Companii

Americanii de la Monsanto acoperă 11% din suprafaţa însămânţată cu porumb a României

Americanii de la Monsanto acoperă 11% din suprafaţa însămânţată cu porumb a României

Autor: Gabriel Razi

12.04.2012, 09:58 3859

În urma investiţiilor făcute în prezent Monsanto va finaliza un proiect început în 1998, în care americanii au "injectat" deja 150 de milioane de dolari. "Construcţia staţiei de procesare şi condiţionare de seminţe a fost începută în 1998. Este cea mai mare fabrică din reţeaua noastră din Europa. Până acum am investit 150 de milioane de dolari. Sămânţa produsă în România poate acoperi 2 milioane de hectare (pe an - n. red.)", spune Gabriel Băeaşu, country lead al Monsanto România, filiala locală a gigantului american.

În acest context, Monsanto România, care are pe statele de plată 117 angajaţi, ţinteşte pentru acest an afaceri de aproape 90 de milioane de euro, în creştere cu 30% faţă de anul trecut, atunci când americanii au închis bilanţul la 68 milioane de euro.

Compania Monsanto este însă acuzată că este unul dintre principalii promotori ai organismelor modificate genetic, dar şi că obligă fermierii să cumpere în fiecare an seminţele produse de companie prin "sterilizarea" materialului genetic.

Practic, ONG-urile acuză gigantul american că fermierii sunt obligaţi să plătească în fiecare an pentru seminţe pentru că cele din recoltele anterioare nu mai pot fi folosite ca urmare a unor modificări deliberate făcute de Monsanto în structura genetică a plantelor.

În acelaşi timp, gigantul american este şi una dintre cele mai discrete prezenţe de pe piaţa locală, compania fiind puţin cunoscută publicului larg. Poziţia gigantului american este similară cu a marilor traderi de cereale precum Cargill sau Alfred C. Toepfer.

Au interes strategic în România

Miza afacerilor pe care Monsanto le derulează pe plan local este imensă în condiţiile în care România are unul dintre cele mai mari potenţiale de producţie pentru porumb dintre toate ţările din Uniunea Europeană.

În prezent România are cele mai mari suprafeţe însămânţate cu porumb din UE, iar anul trecut producătorii au strâns peste 11 milioane de tone de porumb, a doua producţie la nivel european.

Productivitatea medie la hectar pentru porumb este însă de 4,5 tone, adică jumătate din producţiile strânse de fermierii francezi.

Una dintre explicaţiile pentru productivitatea redusă din România este faptul că circa 1 milion de hectare acoperite cu porumb sunt exploatate în regim tradiţional de fermieri mici care nu investesc în se minţehibrid, sisteme de irigaţii sau erbicide.

"Sămânţa hibridă are un potenţial de producţie ridicat. Curba de producţie este mult mai ridicată decât în cazul seminţelor de porumb nehibride (tradiţionale - n. red.)", explică Băeaşu, care adaugă că un fermier trebuie să investească, în medie, aproximativ 460 de lei/hectar pentru a achiziţiona seminţe de porumb produse de Monsanto România. Datele dintr-un catalog al companiei arată că productivitatea medie pentru hibrizii de porumb ai americanilor se ridică şi la 12 tone/hectar, de trei ori mai mult decât media pe ţară.

Seminţele hibrid sunt seminţe selecţionate şi îmbună tăţite prin încrucişări, adaptate diverselor condiţii de teren, dar nu sunt seminţe modificate genetic pentru care compania este atât de contestată. Însă şi seminţele hibride, ca şi cele modificate genetic, trebuie cumpărate în fiecare an, pentru că nu au capacitatea de a-şi reproduce caracteris ticile de la o generaţie la alta. Seminţele modificate genetic au altă structură ADN pentru a rezista unui anumit ierbicid produs tot de Monsanto. 95% din seminţele Monsanto vândute în România sunt hibride, cele mo difi cate genetic fiind cultivate doar pe câte va sute de hectare.

Cum sunt produse seminţele?

Monsanto multiplică în România hibrizi de porumb şi rapiţă în parteneriat cu 400 de fermieri români. "Acum sunt câteva mii de hectare pe care partenerii noştri fermieri multiplică seminţele. Majoritatea seminţelor pe care le vindem în România sunt produse de partenerii noştri, care multiplică seminţele", explică Băeaşu.

Pe scurt, americanii de la Monsanto, strâng ştiuleţii de porumb hibrid recoltaţi de fermierii-parteneri, iar în unitatea de producţie de la Sineşti compania sortează seminţele, le curăţă, le usucă pentru ca ulterior produsele să fie pregătite pentru comercializare. Monsanto livrează acum 80% din tot ce produce la export, în condiţiile în care cererea de pe piaţa locală este acum mai mică decât capacitatea de producţie a fabricii din România.

"În funcţie de cererea internă se va schimba raportul. Exporturi facem atât în Uniunea Europeană, cât şi în afară", spune Băeaşu, care gestionează şi livrările către pieţe precum Rusia, Pakistan, Franţa, Spania sau Moldova.

Compania estimează că în acest an seminţele sale vor acoperi 300.000 de hectare de porumb, adică 11% din întreaga suprafaţă însămânţată cu porumb în acest an pe piaţa locală.

Au 35 de distribuitori

Seminţele produse de Monsanto România ajung la fermierii locali prin intermediul unei "reţele" de 35 de distribuitori, compania nederu lând direct operaţiunile de vânzare de pe piaţa locală.

"Lucrăm printr-o reţea de distribuţie, avem parteneri distribuitori, nu suntem organizaţi într-o structură de distribuţie directă până la utilizatorul final, având în vedere dimensiunea pieţei şi structura de organizare, dar şi modul în care ne-am propus să funcţionăm." Pe lângă vânzările pe care le fac pe piaţa internă prin intermediul companiilor - distribuitor pe statele de plată ale americanilor sunt şi 25 de oameni responsabili direct de promovarea seminţelor şi ierbicidelor în rândul fermierilor români.

"Ne propunem ca în următorii 1-2 ani să ne întregim echipa cu probabil încă 4 sau 5 poziţii. Menirea echipei este să facă cunoscute produsele şi soluţiile tehnologice la nivelul utilizatorului final. Avansul businessului este însă direct dependent atât de încasările pe care le au producătorii agricoli din România, cât şi de climă, în condiţiile în care seceta dictează strategia producătorilor locali.

"Fermierii s-au confruntat cu seceta la rapiţă şi noi suntem afectaţi în condiţiile în care producătorii îşi vor dimensiona mai redus această cultură. Suntem direct in fluenţaţi, produsele le furnizăm pe credit, im pactul nerealizării unor producţii suficient de mari se poate transmite către noi din punct de vedere al colectării, al cash-flow-ului." Monsanto România concurează pe plan local cu producători de seminţe precum Pioneer Hi Bred, KWS sau Syngenta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO