Companii

Anca Vlad: Ne concentram pe distributie, iar pentru farmacii mergem pe francizare

Anca Vlad: Ne concentram pe distributie, iar pentru farmacii mergem pe francizare

Anca Vlad, actionarul majoritar al grupului de firme Fildas: Prin proiectul de francizare initiat in 2006, se estimeaza cresterea numarului de farmacii in franciza de la 5 unitati la 300 in urmatorii trei ani.

11.09.2006, 17:10 1737

Anca Vlad, actionarul majoritar al grupului de firme Fildas, spune ca se concentreaza pe dezvoltarea vanzarilor en-gross.
Distribuitorul Fildas Trading, care face parte din grup, este unul dintre primii cinci jucatori de pe piata locala de profil. Grupul Fildas opereaza totodata si lantul de farmacii Catena, al doilea ca marime din tara dupa numarul de unitati.
Strategia grupului are in vedere extinderea retelei de farmacii prin intermediul francizei. Fildas este pana la acest moment singurul jucator care a anuntat dezvoltarea prin francizare a lantului care grupeaza in acest moment 138 de unitati.
"Prin proiectul de francizare initiat in 2006 se estimeaza cresterea numarului de farmacii in franciza de la 5 unitati la 300 in urmatorii trei ani", a afirmat Anca Vlad. Aproximativ 36 dintre cele 138 de farmacii Catena sunt localizate in Bucuresti, restul fiind in provincie.
Strategia de extindere puternica a Catena se inscrie in tendinta generala de pe piata de retail. Astfel, toti marii jucatori din piata au anuntat investitii masive in dezvoltare.
In prima jumatate a acestui an extinderea a adus grupului Fildas o crestere cu 50% a profitului comparativ cu perioada similara a anului trecut, pana la 2,2 milioane de euro. In acelasi timp, cifra de afaceri a companiei a fost de 75 mil. euro, in crestere cu 22%.
"Cresterea portofoliului de produse prin achizitie, la care se adauga promovarea, marirea volumului de desfacere prin atragerea de noi clienti, consolidarea distributiei de produse farmaceutice orientata catre clienti sunt principalele cauze care au determinat cresterea cifrei de afaceri", a spus Anca Vlad.
In prezent, Fildas Trading, principala companie din grup, opereaza 14 depozite, localizate in principalele orase ale tarii. Fildas Trading a realizat anul trecut venituri de 105 milioane de euro si un profit de 4 mil. euro.
La inceputul acestui an, partea de distributie reprezenta 75% din cifra de afaceri a companiei, insa acest procent va creste in urmatorii doi ani pana la 85%.
Pentru acest an, Fildas si-a bugetat investitii de
4 milioane de euro, in implementarea unui sistem informatizat de management al relatiilor cu clientii si proiectarea si construirea de noi spatii de depozitare, conforme cu standardele europene.
La nivel de grup, Fildas a avut anul trecut afaceri de 145 mil. euro. Pentru acest an, compania estimeaza o crestere de peste 10% fata de ritmul pietei. Pe partea de distributie, compania detine, conform propriilor estimari, o cota de piata de aproximativ 10-11%. Pentru 2006, se asteapta o crestere a acesteia. Compania are peste 1.350 de angajati.
Principalii concurenti ai Fildas pe segmentul de distributie sunt Mediplus, Relad, Farmexim, Farmexpert, Montero sau Europharm. Numarul mare de jucatori de pe aceasta piata se va reduce in urmatorii ani, iar tot mai multe companii autohtone vor fi cumparate de straini. Primul pas a fost deja facut. Unul dintre cei mai mari distribuitori germani de medicamente, ANZAG, si-a facut intrarea in piata distributiei de medicamente prin achizitia unui pachet de 60% din actiunile Farmexpert DCI.
Si alti jucatori mari europeni, precum Celesio sau Phoenix, s-au aratat interesati de companiile romanesti, insa pana la acest moment niciunul nu a facut un pas concret.
La ora actuala, majoritatea distribuitorilor de medicamente sunt detinuti de oameni de afaceri romani, care si-au dezvoltat complementar si propriile lanturi de farmacii. Nici acestea nu au scapat privirii investitorilor straini, in piata existand informatii conform carora toate marile lanturi au fost intens curtate de investitori straini.
Cele mai mari retele sunt alaturi de Catena, Sensiblu, Help Net, City Pharma sau Dona. Vanzarile prin intermediul farmaciilor s-au ridicat anul trecut la peste 900 mil. euro. Numarul farmaciilor existente in acest moment in Romania este de aproximativ 5.000 de unitati, dintre care numai 20% sunt reunite sub branduri. Restul este reprezentat de farmaciile independente.
In ceea ce priveste evolutia consumului de medicamente in acest an, majoritatea jucatorilor spun ca va fi de 10-15%, sub nivelul inregistrat anul trecut. In 2005, piata farmaceutica s-a ridicat la 1,27 miliarde de euro, peste estimarile reprezentantilor industriei
In urmatorii cinci ani, consumul de medicamente ar putea depasi 2,5 mld. euro, pe fondul intensificarii concurentei dintre principalii jucatori. Cel putin pentru urmatorii trei ani, ritmul de crestere se va mentine sustinut de 12-16% pe an, superior celui din statele din regiune, ceea ce va putea contribui la reducerea decalajului fata de aceste state. In aceste conditii, companiile din domeniul farmaceutic vor fi puse in situatia de a-si sacrifica marjele de profit pentru a castiga cota de piata si pentru a rezista pe una din cele mai dinamice piete din regiune.


Grupul Fildas
A fost infiintat in 1991 de Anca Vlad;
145 mil. euro, cifra de afaceri anul trecut;
n Divizia de distributie este intre primii cinci jucatori;
n Catena, lantul de farmacii este al doilea dupa numarul de unitati;
n Strategia Fildas are in vedere dezvoltarea prin franciza a lantului de farmacii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO