Companii

20 de ani de capitalism - Cezar Rapotan: Primul milion de euro l-am facut ca si pe celelalte, dezvoltand Arabesque

Cezar Rapotan: Primul milion de euro l-am facut ca si pe celelalte, dezvoltand Arabesque

Cezar Rapotan, proprietarul Arabesque: Nu cred intr-o mare schimbare de sistem, dupa aceasta criza financiara. Cred ca va creste implicarea statului in actionariatul unor banci, firme, etc, din cauza nevoii/ obligatiei de a le salva. In al doilea rand sunt convins ca vor fi reevaluate, reanalizate, adaptate toate instrumentele si procedurile unui control mult mai riguros al domeniului financiar.

06.04.2009, 00:00 4397

Cum a reusit?

Strategia lui Rapotan a fost de a se pozitiona dreptprincipalul furnizor de materiale de constructii direct pe santierin 24 de ore pentru distante de 100 de kilometri, evitand astfel ocompetitie directa cu numeroasele companii straine de bricolaj careau intrat pe piata locala in ultimii ani.
Inainte de '89, Rapotan a fost student la Facultatea deMecanica din Galati si considera ca a fost norocos ca a facut partein 1992 din prima generatie de ingineri fara repartitie de la stat.Omul de afaceri a deschis primul magazin de 200 de metri patratispecializat in distributia de materiale de constructii in zonaUltimul Leu din Galati, iar ulterior s-a extins puternic, odata cucresterea apetitului pentru constructii pe piata locala.
"Am vrut sa construiesc un mic atelier si am descoperit camaterialele de constructii se gasesc foarte greu", spune CezarRapotan, proprietarul si directorul general al Arabesque.
Cu ocazia deschiderii primului magazin, Rapotan a invatat siprima lectie de marketing, cand a amplasat un banner publicitar cuo marime de 3 pe 5 metri, cum nu mai era in Galati la acea vreme,care a atras foarte multi clienti ce isi imaginau ca este reclamaunui mare magazin de distributie.
Primul milion de euro a fost obtinut din extinderea afaceriiArabesque in Galati si ulterior in perioada '98-'99 prindeschiderea primelor filiale in Constanta, Bucuresti, Cluj-Napoca,Piatra-Neamt si Timisoara, in principal in magazineinchiriate.
"Primul milion de euro l-am facut ca si pe celelalte,dezvoltand Arabesque, care este principala mea afacere. Ceea ce aajuns astazi Arabesque depaseste estimarile mele initiale", spuneRapotan, care mai detine actiuni la retailerul de materiale deconstructii Mr. Bricolage, la producatorul de structuri metaliceFierctc Sibel din Galati si la compania de solutii energeticeChorus Marketing and Distribution. Omul de afaceri detineparticipatiile la aceste companii in mod direct, fara a apela laoff-shore-uri sau alte artificii financiare.
200.000 mp suprafata comerciala
In prezent Arabesque controleaza 18 centre comerciale in tara,cu o suprafata de depozitare de peste 200.000 de metri patrati, sialte 22 de magazine in Serbia, Moldova, Bulgaria si Ucraina.
Dezvoltarea filialelor Arabesque in afara Galatiului a venitca un pas firesc de extindere a afacerilor, din moment ce in anii'90 orasul de la Dunare traia exclusiv de pe urma combinatuluiSIDEX (actualul ArcelorMittal). Cele mai mari vanzari, circa60-70%, erau derulate in datele de 15 si 30 ale lunii, candmuncitorii din combinat luau salariile. Extinderea a fost facuta cufinantare din surse proprii si cu creditele obtinute foarte greu inacea perioada de la banci.
Extinderea retelei la sfarsitul anilor '90 a coincis cu crizafinanciara puternica si cu devalorizarea rapida a leului in raportcu dolarul. "Probabil ca in anii 1997 - 2000 au fost cele mai grelemomente in acesti 20 de ani, atat pentru Arabesque, cat si pentruRomania in trecerea ei spre capitalism, din cauza conditiiloreconomice si a devalorizarii", afirma Rapotan. Cea mai mareproblema la acea vreme era presiunea furnizorilor care trebuiaplatiti in valuta, si cea a constructorilor, care nu mai puteauachita facturile la timp.
Situatia de la sfarsitul anilor '90 este similara cu cea deanul acesta, cand constructorii si-au primit cu intarzierea platileaferente anului 2008 si astfel au intarziat platile catredistribuitori.
Totusi, proprietarul Arabesque considera ca in aceastaperioada inca mai pot fi incepute businessuri mari, care mai tarziusa genereze vanzari de sute de milioane de euro. "Nu cred intr-omare schimbare de sistem, dupa aceasta criza financiara. Cred ca vacreste implicarea statului in actionariatul unor banci, firme etc.,din cauza nevoii/ obligatiei de a le salva. In al doilea rand suntconvins ca vor fi reevaluate, reanalizate, adaptate, inventate dacaeste cazul toate instrumentele si procedurile unui control mult mairiguros al domeniului financiar, al investitiilor", consideraRapotan, cu referire la situatia actuala a capitalismului.
Dupa ce si-a consolidat pozitia pe piata romaneasca, Arabesquea inceput extinderea regionala prin deschiderea in 2005 a unuicentru comercial la Chisinau. Ulterior, in iunie 2006 Rapotan acumparat unul dintre primii trei jucatori de pe piata materialelorde constructii business-to-business din Ucraina, Budmax, brand subcare a intrat in 2007 si in Bulgaria, la Sofia. Ulterior a deschisprimul magazin din Serbia, la Belgrad. Strategia lui Rapotan esteca pe termen mediu si lung sa acopere principalele orase din tarilein care s-a extins.
In 2008, circa 20% din afacerile Arabesque, adica 110 milioanede euro, a fost aduse de pietele externe, unde lucreaza circa 1.500de angajati, care se adauga celor 3.500 de salariati de pe piatalocala.
Pentru anul acesta, estimarile sunt foarte greu de realizatdin cauza starii de incertitudine care planeaza pe piataconstructiilor, potrivit lui Rapotan, care ia in calcul mai multescenarii pentru reducerea bugetelor de cheltuieli. Insa compania vacontinua extinderea retelei de centre comerciale in tara, prindeschiderea unor filiale la Oradea, Baia Mare si Pitesti, in timpce in regiune va cauta sa consolideze afacerile in tarile in careeste prezenta deja.
"Reducerea costurilor reprezinta o componenta importanta instabilirea bugetului, care a fost intocmit tinand cont deconditiile si previziunile economice actuale. Compania areinvestitii constante in extinderea retelei de distributie, iarsituatia financiara actuala nu va bloca procesul de extindere",spunea Rapotan la sfarsitul anului trecut, cand primele semne alecrizei financiare mondiale erau deja resimtite pe piatalocala.
Parteneri cu vechime
Afacerile Arabesque ar putea ajunge la circa un miliard deeuro in anul 2013, potrivit unei proiectii declarate in 2007 aomului de afaceri Cezar Rapotan, insa atingerea acestei tintedepinde de modul in care se vor dezvolta pietele din regiune incare s-a extins. Principalul atu al extinderii Arabesque in regiunesunt parteneriatele pe care le are cu furnizorii europeni siorganizarea businessului pentru a acoperi nevoile companiilor deconstructii.
"Principalii mei parteneri de afaceri sunt furnizorii demateriale de constructii, cu unii dintre ei avand o colaborare depeste zece ani", afirma Rapotan. Ca parteneri furnizori, Arabesqueare relatii traditionale cu firme atat romanesti, cat si strainedin Austria, Republica Ceha, China, Elvetia, Franta, Germania,Italia, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Slovacia, Spania, Suedia,Turcia si Ungaria.
Pentru a putea livra marfa in 24 de ore direct pe santierpentru distantele de pana in 100 de kilometri, respectiv 48 de orepentru distante mai mari, Arabesque si-a marit in mod constantparcul auto, care a ajuns la peste 800 de camioane, plus alte circa700 de masini pentru forta de vanzari.
Rapotan a inceput sa negocieze direct cu firmele deconstructii pentru livrarea de materiale de constructii pe santierin 1995 si a creat relatii de creditare cu constructorii si aoferit servicii, cum ar fi consiliere tehnica de specialitate,asigurarea unor stocuri permanente sau verificarea si certificareacalitatii produselor. In plus, reteaua Arabesque dispune si decentre de fasonat otelul-beton, unul dintre cele mai importantemateriale de constructii in realizarea unei structuri.
Potrivit ultimelor date disponibile, compania a investit circa250 mil. euro in dezvoltarea afacerii si distribuie anual peste 1,5milioane de tone de materiale pentru constructii in Romania, flotacompaniei parcurgand anual peste 30 de milioane de kilometri pentrulivrarea a peste 25.000 de produse.
Compania a fost in ultimii ani curtata intens de investitoristraini, atat fonduri de investitii, cat si companii de profil, unadintre cele mai cunoscute fiind grupul francez Saint-Gobain,potrivit unor informatii din piata.
Insa, Rapotan a declarat in mai multe randuri ca nu esteinteresat sa vanda afacerea, pentru ca poate obtine fondurilenecesare extinderii de la banci si de la institutii financiareinternationale.
De altfel, Arabesque a contractat in 2007 un credit in valoarede 50 de milioane de euro de la International Financial Corporation(IFC), divizie a Bancii Mondiale. Ramane insa de vazut care va fistrategia Arabesque in urmatoarea perioada, avand in vedere cabancile au blocat creditarea. "Evolutia vanzarilor de materiale deconstructii va depinde foarte mult de reluarea creditarilor si demasurile anticriza adoptate de Guvern", spuneau la inceputul anuluireprezentantii Arabesque.
Principalul concurent al companiei este compania cu capitalromanesc Baduc, cu afaceri de 120 mil. euro in 2007, sau centrecomerciale Hornbach, care distribuie cantitati mari de materiale deconstructii, si mai putin retelele de bricolaj precum Praktiker,OBI, bauMax, Bricostore, Ambient sau Dedeman, care se adreseaza inprincipal clientilor persoane fizice.
Cum a ales numele? Rapotan a avut o lista de 4-5 nume cu cares-a dus la Registrul Comertului cand a inregistrat firma si a alesterminatia "-esque", pentru ca "-esc" era deja luata.
Portofoliul de produse Arabesque cuprinde materiale pentruconstructii (materiale pentru zidarie, materiale metalurgice,betoniere), produse pentru amenajari interioare (gleturi, adezivi,chituri, sisteme de gips-carton, tavane casetate, parchet,lambriuri, usi), instalatii sanitare si termice, echipamenteelectrice, corpuri de iluminat si sisteme pentru acoperisuri(hidroizolatii, tigla ceramica si metalica, sindrila bituminoasa) sau materii prime pentru mobilier (pal,feronerie, lemn stratificat).
Ce spune despre
PRIMUL MILION DE EURO:
Primul milion de euro l-am facut ca si pe celelalte,dezvoltand Arabesque, care este principala mea afacere. Ceea ce aajuns astazi Arabesque depaseste estimarile mele initiale.
INCEPUTUL ARABESQUE
Am vrut sa construiesc un mic atelier si am descoperit camaterialele de constructii se gasesc foarte greu
CEA MAI GREA PERIOADA DIN ISTORIACOMPANIEI
Probabil ca in anii 1997 - 2000 au fost cele mai grele momentein acesti douazeci de ani, atat pentru Arabesque, cat si pentruRomania in trecerea ei spre capitalism, din cauza conditiiloreconomice si a devalorizarii.
CUM A ALES NUMELE COMPANIEI
A avut o lista de 4-5 nume cu care s-a dus la RegistrulComertului cand a inregistrat firma si a ales terminatia "-esque",pentru ca "-esc" era deja luata.
SECTORUL IN CARE ACTIVEAZA
Evolutia vanzarilor de materiale de constructii va depindefoarte mult de reluarea creditarilor si de masurile anticrizaadoptate de Guvern.
Cel mai mare distribuitor de materiale deconstructii
Arabesque detine in prezent un parc auto cu peste 800 decamioane si circa 700 de masini pentru forta de vanzari, fiind celmai mare distribuitor de materiale de constructii direct pesantier. Compania are 3.500 de angajati la nivel local si peste1.500 de angajati la nivel international.
Potrivit ultimelor date disponibile, Arabesque a investitcirca 250 de milioane de euro in dezvoltarea afacerii si distribuieanual peste 1,5 milioane de tone de materiale pentru constructii inRomania, flota companiei parcurgand anual peste 30 de milioane dekilometri pentru livrarea a peste 25.000 de produse. Dupa ce si-aconsolidat pozitia pe piata romaneasca, Arabesque a inceputextinderea regionala prin deschiderea in 2005 a unui centrucomercial la Chisinau. Ulterior, in iunie 2006 Rapotan a cumparatunul dintre primii trei jucatori de pe piata materialelor deconstructii business-to-business din Ucraina, Budmax, brand subcare a intrat in 2007 si in Bulgaria, la Sofia. Ulterior a deschisprimul magazin din Serbia, la Belgrad.
Pasul in retailul de bricolaj
Mr. Bricolage a fost adus pe piata locala in 2006 de CezarRapotan, care a intrat astfel discret si in retailul de bricolaj,un segment foarte dinamic al pietei de distributie a materialelorde constructii. Omul de afaceri a infiintat compania Brico Expert,in parteneriat cu retailerul francez Mr. Bricolage, prin careopereaza magazinele din Romania.
Prima unitate a fost deschisa la finele lui 2006, in cartierulVitan din Capitala, in urma unor investitii de 7 mil. euro. Laevenimentul de inaugurare a magazinului doar reprezentantii Mr.Bricolage Franta si managerii operatorului local au iesit in fata,numele lui Rapotan nefiind mentionat. Datele de la RegistrulComertului au aratat insa ca actionarul majoritar al retelei Mr.Bricolage Romania este Cezar Rapotan, cu o participatie de 78% lacapitalul societatii. Intre timp, compania franceza Mr. Bricolagesi-a diminuat participatia la Brico Expert de la 20% initial la13,4%, iar Rapotan si fostul director economic al Arabesque,Maximilian Danilov, au ajuns la un pachet de 84% din actiunileoperatorului.

La 20 de ani de capitalism ZIARUL FINANCIAR aduce inprim plan pe cei care au influentat economia prin afacerilecreate.

Votati aici oamenii careprin ideile, cunostintele, prin munca si prin norocul lor audevenit cei mai puternici oameni de afaceri autohtoni.

ZIARUL FINANCIAR il va premia in cadrul Galei ZF 2009 pe celcare va aduna cele mai multe voturi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO