Companii

20 de ani de capitalism - Povestea creatorului Zuzu sau cum a transformat un medic o fabrica veche intr-unul dintre cei mai mari producatori de lactate

20 de ani de capitalism - Povestea creatorului Zuzu sau cum a transformat un medic o fabrica veche intr-unul dintre cei mai mari producatori de lactate

Raul Ciurtin, presedintele Albalact: M-am adaptat din mers, invatand din deciziile pe care le-am luat eu, din greseli, din reusite, din deciziile pe care le-au luat si altii. Veneam in companie, din pacate, fara sa cunosc prea mult industria. Dar, odata intrat in acest angrenaj, aveam doua posibilitati: sa tin bine pasul sau sa abandonez. Nu am abandonat.

09.08.2009, 18:44 1534

La Revolutie, Raul Ciurtin, acum in varsta de 37 de ani, era unliceean care se gandea sa faca o cariera in medicina. "Mi-am doritsa fiu medic, iar la momentul cand am hotarat sa urmez medicina,profesia de medic avea o mare valoare in societatea romaneasca, erafoarte apreciata, respectata. A fi medic era si pentru mine unideal mare pe care mi-am dorit sa-l ating", isi incepe Ciurtinpovestea.

Insa dupa ce a absolvit Facultatea de Medicina Iuliu Hatieganudin Cluj si a urmat timp de doi ani stagiatura ca medic generalistla Satu Mare, el a realizat ca nu alesese drumul potrivit.

"Destinul meu profesional s-a schimbat, insa, brusc, chiarintr-un moment in care mi-am dat seama ca profesia de medic nu mise potrivea asa cum mi-am dorit, iar gandul de a intra in afaceriimi dadea tarcoale de mai multa vreme".

Oportunitatea de a intra in afaceri a venit chiar din parteatatalui sau, Petru Ciurtin, care in 1999 a cumparat pachetulmajoritar de actiuni al Albalact, dupa ce compania a intrat inproces de privatizare.

Albalacta fost de fapt Intreprinderea de Industrializare a Lapteluiinfiintata in 1971 in Alba Iulia, care a intrat in regres dupaRevolutie. De altfel, potrivit lui Ciurtin, la momentul preluariisocietatii, fabrica se afla intr-o situatie dezastruoasa, iardatornicii bateau la usa.

"Am hotarat impreuna cu tatal meu sa preiau fraiele acesteiafaceri ca administrator unic si acum imi dau seama ca mi-am luatpe umeri o responsabilitate uriasa, la o varsta inca foarte fragedapentru un manager. Dar, la vremea respectiva, nu realizam exact cese intampla sau ceea ce urma sa se intample. Stiam doar ca imidoream o reusita in a dezvolta o afacere", isi amintestepresedintele Albalact.

Omul care in prezent coordoneaza o companie cu afaceri de peste50 de milioane de euro spune ca la inceput nu i-a fost foarte usor,iar impactul cu lumea afacerilor a fost pentru el in urma cu zeceani unul destul de dur.

Ori tineam pasul, ori abandonam

"M-am adaptat din mers, invatand din deciziile pe care le-amluat eu, din greseli, din reusite, din deciziile pe care le-au luatsi altii. Veneam in companie, din pacate, fara sa cunosc prea multindustria, ce inseamna managementul si in special lucrul cu oameniicare depind de deciziile tale. Dar, odata intrat in acest angrenaj,aveam doua posibilitati: sa tin bine pasul sau sa abandonez. Nu amabandonat", spune Ciurtin.

Primele masuri pe care le-a luat dupa ce a devenit administratorunic al Albalact au vizat aducerea fabricii pe linia de plutire,atat din punct de vedere financiar, cat si din cel al resurselornecesare.

"O fabrica de produse lactate se bazeaza in primul rand pelaptele materie prima, asa ca, dupa ce am platit datoriilesocietatii, a trebuit sa reconstruiesc relatia cu producatorii delapte din regiune. Apoi, desi nu aveam experienta de manager, stiamca viitorul unui producator de lactate sta in tehnologia moderna",explica Ciurtin.

In 1999, Albalact avea aproape 190 de angajati si afaceri deputin peste 2,5 milioane de lei. Pentru a putea avea afacerile pecare le deruleaza in prezent, actionarii Albalact au avut nevoie deinvestitii de zeci de milioane de euro, 17 milioane de euro fiinddoar suma alocata noii fabrici din Oiejdea, judetul Alba.

"Am plecat la drum cu banii din familie si nu a fost usor,pentru ca societatea era impovarata de datorii la momentulpreluarii. Mai tarziu, cand am pus afacerea pe picioare si aminregistrat primele rezultate bune, am apelat si la credite sifonduri Sapard", afirma omul de afaceri.

Astfel, abia dupa ce a pus in aplicare masurile concrete deredresare a fabricii a inceput sa se gandeasca si la o masuraalternativa de propulsare a afacerii, pe care foarte putiniproducatori independenti o iau in calcul. "Stiam ca marketinguleste cheia in orice afacere. La acea vreme era destul de greu satreci de la statutul de jucator regional cu imagine si denumire defosta intreprindere de stat la cel de jucator national", spuneCiurtin.

Primul brand: Fulga

Cheia de care Ciurtin avea nevoie era un brand care sa castigevaloare si popularitate. Asa s-a nascut Fulga. "Am apelat la firmade consultanta Brandient si pot sa spun ca Fulga a iesit brandul pecare mi l-am dorit. Unul prietenos, cald, comunicativ, jovial,original ca si concept. Am vrut sa fie altceva fata de alte marciexistente pe piata si exact asa a iesit. Pana si personajuldesenat, cu trasaturile de copil nazdravan, dar istet, a iesit asacum mi-am imaginat", spune actionarul Albalact.

Cu Fulga, Albalact a intrat pe un segment de piata mai putinexploatat in urma cu cinci ani, cel al laptelui UHT pentru copii.Descoperirea acestei nise impreuna cu brandul nou creat a crescutcifra de afaceri a companiei, in primul an de productie, de la 11milioane de euro la finalul lui 2004 la 17 milioane de euro lasfarsitul lui 2005. "Fulga a ridicat cifra de afaceri a companieicu 50% in primul an. Asa a aparut si primul milion de euro",sustine presedintele Albalact.

Al doilea brand: Zuzu

Colaborarea cu Brandient a continuat si la doar doi ani de lalansarea Fulga, Albalact a investit 2 mil. euro in achizitia uneinoi linii de ambalare, de data aceasta pentru brandul de lactateproaspete (lapte pasteurizat, iaurt simplu si cu fructe, sana silapte batut), Zuzu.

Rezultatul obtinut dupa lansarea Fulga s-a repetat si in cazulZuzu, care la mai putin de doi ani de la lansarea pe piata devenealider de piata pe segmentul laptelui proaspat pasteurizat,contribuind decisiv la majorarea cifrei de afaceri a Albalact.

De data aceasta insa afacerile Albalact au urcat intr-un an dela 29 mil. euro la peste 46 de milioane de euro la finalul lui2007.

Fulga si Zuzu au adus pentru Albalact atat pozitionarea doritain piata, producatorul fiind in prezent in topul primilor cinciproducatori de lactate de pe plan local, cat si vanzari mai mari dela an la an. De aceea, producatorul a investit intr-o noua fabrica,situata in localitatea Oiejdea din judetul Alba, pentru a crestecapacitatea de productie si a extinde gama de produse, principalulsegment vizat fiind cel al branzeturilor.

Dupa ce realizarea proiectului greenfield a necesitat o perioadade timp mai mare pentru finalizare fata de cea estimata, depasireabugetului initial de investitii si costurile operationale maripentru pornirea fabricii, reprezentantii producatorului din Alba auschimbat planul initial.

Astfel, desi Albalact intentiona sa isi dezvolte businessul debranzeturi in fabrica veche a companiei din Alba Iulia sau intr-ounitate de productie greenfield, reprezentantii companiei s-audecis la o achizitie. Astfel, dupa doar cateva luni de discutii,Albalact a anuntat in octombrie 2008 achizitia a 77% din RaraulCampulung Moldovenesc pentru a intra pe segmentul branzeturilor sia extinde distributia din partea de nord-est a tarii.

Valoarea tranzactiei, realizata cu ajutorul unui imprumut BCR, afost de 3,5 mil. euro.

Cum se conduce afacerea Albalact

Dupa sapte ani in care a fost administratorul unic si directorulgeneral al companiei si alti trei ani, de cand a preluat pozitia depresedinte al Albalact, Ciurtin nu mai este doctorul care seloveste de lumea necunoscuta a afacerilor. Desi isi petrece zileletot intr-un birou, astazi comunica permanent cu oamenii pentru alua cele mai bune decizii.

"In primii ani eram aproape singur. Acum conduc businessul cu oechipa sudata. Stiam ca a crea o echipa de management consolidataeste un punct esential in strategia unei companii si sunt multumitca am reusit sa "sudez" aceasta echipa, care impreuna cu agentiilede branding, advertising si PR cu care am lucrat si lucrez inprezent au fost si sunt "consilierii" mei", a adaugat Ciurtin.

Aceasta "sudura" de care vorbeste Ciurtin a inceput de anultrecut si a durat pana in prezent, echipa de management aproducatorului de lactate fiind schimbata aproape in totalitate.Primii cinci oameni care il ajuta pe Ciurtin astazi in coordonareaAlbalact au in CV cel putin numele unei multinationale.

In prezent, Raul Ciurtin considera ca cea mai mare realizareprofesionala a sa este chiar compania Albalact.

"Vrem ca in viitorul apropiat sa ajungem in top trei, atat pesegmentul de iaurturi, cu brandul Zuzu, cat si pe branzeturi. Deaceea, vom continua investitiile in bugetul de marketing si in2009, pentru a putea creste cota de piata a companiei", spunearecent presedintele Albalact intr-un interviu acordat ZiaruluiFinanciar.

Albalact, optimist cu fundament

In ceea ce priveste rezultatele companiei, Raul Ciurtin pare afi unul dintre cei mai optimisti producatori din industriaalimentara, estimand pentru anul acesta afaceri in crestere cu 40%fata de cele obtinute in anulprecedent, de patru ori peste media pietei, previzionata a lua unavans de doar 10% in 2009. Pentru a atinge acest obiectiv,reprezentantii Albalact mizeaza pe extinderea portofoliului siextinderea distributiei.

Primele date pe acest an par a sustine insa aceste estimari,Albalact inregistrand in primul trimestru al acestui an o cresterecu 33,6% a cifrei de afaceri fata de aceeasi perioada a anuluitrecut, in timp ce profitul a continuat sa creasca.

De aceea, numarul de angajati nu se va diminua anul acesta, iarinvestitiile demarate in 2008 nu au fost oprite, respectivfinalizarea depozitului logistic din Bucuresti si in ferma de laVaidei, a caror valoare se ridica la cinci milioane de euro. Inplus, producatorul intentioneaza sa investeasca anul acesta si inmarirea capacitatii de productie a fabricii Raraul.

Potrivit presedintelui Albalact, anul acesta nu va aduce insanici noi achizitii, nici fuziunea cu Raraul. "Cel putin pentrumoment, nu va fi nici o fuziune. Principalul obiectiv pentru 2009este de a consolida ceea ce detinem deja", declara recent Ciurtinpentru ZF.

Albalact, companie al carui actionariat este controlat in acestmoment de Petru Ciurtin si Raul Ciurtin, dar si de fondul deinvestitii cipriot RC2 Limited, produce peste 60 de sortimente delactate sub marcile Fulga, Zuzu si Albalact, iar fiecare dintreaceste marci detine cate o treime din valoarea vanzarilor.Producatorul din Alba Iulia este lider de piata pe segmentele deunt, cu brandul Albalact si lapte proaspat, cu Zuzu, iar pecategoriile de smantana si lapte UHT ocupa locul doi.

Cu aceste produse, Albalact detine 5% din piata locala alactatelor, estimata la peste 1,3 miliarde de euro, in care are caprincipali competitori filiale locale ale multinationalelorFriesland, Danone, Hochland si Lactalis (care a achizitionat anultrecut LaDorna), dar si cei mai noi jucatori de pe plan local,Tnuva si Müller.

istoria companiei

  • Albalact a fost infiintata in 1971 sub denumirea deIntreprinderea de Industrializare a Laptelui Alba
  • Compania a fost privatizata in anul 1999 prin licitatie publicadeschisa
  • Pachetul majoritar de actiuni este achizitionat atunci de PetruCiurtin, tatal lui Raul Ciurtin
  • In scurt timp, Raul Ciurtin preia managementul Albalact caadministrator unic
  • In anul 2004, Albalact decide sa intre pe segmentul lapteluiUHT prin lansarea brandului Fulga
  • Dupa doar un an de la lansarea Fulga, Albalact ajunge in primiicinci jucatori de pe piata
  • In urma unei investitii de doua milioane de euro in noi liniide ambalare, Albalact lanseaza in luna martie a anului 2006 brandulZuzu, o noua gama de lactate proaspete
  • Tot in martie 2006 incepe constructia unei noi fabrici deprelucrare a laptelui
  • In septembrie 2007 se deschide noua fabrica din Oiejdea, jud.Alba
  • In toamna anului 2008 este finalizata relocarea intregiiproductii de lactate in fabrica de la Oiejdea, investitia totaladepasind 17 mil. euro
  • In octombrie 2008, Albalact anunta achizitia a 77% din RaraulCampulung Moldovenesc, pentru a intra pe categoria branzeturilor.Valoarea tranzactiei este de 3,5 mil. euro.

Ce spune despre

Momentul cand a preluat conducerea Albalact

Acum imi dau seama ca mi-am luat pe umeri o responsabilitateuriasa, la o varsta inca foarte frageda pentru un manager. Dar, lavremea respectiva, nu realizam exact ce se intampla sau ceea ceurma sa se intample. Stiam doar ca imi doream o reusita in adezvolta o afacere.

Primul impact cu lumea afacerilor

Nu mi-a fost foarte usor, impactul cu lumea afacerilor este unuldestul de dur, trebuia sa fiu puternic. M-am adaptat din mers,invatand din deciziile pe care le-am luat eu, din greseli, dinreusite, din deciziile pe care le-au luat si altii.

Start-up

Am plecat la drum cu banii din familie si nu a fost usor, pentruca societatea era impovarata de datorii la momentul preluarii. Maitarziu, cand am pus afacerea pe picioare si am inregistrat primelerezultate bune, am apelat si la credite, la fonduri Sapard.

Fulga

Stiam ca marketingul este cheia in orice afacere. La acea vremeera destul de greu sa treci de la statutul de jucator regional cuimagine si denumire de fosta intreprindere de stat intr-un jucatornational. Iar cheia era un brand care sa castige valoare sipopularitate. Asa s-a nascut Fulga.

Primul milion de euro

Fulga a ridicat cifra de afaceri a companiei cu 50% in primulan. Asa a aparut si primul milion de euro.

Filosofia de business

Un business de succes inseamna sa construiesti strategiacorecta, sa lansezi produsul potrivit in piata si sa ai un sistemde control al afacerii pentru orice etapa de dezvoltare. La toateacestea se adauga sansa de a intalni oamenii potriviti la momentulpotrivit.

Consilierii lui

In primii ani eram aproape singur. Acum conduc businessul cu oechipa sudata, profesionista, cu viziuni moderne, europene,adaptate la realitatile industriei. Aceasta echipa si agentiile debranding, advertising si PR cu care am lucrat si lucrez in prezentau fost si sunt "consilierii" mei.

La 20 de ani de capitalism ZIARUL FINANCIAR aduce inprim plan pe cei care au influentat economia prin afacerilecreate.

Votati aici oamenii careprin ideile, cunostintele, prin munca si prin norocul lor audevenit cei mai puternici oameni de afaceri autohtoni.

ZIARUL FINANCIAR il va premia in cadrul Galei ZF 2009 pe celcare va aduna cele mai multe voturi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO