Companii

Alexandru Popescu, francizor in reteaua Fitosica: Un antreprenor nu trebuie sa aiba temeri, ci doar solutii

Alexandru Popescu, francizor in reteaua Fitosica: Un antreprenor nu trebuie sa aiba temeri, ci doar solutii

Alexandru Popescu, francizor Fitosica: Dat fiind faptul ca sunt inca la nivelul 'lider-manager-sef de echipa-munictor', pentru mine un angajat este un coleg, este omul la care tin si nu este ceva dispensabil. Vreau sa cred ca nu numai salariul ii tine langa mine.

20.05.2008, 20:58 846

"La inceput este nevoie de sacrificii, iar apoi din ce in ce mai multe sacrificii, pana ajungi sa visezi noaptea modalitati de a-ti recupera banii de la creditori si de a-ti putea plati facturile catre furnizori", spune Alexandru Popescu, directorul firmei Valen Style, care opereaza sub brandul Fitosica.
Dupa cum spune chiar el, sa fii patron nu inseamna doar sa platesti salarii si sa dai ordine, ci sa faci parte din firma ta si sa pui suflet in ceea ce faci. De asemenea, sa fii propriul tau stapan inseamna totodata si mai multe responsabilitati si griji suplimentare. "Sa fii patron inseamna sa stii sa fii alaturi de angajati cand au nevoie de tine, sa ii rasplatesti pentru munca depusa si sa nu uiti niciodata ca si tu ai fost acolo unde sunt ei acum", spune Popescu.
In 2006 avea 23 de ani si lucra in cadrul unei companii de asigurari de renume, dar isi dorea cu ardoare propria afacere, isi dorea sa fie propriul lui stapan.
Prin urmare, a preluat fraiele firmei de mobila condusa de tatal sau si i-a modificat profilul pentru ceea ce avea sa devina o franciza 100% romaneasca. Familia i-a oferit un sprijin substantial si constant in dezvoltarea acestei afaceri. Astfel, firma ValenStyle a inceput sa opereze sub brandul Fitosica, avand ca activitate principala producerea si comercializarea de gogosi cu topping si ulterior vanzarea ideii in sistem franciza.
"Se poate spune ca in loc sa-mi vina mie o idee, a venit ea la mine. In timpul unei vacante am identificat acest gen de afacere dezvoltata primitiv in alta tara si m-am hotarat ca asa ceva are un potential foarte mare in Romania si trebuie exploatat", isi aminteste Popescu.
Cu toate ca nu avea niciun pic de experienta in domeniu si inca lucra pentru o companie de asigurari din Bucuresti, directorul ValenStyle a inchiriat un chiosc in statiunea Costinesti contra sumei de 4.000 de euro pe sezon, bani pe care i-a imprumutat de la familie, vecini si prieteni si s-a apucat de comercializarea gogosilor. "Am dat drumul la treaba oarecum orbeste. Mi-am luat concediu fara plata pe intreaga vara si m-am dus acolo, pentru ca angajatul meu nu se descurca prea bine singur cu aparatura si amestecul de pasta pentru gogosi. Am invatat impreuna sa calibram masina si sa amestecam cantitatile potrivite. Intr-o luna si jumatate am scos toata investitia, toata chiria si ceva profit", declara Popescu.
Investitia initiala a fost de circa 15.000 de euro, din care 6.000 de euro au reprezentat un credit bancar. Deoarece rezultatele au fost foarte bune, mai ales dupa deschiderea unor noi gogoserii in, Mamaia, Eforie Nord si Vama Veche, Alexandru Popescu a reinvestit profitul obtinut in noi utilaje si a decis sa vanda afacerea in sistem franciza.
In acest moment exista opt gogoserii Fitosica in tara, dintre care doua in Bucuresti, doua la Iasi, doua in Cluj si cate una in Targu-Mures si Buzau.
Cu toate acestea, directorul ValenStyle este de parere ca potentialul de desfacere al tarii este cu mult mai mare.
"Estimez ca pana la jumatatea lui 2008 sa ajungem la valoarea de 100.000 euro si un numar minim de 12 francize. Cel mai bun loc pentru Fitosica sunt marile centre comerciale, centrele educationale cu mult tineret si zonele cu activitate sezoniera. Daca incepi devreme, de prin primavara, poti sa gasesti foarte usor un spatiu. Lumea se vaita ca e greu de gasit un loc pentru ca nu are idei. Eu tot anul trecut asta am facut, am cautat spatii cu vad si ati fi surprinsi cat de multe institutii publice sau private sunt dispuse sa inchirieze teren. Un alt exemplu ar fi strandurile, care sunt o zona destul de putin exploatata din punctul de vedere al posibilitatilor de comert si vanzare de produse alimentare", afirma Popescu.
Sa fii patron si seful altora nu este o meserie tocmai usoara, dupa cum a descoperit si proprietarul francizei Fitosica. Daca oricine poate conduce o firma, sa fii lider este cu totul altceva si e nevoie sa treci prin multe etape si multa munca pana sa fii privit ca un conducator de catre angajatii tai.
"In functie de dimensiunea afacerii, la inceput, patronul este lider-manager-sef de echipa-muncitor, apoi devine lider-manager-sef de echipa, urmeaza lider-manager si in final este doar liderul, cel care merita urmat. Daca la inceput diferentele sunt doar de cine pe cine plateste, acestea se adancesc pe masura ce afacerea creste", precizeaza Alexandru Popescu.
In relatia sa cu angajatii, directorul Valen Style nu a avut emotii la inceput, deoarece era mai mult interesat de cum o sa mearga afacerea per ansamblu. "In orice companie, oamenii fac diferenta. Important este sa stii ce si cat vrei. Dat fiind faptul ca sunt la nivelul "lider-manager-sef de echipa-muncitor", pentru mine un angajat este un coleg, este omul la care tin si nu este ceva dispensabil. Vreau sa cred ca nu numai salariul ii tine langa mine", spune el.
Problemele cu care s-a confruntat Alexandru Popescu in calitate de antreprenor sunt dupa spusele lui cele clasice: lipsa de experienta in domeniu, intarzieri la livrari, probleme de logistica, intarzieri la plati sau dificultatea obtinerii de aprobari si alte documente.
"Pana acum nu am avut parte de momente critice. A trebuit sa invat totul din mers, si toate aceste detalii fac lucrurile mai palpitante. Toate fac parte din business si bune si rele si te fac sa traiesti afacerea", declara Popescu.
Cu toate acestea, tanarul intreprinzator are de stiut doua lucruri de la omul care a inventat conceptul Fitosica: in afaceri ai nevoie de curaj si ambitie, restul il poti obtine cu ajutorul unui credit. "In Romania toata lumea face credite pentru case sau masini. Cu banii pe care ii dai pe o garsoniera poti sa-ti faci o afacere in care in doi ani ai acoperit costurile si mai ramai si cu profit. Nu trebuie sa ai idei inovatoare, nu e nevoie neaparat de ceva special. Trebuie sa ai curaj si spirit antreprenorial. Restul sunt detalii", spune Popescu.
In ceea ce priveste viitorul, francizorul nu si-a propus sa devina multimilionar, dar nici nu ar refuza un astfel de statut. "Poate ca am sa devin urmatorul milionar in euro al Romaniei, dar nu in cifre se masoara ambitiile mele. Daca am cam tot ce imi trebuie la momentul actual, ceea ce urmeaza este sa invat sa-mi doresc din ce in ce mai mult", incheie Alexandru Popescu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO