Companii

Ajung turisti in aeroporturile din Capitala si nu gasesc nici macar o harta a orasului

Ali Yilmaz Yildirimlar, director general al Radisson Blu: Daca te uiti la zilele de vineri, sambata si duminica, nu se intampla nimic comparativ cu ce se intampla in Viena sau Budapesta, unde hotelurile sunt pline cu turisti.

Ali Yilmaz Yildirimlar, director general al Radisson Blu: Daca te uiti la zilele de vineri, sambata si duminica, nu se intampla nimic comparativ cu ce se intampla in Viena sau Budapesta, unde hotelurile sunt pline cu turisti.

27.05.2010, 23:38 39

Ali Yilmaz Yildirimlar, 42 de ani, care conduce hotelul de cincistele Radisson Blu din Capitala, este ferm convins ca 2010 nu vaaduce schimbari pozitive in economia romaneasca si se intreaba "cumpoate fi anul acesta mai bun decat anul anterior cand asistam ladiscutii legate de modificarea taxelor si la proteste instrada."

Yildirimlar spune ca 2010 va fi in continuare un an dificil, iarargumentele sale descriu un adevarat lant al slabiciunilor: "Dacaclientii corporate nu au cash-flow, atunci nu vor mai organizadeplasari, ce implica si cazare, sau evenimente de business. Deasemenea, faptul ca nu mai vin investitori straini in interes deafaceri se vede in gradele de ocupare ale hotelurilor".

Aproape 70% din clientii Radisson Blu, hotelul de cinci stele cucea mai mare capacitate din Capitala (424 de camere) sunt straini,veniti in interes de afaceri, doar 30% fiind romani, potrivitoficialului companiei.

Radisson Blu este detinut de compania Bucuresti Turism (BUTU),care mai controleaza si complexul Centreville Apart Hotel. Inprimul trimestru al anului acesta compania a avut o crestere cu 14%a cifrei de afaceri, la 22,8 mil. lei (5,5 mil. euro), si a trecutpe profit cu un rezultat brut de 4,6 mil. lei (1,1 mil. euro), dupace in primele trei luni din 2009 avusese pierderi de 25 mil. lei (6mil. euro), potrivit datelor de pe Bursa. Profitul a provenit inspecial din reevaluarea in scadere a datoriilor pe termen lung, pefondul scaderii cursului de schimb leu/euro. Anul trecut, companiaa realizat o cifra de afaceri de 23,3 mil. euro, in crestere cu 73%fata de 2008, cand hotelul Radisson a fost deschis doar saseluni.

Compania Bucuresti Turism este controlata in proportie de 77% defirma olandeza BEA Hotels Eastern Europe, care la randul ei faceparte din grupul israelian Elbit, care detine si compania caredezvolta proiectul Casa Radio.

Crestere usoara a gradului de ocupare

"In primele luni ale acestui an, gradul de ocupare al hoteluluinostru a crescut cu 6-8% fata de anul anterior, pe fondul atrageriimai multor clienti. Este vorba de faptul ca am castigat lainceputul acestui an o felie mai mare din tort, adica ne-am maritcota de piata, desi tortul este la fel cu cel de anul trecut", aspus Yildirimlar, fara a preciza insa nivelul indicatorului grad deocupare pentru anul trecut sau pentru anul acesta.

Oficialul hotelului mai precizeaza ca desi sunt "timpuri grele"nu a a adoptat o reactie de panica si nu a redus personalulhotelului, numarul de salariati ramanand constat la 300 deoameni.

"Anul acesta ne concentram pe atragerea de noi segmente depiata, sa gasim in randul clientilor care vin in interes debusiness si clienti care s-ar putea intoarce pentru vacanta", spunereprezentantul hotelului Radisson, care mai precizeaza ca depreferat ar fi sa creasca durata sederii clientilor in hotel de ladoua la trei nopti. Pretul unei nopti de cazare intr-o camera dublala Radisson Blu in timpul saptamanii este de 793 de lei (190 deeuro), in timp ce pretul aceleiasi camere in timpul weekenduluieste de 625 de lei (150 de euro), potrivit reprezentantilor de ladepartamentul de rezervari al hotelului.

Austriacul Ali Yilmaz Yildirimlar sustine ca in principiu vamentine tarifele la cazare la nivelul celor de anul trecut.

Clientii trec de la cinci la trei stele

"Eu sunt impotriva politicii de discounturi, desi pe piatahoteliera este un razboi al preturilor. Sunt de parere ca este maibine sa oferi servicii in plus pentru acelasi pret decat sa reducitariful", precizeaza el, adaugand ca este o competitie puternica pepiata si ca datorita dorintei de economisire, unii clienti aihotelurilor de cinci stele s-au orientat catre hotelurile de treistele.

Circa 40% din rezervarile pentru cazarea la Radisson Blu suntrealizate pe platformele online, restul fiind facute prin telefon."Incercam sa crestem numarul de rezervari online", a spusrepezentantul hotelului.

"Un oras in care nu se intampla nimic"

Desi tarifele aferente zilelor de weekend sunt mai mici decatcele din timpul saptamanii, "daca te uiti la zilele de vineri,sambata si duminica, nu se intampla nimic comparativ cu ce seintampla in Viena sau Budapesta, unde hotelurile sunt pline cuturisti".

Ali Yilmaz Yildirimlar explica faptul ca este nevoie de suportdin partea autoritatilor pentru ca Bucurestiul sa devina un orasturistic. "Ma intristez cand ma gandesc ca ajung turisti inaeroporturile din Capitala si nu gasesc nici macar o harta aorasului", spune el, adaugand ca daca s-ar demara niste proiecte inturism, efectele lor s-ar vedea tocmai peste cinci ani si ca, dinpacate, daca nu se vor lua masuri, este posibil sa existe si pestecinci ani aceleasi probleme.

Radisson Blu este parte a lantului hotelier Rezidor, care maiare in dezvoltare o unitate de cinci stele in Poiana Brasov. "Nu sestie cand va fi livrata unitatea din Brasov avand in vedereconditiile din piata, insa termenul estimat era 2011."

Pe piata de cinci stele din Capitala mai activeaza JW Marriott,Hilton, Howard Johnson, InterContinental, Carol Parc si CrownePlaza.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO