Companii

300.000 de români pun deoparte cel puţin 100 € pentru o bicicletă

300.000 de români pun deoparte cel puţin 100 € pentru o bicicletă
28.06.2010, 00:00 1017

Astfel, pentru prima dată vehiculele pe două roţi ar puteadevansa de trei ori vânzările de maşini, în condiţiile în care seaşteaptă ca piaţa auto să se contracte din nou în acest an, până la100.000 de unităţi.

În condiţiile în care criza financiară goleşte buzunareleromânilor, care nu îşi mai permit maşini, iar globalizarea şiîncălzirea globală transformă vehiculele pe două roţi într-o modă,din ce în ce mai mulţi români intră în magazinele specializatepentru a-şi cumpăra o bicicletă.

În România s-au vândut anul trecut circa 250.000 de biciclete,potrivit estimărilor DHS, unul dintre cei mai importanţiproducători de biciclete din România, controlat de investitorichinezi şi germani. Astfel, la un preţ mediu de 100-150 de europentru o bicicletă estimat de ZF, piaţa s-ar situa între 25 mil.euro şi 37 mil. euro.

Spre deosebire de piaţa auto, unde criza s-a resimţit dramatic,declinul de 55% aducând piaţa vehiculelor pe patru roţi la nivelulanului 2003, piaţa bicicletelor a fost mai ferită de efectelerecesiunii. "Şi în domeniul producţiei şi comercializării debiciclete s-a simţit criza economică, dar într-o măsură mult maimică faţă de alte domenii, înregistrând o scădere de aproximativ10% în valoare şi 15% în unităţi faţă de 2008", declară LucianContras, executive manager al Eurosport DHS.

În anul 2009 s-au vândut de două ori mai puţine maşini decâtbiciclete, circa 130.000 de unităţi, potrivit AsociaţieiProducătorilor şi Importatorilor de Automobile, iar estimările nusunt deloc optimiste.

Evoluţii diametral opuse

Dacă majoritatea jucătorilor de pe piaţa auto au caracterizatanul trecut ca "un dezastru", motivaţi de scăderi ale vânzărilor de40, 50, chiar 70%, pe piaţa bicicletelor apar nume noi, deoarece,spun proprietarii, există potenţial.

Contractarea afacerilor pe piaţa auto a condus la impunerea demăsuri de restructurare a activităţii, precum închiderea deshowroom-uri amplasate la "parter de bloc" şi înjumătăţireaechipelor de vânzări.

Cifrele pentru piaţa bicicletelor sunt încurajatoare însă. În2009 DHS a vândut peste 140.000 de unităţi pe piaţa locală şi circa120.000 de biciclete la export, iar afacerile companiei au fostpotrivit estimărilor de la sfârşitul anului trecut de 90 demilioane de lei (21,35 de milioane de euro). Ţările către care s-auîndreptat bicicletele producătorului român au fost Germania,Ungaria, Grecia, Italia, Slovenia, Croaţia, Irlanda şi ţărilebaltice.

Retailerul austriac de articole sportive Hervis anunţă că avândut în 2009 aproximativ 5.000 de biciclete, de două ori maimulte comparativ cu anul precedent.

Şi reprezentanţii Carrefour văd rezultate bune pe acest segment,astfel în primele trei luni ale lui 2010 s-au vândut cu 20% maimulte biciclete şi accesorii de ciclism faţă de perioada similarădin 2009.

Nume noi în afacerea cu biciclete

"Businessul cu biciclete este unul cu potenţial de creştere maiales în România, unde piaţa este la început şi consumul debiciclete anual este sub 1%, în timp ce media europeană este deaproximativ 3%, în Germania 5%, iar pe prima poziţie se află Olandacu aproximativ 10%. De asemenea, este un "green business", tot maiîncurajat de autorităţi şi societatea civilă atât în Europa, cât şiîn România", afirmă Contras.

În acest an, piaţa de profil a atras doi jucători noi. EmilianBituleanu, preşedintele Libra Bank, o bancă de dimensiuni mici, aadus în România biciclete Felt Bicycles, al căror preţ poate ajungepână la 22.000 lei (5.400 euro), prin intermediul companiei "MoşIon Roată", detinută de el alături de soţia sa.

"Ne aşteptăm ca în acest an să vindem 300-400 de biciclete, iarla anul şi mai multe," mărturisea Bituleanu, la o lună de ladeschiderea showroomului.

Bicicletele au preţuri cuprinse între 1.100 de lei (270 euro) şi22.000 lei (5.400 euro), iar investiţia iniţială în amenajareashowroomului din Capitală a fost de circa 100.000 de euro.

Un alt jucător care a intrat pe piaţă în 2010 este firmaVelorbis România, controlată de Mircea Colotela şi de soţia sa.Compania aduce pe piaţa locală 15 modele de biciclete clasiceurbane marca daneză Velorbis.

Preţurile variază de la 2.918 lei pentru un exemplar din clasaeconomic la 4.400 lei, preţul mediu al unui exemplar din clasapremium.

Colotela spune că a investit în acest domeniu deoarece seaşteaptă ca în următorii doi-trei ani să existe un boom pe aceastăpiaţă. Investiţia iniţială în acest business nu depăşeşte 50.000 deeuro.

"Bicicleta este un mijloc de transport eficient şi este totodatăla modă. Ungaria are infrastructura dezvoltată şi biciclete. Vaveni şi rândul României. În doi-trei ani va avea loc un boom",explică Mircea Colotela.

Decathlon vinde de un milion de euro pelună

Bicicletele contribuie la vânzările lunare de un milion de eurorealizate în singurul magazin Decathlon din România, situat învestul Capitalei în parcul Militari Shopping Center. Chiar dacăreprezentanţii companiei nu furnizează informaţii legate deponderea vânzărilor de biciclete în cifra de afaceri a companiei (9mil. euro în nouă luni de anul trecut, potrivit datelor RegistruluiComerţului), spaţiul alocat acestui segment în magazinul dinMiliatri arată că bicicletele generează trafic şi vânzăriimportante. Mai mult, în februarie, compania a aplicat o promoţiede înlocuire a bicicletelor, rolelor, patinelor sau undiţelor vechicu unele noi, inspirată de programul aplicat în sectorul auto şiapoi extins în domenii ca electrocasnicele, decoraţiuni saufashion. "Mi-am luat o bicicletă nouă în urmă cu aproximativ olună, de la Decathlon pentru că am văzut că aveau fel şi fel deoferte. Până la urmă nu am ales o bicicletă la ofertă pentru căacelea nu aveau mai multe viteze şi nu voiam să retrăiescexperienţa vechiului Pegas", povesteşte Delia Voicu, 26 de ani.

Bicicleta a costat 750 de lei (180 de euro) şi Delia încearcă sămeargă cu ea de trei ori pe săptămână la serviciu - o clădire debirouri din centrul Capitalei. "Am avut nevoie de cască, lanţ,cric, aşa că în total cred că am dat vreo 850 de lei. Aripă numi-am mai luat. Dacă ar fi piste de biciclete peste tot şi dacămaşinile nu ar fi parcate pe pistele care există, cred că bicicletaar avea potenţialul de a deveni noua maşină. Am prieteni care şi-auluat şi ei bicicletă şi de atunci maşina le cam stă în parcare",mai spune Delia.

Ce-şi cumpără românii

În România cele mai căutate sunt potrivit reprezentanţilorHervis, Selgros şi DHS bicicletele MTB (mountain bike), atât mărciinterne, cât şi internaţionale. "În România, deocamdată cea maipopulară categorie de biciclete este MTB-ul, care se foloseste înmod normal pentru cicloturism pe trasee offroad, dar pe careromânii o preferă poate din cauza designului mai agresiv şi ofolosesc chiar şi pentru plimbările prin parc sau oraş.

Deşi în România nu există încă o cultură a vehiculului pe douăroţi aşa cum se întâmplă în state precum Olanda, unde în 2008 circa92% din gospodării erau dotate cu biciclete, principalul mijloc detransport, potrivit unui studiu Euromonitor, se observă oîmbunătăţire a situaţiei.

În 2008, în România existau vehicule pe două roţi doar în 24,8%dintre gospodării, respectiv 5,4 milioane români aveau acces la obicicletă, potrivit calculelor ZF. Preţul unei biciclete începe încazul modelelor pentru copii de la 160 lei, iar în cazul celorpentru adulţi de la 289 lei, potrivit reprezentanţilor Selgros,care spun că în primul trimestru din 2010 s-au vândut cu 60% maimulte biciclete ca în perioada similară din 2009, fără a comunicaînsă numărul de unităţi vândute.

De închiriat

Pentru cei ce nu îşi permit să cumpere o bicicletă, Mai MultVerde a lansat în 2008, în parteneriat cu UniCredit Ţiriac şi cusprijinul Universităţii Bucureşti, centrul de închiriere bicicleteCicloteque, care oferă spre închiriere 300 de biciclete. Preţulpentru o oră este de 2 lei, iar pentru o zi de 10 lei. Pentrustudenţi, elevi, pensionari şi şomeri tarifele sunt reduse cu50%.

Biciclete pentru toţi

  • Preţul unei biciclete începe în cazul modelelor pentru copii dela 160 lei, iar în cazul celor pentru adulţi de la 289 lei,potrivit reprezentanţilor Selgros.
  • În magazinul specializat "Moş Ion Roată" din Capitală,bicicletele au preţuri cuprinse între 1.100 de lei (270 euro) şi22.000 lei (5.400 euro), iar investiţia iniţială în amenajareashowroomului din Capitală a fost de circa 100.000 de euro.
  • Un alt jucător care a intrat pe piaţă în 2010 este firmaVelorbis România, care vinde biciclete cu preţuri ce pornesc de la2.918 lei (695 euro) pentru un exemplar din clasa economic, la4.400 lei (1045 euro), preţul mediu al unui exemplar din clasapremium.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO