Companii

Afacere de familie: mama a lucrat la Pionierul, fiica pe Wall Street. Acum au o fabrică în Berceni care produce 180.000 de perechi de pantofi

Raluca Pache, 33 de ani, cea care a creat brandul PJ Shoes, s-a întors în România în 2009 după ce a studiat şi a lucrat mai mulţi ani la New York, pe Wall Street. Mama sa, Angela Pache, 60 de ani, a lucrat în fabrica Pionierul unde a fost chiar director general. În 1997 familia Pache a înfiinţat compania Prod Comod Shoes. Fabrica are acum 100 de angajaţi faţă de 350 acum mai bine de cinci ani. Cei rămaşi au experienţă şi de peste un deceniu în cadrul companiei. GALERIE FOTO

Raluca Pache, 33 de ani, cea care a creat brandul PJ Shoes, s-a întors în România în 2009 după ce a studiat şi a lucrat mai mulţi ani la New York, pe Wall Street. Mama sa, Angela Pache, 60 de ani, a lucrat în fabrica Pionierul unde a fost chiar director general. În 1997 familia Pache a înfiinţat compania Prod Comod Shoes. Fabrica are acum 100 de angajaţi faţă de 350 acum mai bine de cinci ani. Cei rămaşi au experienţă şi de peste un deceniu în cadrul companiei. GALERIE FOTO

Autor: Cristina Roşca,

24.08.2013, 13:10 9533

Pe Şoseaua Berceni, într-o clădire ce seamănă mai mult cu un bloc de locuinţe din anii ’70-80 decât cu o fabrică, 100 de persoane croiesc, cos şi lipesc anual 180.000 de perechi de pantofi de bărbaţi şi copii, cea mai mare parte luând drumul exportului către state precum Italia, Marea Britanie şi Belgia.

Compania Prod Comod Shoes, deţinută de familia Pache, cu experienţă de mai bine de trei decenii în domeniu, produce atât în sistem lohn pentru italienii de la Imac – care deţin brandul Primigi şi produc 7,3 milioane de pantofi/an -  cât şi sub brandul propriu PJ Shoes cu care compania acoperă piaţa locală, dar iese şi la export.

„Mama a lucrat la Pionierul unde a urcat până în poziţia de director general. În 1997 părinţii mei au deschis fabrica proprie de pantofi, iar un an mai târziu au cumpărat clădirea în care suntem acum“, spune Raluca Pache (33 de ani), cea care a creat brandul PJ Shoes pentru copii. Ea s-a întors în România în 2009 după ce a studiat şi a lucrat mai mulţi ani la New York, pe Wall Street. Potrivit profilului său de pe reţeaua de socializare LinkedIn ultimele sale poziţii deţinute în Statele Unite au fost senior securitization şi consultant în cadrul Deloitte.

Astăzi Raluca Pache se ocupă de dezvoltarea brandului propriu şi de extinderea în România şi peste graniţă. Mama sa, care are o experienţă de peste 30 de ani în industria de încălţăminte, printre care şi în cadrul Pionierul, una dintre cele mai cunoscute fabrici de pantofi din România, preferă să stea mai puţin la birou şi mai mult în fabrică cu angajaţii. „Munca la birou o termin rapid şi apoi vin aici pentru că eu ştiu să muncesc.“ Ea lucrează cot la cot cu cei 100 de salariaţi ai fabricii, dintre care mulţi lucrează la Prod Comod Shoes de mai bine de zece ani.

Raluca Pache spune că au existat momente când s-a gândit să se întoarcă în State, însă a decis să rămână în România să dezvolte businessul construit de părinţii săi şi să construiască brandul său de la zero. „În primele luni în România mi-a fost foarte greu, însă am continuat şi în primăvara lui 2010 am lansat prima colecţie sub brandul PJ Shoes.“

De la lohn la brand propriu

Tânăra mai spune că până recent România a fost cunoscută la nivel mondial pentru că producea în sistem lohn pentru branduri mari, însă în ultima perioadă mai multe fabrici au început să îşi creeze propriile branduri. Prod Comod Shoes alături de alţi circa 50 de producători de încălţăminte, membri ai Sfera Factor, asociaţia producătorilor de încălţăminte, marochinărie şi alte articole din piele din România, au decis promovarea brandurilor proprii cu care să se cucerească atât piaţa locală, cât şi pe cele externe.

„Am participat la mai multe târguri din afară şi am găsit contracte în Marea Britanie, Belgia şi Nigeria, în fiecare din aceste ţări urmând să mergem cu brandul propriu PJ Shoes“, spune Raluca Pache. La nivel naţional brandul este prezent în 70-80% din judeţele din România, compania având în plan să „cucerească“ şi piaţa unde încă nu a intrat.

Astfel, pantofii PJ Shoes, care ajung pe rafturile magazinelor cu preţuri între 130 şi 200 de lei, sunt vânduţi în 40 de magazine partenere în România. „Cel mai mult lucrăm B2B (business to business), fiind prezenţi în reţele precum Bambini (Bucureşti, Constanţa, Ploieşti), Napoca 7 (Cluj), Bimbo şi Pepper (Bucureşti) sau Bucuria Copiilor (Sibiu).“ Sub brandul PJ Shoes există şi un magazin propriu în centrul comercial Cocor, însă Raluca Pache spune că nu doreşte o reţea proprie, ci doreşte dezvoltarea brandului printr-un sistem de distribuţie bine pus la punct. „Vrem să fim prezenţi în lanţurile de magazine specializate nu în supermarketuri şi hipermarketuri. În ultimii ani observ că există un apetit crescut pentru branduri realizate în România. În anii dinainte de ’90 industria de încălţăminte era una foarte cunoscută, sute de mii de oameni lucrând în fabricile de profil.“ Astăzi România ocupă poziţia a 14-a în lume în topul exportatorilor de încălţăminte la nivel mondial, valoarea exportului fiind de 1,4 mld. euro în 2011.

500-700 de perechi pe zi

Sub brandul PJ Shoes fabrica din Berceni produce 20.000 de perechi – 6.000 vara şi restul în sezonul de toamnă-iarnă. În sistem lohn producţia fabricii ajunge la 160.000 de perechi pe an.

Astăzi pantofii de copii, realizaţi în proporţie de 90% din piele (mai puţin încălţămintea apres-ski) sunt produşi în aceeaşi hală de producţie ca şi cei de adulţi realizaţi în sistem lohn. Materialele sunt din România, dar şi din Spania în contextul în care multe tăbăcării s-au închis în ultimii ani.

„În total, în fiecare zi în fabrică realizăm 500-700 de perechi de pantofi. Nu producem manual, totul fiind automatizat.“ În hala de producţie, încă de la uşă simţi un miros de piele şi lipici. Odată intrat pe partea stângă vezi câteva zeci de maşini de cusut ocupate să coasă feţele, limbile şi să contureze pantofii şi ghetele. Lângă ele stau mesele de croit şi cele de finisaj. Astăzi în fabrică mai lucrează 100 de persoane faţă de 350 în urmă cu mai bine de cinci ani. „Criza ne-a prins cu 100. Sunt oameni care lucrează cu noi şi de peste zece ani. De-a lungul timpului au plecat mulţi angajaţi şi nu am mai angajat în locul lor.“

Reprezentanţii companiei au precizat că salariile angajaţilor sunt de 1.500 de lei brut (1.081 lei net), în timp ce în industria de profil acestea nu depăşesc de regulă 1.000 de lei net.

A lucrat pentru liderii mondiali

În prezent în fabrica din Berceni familia Pache produce pantofi în sistem lohn doar pentru Imac, însă anterior a avut pe lista de clienţi nume precum Clarks (unul dintre cei mai mari şi mai cunoscuţi retaileri de pantofi), Dolomite sau Skechers. „Datorită contractului cu Clarks am reuşit să ne cumpărăm clădirea în care suntem prezenţi astăzi“. Acţionarii fabricii din Berceni nu precizează însă de ce s-a încheiat acest contract, însă spun că producţia în sistem lohn a ajutat businessul să se dezvolte şi a ajutat compania să lanseze un brand propriu deoarece deja exista infrastructura necesară.

„Brandul nostru a ajuns să reprezinte 30% din cifra de afaceri a companiei, în timp ce lohnul deţine restul. Sperăm să ajungem să inversăm raportul deoarece la produsele în lohn nu venim decât cu manopera, materialele sunt aduse de client. Deşi munca este dublă, şi câştigul este dublu la brandul propriu.“

Pantofii PJ Shoes sunt desenaţi de designeri italieni contractaţi de companie. Prod Comod Shoes a terminat anul trecut cu afaceri de 2,8 milioane de lei (630.000 de euro), în scădere de la 3,7 milioane de lei (870.000 de lei) în anul anterior.

Compania estimează pentru acest an o creştere a cifrei de afaceri ca urmare a dezvoltării unui business adiacent – importul de cărucioare pentru copii şi al altor articole similare (ex. suzete) din SUA.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 23.08.2013.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO