ZF 24

Afacerea Ford Craiova: americanii trebuia amendaţi, dar tot statul a fost scos dator. Cel mai complex contract de privatizare din ultimii şapte ani

Mediafax Foto

Mediafax Foto

Autor: Bogdan Alecu

25.03.2014, 00:07 3127

Americanii de la Ford au găsit statul dator, cu toate că trebuia amendaţi cu 14,25 mil. euro pentru nerespectarea contractului de privatizare, în condiţiile în care a apărut o obligaţie a statului de o valoare similară, de 15 mil. euro, în cel mai complex contract de privatizare din ultimii şapte ani.

În data de 3 octombrie 2013 Guvernul a publicat în Monitorul Oficial Ordonanţa de Urgenţă 90/2013 prin care se angajează să compenseze amenda de 14,25 mil. euro pe care Ford trebuia să o achite în urma nerespectării contractului de privatizare şi să achite către americani 15 mil. euro pentru despăgubirea în urma găsirii unei zone contaminate în cadrul platformei industriale a uzinei. Pe de altă parte, americanii s-au angajat să decontamineze zona poluată.

„S-a găsit o soluţie în acest sens din ambele părţi şi am ajuns la un numitor comun. Terenul respectiv era po­luat şi trebuia curăţat. Atunci când cumperi uzina nu poţi investiga fiecare metru pătrat din suprafaţa sa, mai ales când vorbeşti de terenuri în afara halelor de producţie. Acolo s-au depozitat maşini şi implicit zona a fost poluată cu diverse substanţe toxice cum ar fi uleiul de motor. În ceea ce priveşte evaluarea, aceasta a fost realizată de experţi internaţionali“, a spus Zoltan Brassai, directorul general al Ford România, care face parte şi din boardul uzinei de la Craiova.

Astfel de terenuri contaminate apar în cadrul platformelor industriale, cel mai recent caz fiind cel de la Târgu Mureş, unde primăria a demarat un proiect european de 31 mil. euro pentru decontaminarea unui teren de 30 ha.

Motivarea plăţii de către guvern în textul ordonanţei vine în contextul în care, potrivit ordonanţei de urgenţă, compania Ford a întâmpinat dificultăţi în derularea contractului de vânzare-cumpărare.

Luând în considerare volumul important de investiţii asumat şi implementat de Ford Motor Company, care, din cauza condiţiilor efectelor crizei economice mondiale, nu au asigurat realizarea numărului de autovehicule asumat prin contract, cumpărătorul are obli­ga­ţia de a plăti vânzătorului o penalitate. Statul a luat act că odată cu preluarea pachetului de acţiuni cumpărătorul a constatat, pe baza unui raport de evaluare a mediului întocmit, contaminarea pânzei freatice la fabrica de automobile preluată, a efectuat operaţiuni de investigare detaliată şi remediere a acesteia, în baza protocolului semnat în anul 2009 cu autorităţile de mediu competente.

Ţinând cont că atât pentru aceste costuri efectuate, cât şi pentru eventualele costuri suplimentare cumpărătorul a depus o cerere de despăgubire pentru pierderi de mediu, având ca obiect obligarea AAAS la plata unei sume de 15 mil. euro reprezentând despăgubiri la Curtea de Arbitraj Internaţional de pe lângă Camera Internaţională de Comerţ de la Paris, s-au purtat discuţii aprofundate pen­tru rezolvarea pe cale amiabilă a pretenţiilor. Soluţia a fost propusă, potrivit ordonanţei, „în condiţiile în care AAAS are o situaţie economico-financiară dificilă, creată de poprirea tuturor conturilor“.

Până la închiderea ediţiei, nici Ministerul Mediului şi nici guvernul nu au răspuns oficial întrebărilor ZF cu privire la situaţia terenului poluat din cadrul uzinei din Craiova.

Potrivit Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), care a răspuns oficial unei solicitări a ZF, „penalităţile în suma de 14,25 mil. euro, datorate ca urmare a nerespectării prevederilor clauzei 7.1.15 din contractul de privatizare încheiat la Automobile Craiova, actuala Ford România, au fost achitate integral“, a declarat Nicuşor Laşcu, directorul AAAS.

De asemenea, guvernul a motivează aceas­tă soluţie „luând în calcul interesul autorităţilor locale şi centrale de a crea un climat investiţional propice pentru investiţii în zona Craiovei şi de a încuraja investiţiile private pe termen lung în sectorul industriei auto“.

Aceasta este însă singura măsură concretă adoptată de Guvern pentru susţinerea uzinei Ford România. În 2007 şi 2008 guvernul de la acea vreme, condus de Călin Popescu-Tăriceanu, le promitea americanilor îmbunătăţirea infrastructurii, de la pod în faţa uzinei pentru facilitarea accesului camioanelor la o autostradă spre Piteşti. Până în prezent primăria Craiovei a renunţat la pod în favoarea unui sens giratoriu, care însă nici acesta nu este finalizat, iar partea de sud a centurii oraşului nu este nici acum realizată, fiind sectorul pe care constructorii au asfaltat în jurul unui stâlp de electricitate. De asemenea, auto­strada Craiova-Piteşti este în continuare în stadiu de intenţie şi nu există un proiect concret pentru demararea lucrărilor.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 25.03.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO