru, trebuie sa platesti, pentru ca aici este cel mai bun trafic din tara.
  • In criza au cazut magazinele mici si s-a facut loc pentru magazinele mari. Nu este neaparat o strategie de a merge pe magazine de mari dimensiuni. Avem un contract de peste 10 ani cu Zara. Am fost uimit de miza pe care au pus-o pe Romania.
  • Zara, Mango si Douglass voiau de mult sa intre la Unirea, dar nu erau suprafete disponibile pentru cerintele lor.
  • Nu am scos insa din magazin chiriasii vechi, care au suprafete mai mici si care au greutati la plata. Spre exemplu, o familie care are un magazin aici din 1996-1997 a venit, am discutat, ne-a spus ca acest magazin este unica lor sursa de venit si am acceptat sa renegociem.

Criza:

  • Cred ca sunt loviti intreprinzatorii romani mai mult decat cei straini, pentru ca nu au capital.
  • Sunt putini cei care pot cumpara. Noi suntem pe cumparare. Avem cash si cautam oportunitati de cumparare, dar nu terenuri sau cladiri, ci afaceri. Unde vedem o structura de business sanatoasa care este intr-un impas putem interveni. Mai discutam cu bancile, pentru ca multe au expunere pe firme care au dificultati acum.
  • Noi ne-am oprit din achizitii in 2007, cand am observat ca preturile nu mai aveau legatura cu realitatea. Puteam sa imprumutam sute de milioane de euro de la banci, dar ne-am oprit. Am avut avantajul de a cunoaste si ce se intampla pe alte piete si sa comparam.
  • Caderile si mai mari vor veni in 2010. Abia la sfarsitul crizei vor iesi la suprafata creditele neperformante ale bancilor.

Grupul Nova Trade:

  • Nu am fost afectati de criza decat pe zona de media, si in constructii, unde merge mai slabut decat in anii trecuti.
  • La publicitate este dezastru. A cazut publicitatea cu 50%, dar problema mare este ca mediashopurile nu platesc. Avem de incasat sume imense si ne spun ca nu au bani. Dar nu intelegem unde-s banii, isi pot permite firme mari ca Orange sau altele sa nu plateasca? Businessul anual pe media, inclusiv revistele si tipografia, este de circa 20 de milioane de euro. Suntem deschisi la achizitii in acest sector, de media.
  • Sunt activitati destul de diferite, dar cautam sa avem sinergii in resurse umane si in marketing.
  • Afacerile grupului sunt estimate la circa 400 de milioane de euro in 2009. In pofida scaderii zonei de media, afacerile grupului sunt in crestere cu 15-20% fata de 2008.

Structura Nova Trade:

  • retail: Unirea Shopping Center Bucuresti, Brasov si patru magazine Praktiker
  • constructii: Baumeister, afaceri de circa 40 milioane euro
  • media: Romania Libera, tipografia, revistele Domus
  • imobiliare: Modern Business Center, City Business Center
  • asigurari: Astra Asigurari
  • hotelarie: Rex din Mamaia, alte participatii minoritare la Intercontinental si Lido

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 07.12.2009

 
Cuvinte cheie:
Dan Adamescu
, Unirea Shopping Center
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide