Companii

Antilopa isi intoarce fata spre piata interna

20.06.2003, 00:00 313

Inainte de 1989, cine purta pantofi Antilopa, fie facea parte din nomenclatura, fie avea pile la magazinul de incaltaminte.
In ultimii ani insa, importurile masive, aparitia mai multor producatori privati de incaltaminte, dar si orientarea cu preponderenta catre export a societatii Antilopa aproape ca au sters din mintea romanilor aceasta marca. Producatorul de incaltaminte isi propune acum sa recucereasca piata interna.
Compania a produs peste 1,6 milioane de de perechi de incaltaminte anul trecut, din care 93,5% au mers la export. Pietele care reprezinta principala destinatie a produselor firmei bucurestene sunt Italia si Anglia.Pentru acest an insa, managementul Antilopa a decis sa creasca cota de productie destinata pietei interne la 10%, fata de 6,5% cat a fost in 2002. In opinia oficialilor companiei, aceasta orientare catre piata interna va insemna realizarea unei cifre de afaceri de circa 200 miliarde de lei (circa 6  milioane de euro), in crestere cu 11% fata de anul trecut.
"Aceasta crestere a cifrei de afaceri prognozata pentru anul 2003 va proveni in special din faptul ca intentionam sa marim cota de productie destinata pietei interne", a explicat pentru Ziarul Financiar Teodor Costea, directorul general al societatii. El a adaugat ca piata autohtona devine din ce in ce mai rentabila pentru companie deoarece valoarea adaugata este mai mare decat in cazul exportului, unde se lucreaza in sistem lohn.
Tendinta de repliere pe piata interna a inceput deja.
Pe primele trei luni ale acestui an, Antilopa a inregistrat o cifra de afaceri de peste 55 miliarde de lei (circa 1,5 milioane de euro), 35,9% din aceasta fiind realizata de produsele livrate pe piata interna.
"Antilopa furnizeaza 5% din productia de incaltaminte fabricata in Romania, iar principalii nostri competitori sunt societatea Pionierul si alte 1.000 de firme private", a mai spus directorul general al societatii.
Compania s-a constituit prin preluarea integrala a patrimoniului intreprinderii de incaltaminte Progresul (care producea pantofi marca Antilopa inainte de 1989), care a fost reorganizata ca societate pe actiuni, cu capital integral de stat. In 1994, societatea s-a privatizat prin metoda MEBO.
Directorul companiei spune ca de atunci in companie s-au facut investitii de circa 2,5 milioane de dolari, sursele de finantare fiind profitul si un credit BERD de doua milioane de dolari pe care l-au primit in 1995 si care a fost rambursat la finele lui 2001.
Rambursarea creditului s-a reflectat si in cifra de afaceri. Astfel, in 2002 societatea a avut o cifra de afaceri de 180 miliarde de lei (circa 5,7 milioane de euro), fata de 163 miliarde de lei in 2001. De asemenea, profitul net a crescut la 11,1 miliarde de lei (circa 400.000 de euro), de la 5,7 miliarde de lei (220.000 de euro) in 2001.
"In anul 2002 nu am mai suportat cheltuiala cu diferenta de curs valutar aferenta creditului BERD in valuta contractat in anii anteriori", a mai explicat Teodor Costea.
Antilopa produce, pe langa incaltaminte, semifabricate pentru incaltaminte si articole de marochinarie
In Romania isi desfasoara activitatea in prezent circa 2.000 de societati comerciale producatoare de incaltaminte si articole de marochinarie, in cadrul carora lucreaza peste 75.000 de angajati.
Acestea este delatfel unul dintre sectoarele economiei cu cea mai mare cota la export. In perioada 1990-2000, valoarea investitiilor realizate in acest sector a fost de 176 milioane de dolari, din care 96,7 milioane dolari din surse proprii. miruna.lebedencu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO