Companii

50 de companii britanice chiar cred în master planul pe transport sau în proiectele nucleare ale României: Se poate mai bine

Paul Brummell, amabasadorul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord la Bucureşti.Foto: gov.ro

Paul Brummell, amabasadorul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord la Bucureşti.Foto: gov.ro

Autor: Roxana Petrescu

11.03.2015, 00:04 454

Delegaţia formată din 50 de companii britanice care a vizitat ieri România este interesată de câştigarea unor contracte în energie nucleară, transport, petrol şi gaze şi mediu, dar spune că nu exclude nici posibile investiţii în zona de producţie ţinând cont de forţa de muncă bine calificată de aici.

Marea Britanie este doar al zecelea partener comercial al României, schimburile dintre cele două ţări având anul trecut o valoare de 3 mld. euro, în timp ce investiţiile companiilor britanice în România se ridică la 6,5 mld. euro.

„Credem că se poate mai bine“, a spus Paul Brummell, amabasadorul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord la Bucureşti. Potrivit acestuia, delegaţia care a ajuns ieri la Bucureşti este cea mai mare din istoria relaţiilor comerciale dintre cele două state. „Este un semn că recunoaştem că România are planuri ambiţioase“, a mai spus ambasadorul.

Printre companiile care au făcut parte din delegaţia britanică se numără Amec Foster Wheeler (energie nucleară), Caltec (petrol şi gaze), dar şi multe firme de consultanţă sau case de avocatură.

Oficialii britanici cred că acum este un moment bun pentru a-şi concentra atenţia spre România, printre principalele motive fiind realizarea master planului pe transport, potenţialul din domeniul energiei nucleare, dar şi avansul înregistrat de lucrările de explorare din Marea Neagră, zonă în care americanii şi ruşii sunt cei mai avansaţi.

În cursul zilei de ieri, ministrul transporturilor Ioan Rus a declarat că lista de proiecte de investiţii din master plan a fost elaborată, documentul urmând să fie finalizat în aprilie. Nu este primul plan pe care România îl face pentru dezvoltarea infrastructurii, dar, diferit faţă de celelalte tentative, acesta este făcut sub supervizarea Comisiei Europene, iar realizarea sa este o precondiţie pentru accesarea fondurilor europene pentru marile proiecte de transport în perioada 2014-2020.

Master planul de transport prevede construirea a 1.300 kilometri de autostradă, în valoare 13,7 miliarde euro, 1.825 kilometri de drumuri expres (9,9 miliarde euro), 2.874 kilometri de drumuri transregio (1,69 miliarde euro), 343 kilometri de drumuri transeuro (190 milioane euro), 2.883 kilometri reabilitaţi de cale ferată (10,7 miliarde euro), 1.001 kilometri de linii de cale ferată cu viteze sporite (274,1 milioane euro).

„Este un moment bun acum“, a spus la rândul său Brian Wilson, ambasadorul comercial britanic.

În domeniul energiei nucleare, România este atractivă prin prisma proiectelor celor două reactoare noi de la Cernavodă, dar şi prin programul privind extinderea duratei de viaţă pentru cele două unităţi de la Cernavodă sau pentru depozitarea deşeurilor radioactive.

„Marea Neagră este o mare oportunitate“, a spus la rândul său un reprezentant al unei companii de echipamente off-shore.

Firmele britanice au avut mai departe întâlniri cu companiile româneşti.

La rândul său, premierul Victor Ponta i-a asigurat pe investitorii britanici că, deşi la est este un „mare, mare urs“, care pretinde că doarme sau că se apropie de teritoriul românesc, făcând rău altor state, România rămâne cea mai stabilă ţară din regiune în care se poate investi, spunând şi că în acest an va reduce TVA, potrivit Mediafax.

„Avem la est un mare, mare urs. Uneori se face că doarme, alteori se face că se apropie de România sau face foarte mult rău Ucrainei, Moldovei, Georgiei şi altor ţări care încearcă să se dezvolte democratic. Cu atât mai mult în aceste condiţii, vă pot asigura - şi nu este doar opinia Guvernului, cred că e o afirmaţie care se bazează pe toate opiniile independente - că România este şi va rămâne cea mai stabilă şi predictibilă ţară din regiune. Aşadar, este ţara cu care se pot face afaceri, este ţara cu care se pot face proiecte pentru viitor“, le-a spus Ponta, citat de Mediafax.

El a apreciat că nivelul partaneriatelor de afaceri româno-britanice este redus în comparaţie cu potenţialul existent, arătând că domeniile IT, energiei infrastructură sau agricultură sunt competitive şi pot atrage investiţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO