Companii

Adrian Sarbu: Cea mai importanta achizitie pe care o face astazi CME este echipa PRO

Adrian Sarbu: Cea mai importanta achizitie pe care o face astazi CME este echipa PRO

Studiourile MediaPRO de la Buftea, unele dintre cele mai mari din Europa Centrala si de Est

28.07.2009, 19:00 1764

Pentru Adrian Sarbu, creatorul grupului MediaPro, tranzactia prin care a vandut divizia de entertainment contra unui pachet de actiuni in compania de televiziune americana CME, pe care o conduce ca presedinte si director executiv (CEO), tine de un nou pariu pentru urmatorii cinci ani: ca noua divizie din cadrul CME, care va pastra numele de MediaPro si va duce mai departe spiritul Pro, va deveni cel mai mare furnizor de continut de televiziune, film si entertainment din regiune si unul dintre cei mai mari din Europa si ca actiunile CME, listate la New York si Praga, vor ajunge de la 21 de dolari, cat valoreaza astazi, la peste 120 de dolari, pretul pe care il avea actiunea in 2007, cand a fost numit in functia de director operational (COO).

"Daca nu as crede in acest viitor, atunci nu as fi aici", spune Sarbu, 54 de ani, care conduce operational din 2007 intregul grup CME, un business de televiziune in Europa Centrala si de Est care valoreaza astazi peste 1 miliard de dolari. Din ianuarie 2009 el conduce de facto CME ca presedinte si director operational (COO), iar acum este numit oficial CEO (director executiv), cea mai inalta pozitie executiva intr-o multinationala americana atinsa de un roman. CME si Adrian Sarbu detin in Romania liderul pietei de televiziune, compania PRO TV SA (Pro Tv, Pro Tv International, Acasa, Pro Cinema, sport.ro, MTV, Pro Fm, Info Pro si divizia de internet). La incheiere tranzactiei, Sarbu va detine aproximativ 5% din actiunile CME.

Deal-ul incheiat de Sarbu cu CME este primul de acest fel dintre o companie central-est europeana de media si o multinationala americana. MediaPro a fost creata de la zero acum 20 de ani in Romania. Acum este o companie de media vertical integrata a carei principala resursa sunt talentele, atrase si antrenate, produsele si piata pe care si-a creat-o in ultimii 20 de ani.

Integrarea MediaPro Entertainment in CME creeaza bazele unui business european cu o structura si anvergura similare celor din industria media din SUA. Acest viitor pare sa fi motivat gigantul american Time Warner sa investeasca in martie 2009 in CME 240 de milioane de dolari pentru 30% din actiunile CME.

"MediaPro este proiectul vietii mele de profesionist in media. Mi-au trebuit 20 de ani de munca si investitii financiare pentru a-l aduce unde este astazi. Am crezut in succesul MediaPro, asa cum au crezut si miile de oameni care si-au petrecut parte din ultimii 20 de ani alaturi de mine. Integrarea de catre CME a MediaPro inseamna recunoastere si o perspectiva mai generoasa pentru colegii mei, dar si pentru mine. In viitor acest business nu poate fi decat global", explica Sarbu.

Creatorul MediaPro si Pro TV, modelul televiziunii comerciale in Romania, este numit astazi in functia de CEO al CME.

Ronald Lauder, omul de afaceri american care acum 15 ani a creat CME si a adus modelul de televiziune american in tarile foste comuniste din Est, a intrat in 1995 in Romania, in asociere cu Adrian Sarbu, prin crearea PRO TV-ului. Parteneriatul lor dureaza de mai bine de 15 ani.  

"Ceea ce ne-a apropiat este viziunea si spiritul PRO. Cea mai importanta achizitie pe care o face astazi CME este echipa PRO, oamenii alaturi de care am dezvoltat acest business, a caror competenta este recunoscuta acum international si care poarta cu ei o valoare intangibila, spiritul PRO", explica Sarbu

Tranzactia CME-MediaPro Entertainment, evaluata in total la 97,6 milioane de dolari, a fost supervizata de banca americana Merrill Lynch la solicitarea boardului CME. Evaluarea MediaPro Entertainment s-a bazat pe metoda discount cash-flow aplicata proiectiei afacerilor viitoare. "Criza economica a avut o influenta negativa asupra valorii tranzactiei", a precizat Sarbu.    

Ca parte a CME, MediaPro Entertainment va furniza servicii si va crea continut pentru toate televiziunile din cele sase tari din Est unde mai este prezent grupul american - Cehia, Slovacia, Slovenia, Croatia, Bulgaria si Ucraina.

Noua divizie va produce anual peste 1.000 de ore de fictiune pentru televiziune si cinema plus alte sute de ore de entertainment si reality.

Odata cu preluarea MediaPro Entertainment, intregul grup CME se schimba.

"Strategia CME aprobata de board aseaza acest business pe trei piloni puternici - continut, broadcasting si internet. Numai in acest fel CME isi poate proteja avantajul competitiv castigat. CME este una dintre cele mai profitabile operatiuni de televiziune din lume, iar reintoarcerea pietelor pe crestere va confirma aceasta reputatie si va valida noua strategie care pune in centru continutul. Stapanind continutul, iti controlezi costurile si piata", mentioneaza Sarbu.

Anul trecut veniturile CME au fost de aproximativ 1 miliard de dolari, cu un profit operational (EBITDA) de 340 de milioane de dolari. In acest an afacerile grupului sunt afectate de criza, toate pietele de advertising fiind lovite.

Criza l-a prins pe Sarbu conducand o companie care a fost penalizata foarte mult de investitori la bursa pentru ca are operatiunile in Europa Centrala si de Est, o regiune care a trecut de la statutul de star al Europei la zona cu probleme.

Actiunile CME au scazut de la un maxim de 120 dolari in octombrie 2007 la 5 dolari la inceputul acestui ani, valoarea companiei reducandu-se de la 4 miliarde de dolari la sub 500 de milioane de dolari.

Anul 2009 a presupus un sir de decizii dificile, care au avut ca scop cresterea credibilitatii CME in relatia cu investitorii. In martie, Lauder si Sarbu au reusit sa atraga in CME, ca actionar, cel mai mare grup de media din lume, Time Warner, care a preluat 31% din companie platind printr-o majorare de capital 250 de milioane de dolari. Din acel moment actiunile au crescut de patru ori, iar investitorii au inceput sa capete din nou incredere in CME.

O alta problema a CME, operatiunile din Ucraina, o piata foarte mare, dar care acum este lovita dur de criza economica, s-a rezolvat prin atragerea unui partener local care va investi 100 de milioane de dolari pentru a finanta operatiunile de acolo. Iar cea mai noua decizie este cea de inglobare a MediaPro Entertainment in CME, care are ca scop controlul si consolidarea productiei de continut in pietele in care activeaza compania.

Odata cu preluarea functiei de CEO al CME, parte din functiile operationale vor merge catre vicepresedinti promovati din regiune, iar atentia lui Sarbu se va indrepta catre noua strategie de dezvoltare a grupului american, comunicarea cu investitorii si pietele financiare.

"In aceasta pozitie ai o raspundere imensa, iar performanta ta este judecata in functie de piata. Fiecare decizie pe care o iei trebuie sa reflecte interesul investitorilor, iar modul in care operezi trebuie sa fie total transparent. Capitalul financiar si de incredere pe care piata ti-l da poate sa creasca spectaculos daca asteptarile sunt confirmate si poate sa se prabuseasca daca in momentele critice - iar acum este un moment critic din cauza crizei financiare internationale - nu iei deciziile potrivite", afirma Sarbu. Valoarea companiei CME (simbol bursier CETV) este in acest moment de 1 miliard de dolari.

Dupa vanzarea diviziei de entertainment din MediaPro, Sarbu va ramane actionar majoritar in Publimedia (titluri de presa si trei tipografii, divizie din care face parte si Ziarul Financiar), Mediafax - cel mai important furnizor de continut, MediaPro Interactiv - operatiunile de internet si MediaSat - companie de servicii telecom. Ca si pana acum, toate aceste divizii vor continua sa opereze cu un management autonom. 

Sarbu spune ca "internetul este noua frontiera. Aceste businessuri, care raman in proprietatea mea, sunt pozitionate pentru o crestere rapida in aceasta piata a viitorului : continutul pe internet. Nu vom mai avea nevoie de 20 de ani pentru a atinge succesul in aceasta noua piata."

 

Istoria brandurilor Pro

 

1990

  • In septembrie Adrian Sarbu creaza brandul MediaPRO, companie care in timp a devenit unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata mass-media din Europa Centrala si de Est.

1991

  • Pe o piata monopolizata de Rompres, agentie de presa controlata de stat, MediaPRO lanseaza Mediafax, prima agentie de presa independenta din Romania.

1993

  • MediaPRO lanseaza PRO FM, primul post de radio comercial din Romania.

1995

  • Pe 1 decembrie are loc lansarea PRO TV, modelul televiziunii comerciale din Romania.

1996

  • Se lanseaza PRO TV Magazin, primul pilon important al companiei de publishing Publimedia

1997

  • MediaPRO lanseaza casa de productie MediaPRO Music care a reusit, intr-un timp relativ scurt, sa devina un jucator puternic pe piata muzicala romaneasca.
  • MediaPRO deschide MediaSat, una dintre principalele companii de telecomunicatii care activeaza pe piata romaneasca

1998

  • Pe 2 februarie este lansat Acasa TV, primul canal de nisa avand ca target femeile.
  • MediaPRO achizitioneaza MediaPRO Studios, cel mai mare complex de studiouri de film din Romania si unul dintre cele mai importante din Europa Centrala si de Est.
  • Infiintarea MediaPRO Pictures, cea mai mare companie de productie de film si televiziune din Romania.
  • MediaPRO pune bazele CoPrint, in prezent a treia companie de printing din Romania.
  • Apare Ziarul Financiar, de 10 ani cea mai importanta publicatie de business din Romania

2000

  • Pe 29 aprilie este lansat PRO TV International, primul canal privat dedicat in exclusivitate diasporei romanesti.

2002

  • MediaPRO lanseaza PRO Video, companie de distributie de continut home video

2003

  • Se lanseaza revista Promotor.

2004

  • 19 aprilie este prima zi de emisie pentru PRO CINEMA, un post de televiziune exclusivist dedicat tuturor cinefililor din Romania.
  • Se lanseaza revista Business Magazin.

2005

  • Pe 25 martie, MediaPRO deschide CinemaPRO. Situat la numai doi pasi de Piata Universitatii, acesta este cea mai noua atractie din zona pietonala a centrului vechi al Bucurestiului, fiind liderul pietei de single-screen din Romania.  
  • In septembrie se deschide Hollywood Multiplex Lotus Oradea, primul multiplex deschis intr-un oras din provincie.
  • Se lanseaza revista Ce Se Intampla Doctore? care devine primul brand transmedia.
  • Pe 1 decembrie incepe sa emita InfoPro, primul post de radio care aduce pe piata radio-urilor din Romania conceptul de infotainment.

2006

  • In martie, Compania Hollywood Multiplex Operations, care detinea in portofoliu cinematograful Hollywood Multiplex Bucuresti Mall, a devenit parte a grupului MediaPRO.
  • In aprilie IndoorMedia, unul dintre cei mai importanti furnizori de publicitate de pe piata indoor se alatura trustului MediaPRO
  • Are loc lansarea MediaPRO Distribution, companie infiintata cu scopul de a asigura in conditii de maxim profesionalism atat distributia de continut a produselor Media Pro Pictures, cat si distributia all rights a achizitiilor contractate de la producatori independenti.
  • MediaPRO preia revista The One
  • MediaPRO lanseaza MediaPRO Interactiv
  • MediaPRO Pictures isi deschide filiala in Cehia - Media Pro Pictures sro.

2007

  • Pe 1 iunie are loc lansarea oficiala a Sport.ro, post de televiziune ce ocupa primul loc in topul canalelor de sport din Romania
  • PRO TV SA incepe sa opereze sub licenta canalul MTV
  • Mediafax isi deschide filiala in Cehia - Mediafax sro
  • Se lanseaza PRO TV HD

2008

  • PRO FM lanseaza divizia de radiouri exclusiv on-line, care are in prezent 19 posturi de radio on-line in portofoliu
  • Media Pro Management devine actionar majoritar intr-o companie publica de distributie cu sediul la Londra, Metrome

2009

  • Iulie: grupul american CME preia

MediaPRO Entertainment

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO