Companii

Aproape 2 mld. euro se cheltuiesc pe haine în România, în fiecare an, o piaţă mai valoroasă decât Liga Campionilor. Care sunt marile branduri care se bat pentru banii românilor

Aproape 2 mld. euro se cheltuiesc pe haine în România, în fiecare an, o piaţă mai valoroasă decât Liga Campionilor. Care sunt marile branduri care se bat pentru banii românilor

Autor: Cristina Roşca

09.11.2011, 12:08 2509

Piaţa locală de îmbrăcăminte este evaluată la 1,9 miliarde de euro, va creşte până la 2,9 miliarde de euro în 2015 şi 4,2 miliarde de euro în 2020, potrivit datelor Euromonitor Internaţional.

Mult-aşteptatul retailer suedez H&M, care a intrat pe piaţă la finalul lunii martie, a anunţat recent că inaugurează trei magazine noi în luna noiembrie, urmând a ajunge astfel la 11 unităţi în România.

Cele mai noi puncte pe harta celor de la H&M sunt Sun Plaza, Lotus Center Oradea şi Maritimo Shopping Center din Constanţa.

Suedezii deţin deja pe piaţa locală opt magazine, cinci în Bucureşti şi trei în alte oraşe din ţară. La finalul lunii martie retailerul a deschis prima unitate, în centrul comercial AFI Palace Cotroceni, după mai mulţi ani de tatonări pe piaţă.

Al doilea magazin deschis a fost în Unirea Shopping Center, urmat de Băneasa Shopping City, Plaza România, Bucureşti Mall. Ulterior, retailerul a ieşit şi în afara Capitalei, în Braşov, Cluj şi Timişoara.

Potrivit oficialilor H&M, România este prima piaţă unde compania "şi-a făcut curaj" să deschidă atât de multe magazine din primul an de prezenţă pe piaţă.

Curajul lor a fost însă răsplătit, în condiţiile în care suedezii au avut în perioada martie-august vânzări de circa 21 de milioane de euro cu o reţea de şase magazine, potrivit unui raport financiar al companiei, respectiv încasări zilnice de circa 23.000 de euro pentru fiecare magazin, potrivit calculelor Business Magazin.

În aceste condiţii, cu noile deschideri şi dacă vânzările rămân la un nivel constant, H&M ar putea depăşi anul acesta (9 luni de funcţionare) 40 de milioane de euro.

Nici liderul pieţei, Inditex, nu a stat degeaba în acest an, deschizând peste 20 de unităţi pentru cele şapte branduri din portofoliu (Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Zara Home, Oysho şi Massimo Dutti), semn că are încredere în consum.

Kenvelo, una dintre cele mai vechi prezenţe de pe piaţa locală de fashion, iese la atac cu un nou plan de business: preia franciza Lee Cooper şi face un parteneriat cu germanii de la Tom Tailor.

Dacă totul merge bine, cele două branduri ar putea ajunge la o reţea de 30 de magazine fiecare în următorii trei ani.

Fie pentru că au văzut luminiţa de la capătul crizei, fie pentru că au simţit o creştere a consumului, nici italienii de la Stefanel nu au dorit să lase anul să treacă fără o deschidere, mai ales după ce au fost nevoiţi să închidă magazinul de pe Calea Victoriei, o emblemă a capitalismului postrevoluţionar. După ce au închis primul magazin străin de modă deschis în România, Stefanel şi-a mutat stindardul doar câteva sute de metri mai departe, în Piaţa Romană, iar lanţul a ajuns din nou să numere zece magazine.

Marile lanţuri internaţionale nu sunt singurele care îşi fac curaj să intre pe piaţă, care încă nu a atins valoarea de două miliarde de euro.

Astfel, în ultima lună, brandul de lux Gerard Darel a deschis cea de-a doua unitate din România, în centrul comercial Băneasa Shopping Center.

Primul magazin Gerard Darel a fost deschis pe Calea Victoriei de Georgiana Palaz Hagima, care deţine franciza pe România.

După ce a lucrat anterior în cadrul grupului de comunicare Saatchi & Saatchi şi în cadrul grupului Ţiriac, ea a decis să aducă în România franciza brandului parizian.

"Cred că mai este loc de noi magazine Gerard Darel pe piaţa din România, motiv pentru care cred că vom mai deschide încă unu la Bucureşti, unu la Timişoara şi unu la Constanţa sau Iaşi."

Georgiana Palaz Hagima nu oferă un orizont de timp pentru aceste deschideri, însă afirmă că se aşteaptă ca anul viitor cifra de afaceri să ajungă la un milion de euro.

Brandul Gerard Darel, deşi mai discret decât Gucci sau Louis Vuitton, a ajuns la 400 de magazine în toată lumea, din care 250 doar acasă, în Franţa. Mai mult, Georgiana Palaz Hagima spune că poartă discuţii şi cu alte branduri de modă.

Tot în această lună s-a deschis un alt magazin cu "alură" franţuzească, L'Atelier des Enfants, care vinde colecţiile pentru copii ale marilor designeri precum Boss, DKNY, Timberland şi Calvin Klein.

Magazinul situat pe Calea Dorobanţilor, care a necesitat o investiţie de 110.000 de euro, oferă spre vânzare 2.000 de produse pentru copii.

De asemenea, creatoarea Venera Arapu şi-a deschis un magazin de 60 de metri pătraţi în Capitală.

"După o experienţă proastă acum patru ani, cu un spaţiu comercial pe care l-am amenajat şi nu am putut să-l deschid din cauza unor probleme legate de contractul de închiriere, îmi trecuse orice dorinţă să mai deschid vreodată un magazin în Bucureşti. Dar timpul aduce uitarea şi acum am redeschis un magazin Venera Arapu", spune creatoarea.

Magazinul vinde atât creaţiile Venerei Arapu, cât şi cele VITRINA, o asociaţie de creaţie românească.

Preţurile variază între 300 şi 800 de lei pentru colecţia VITRINA şi între 400 şi 3.500 de lei pentru Venera Arapu.

Creatoarea spune că exceptând magazinul propriu pe care l-a deschis, produsele proiectului VITRINA şi de asemenea câteva piese Venera Arapu sunt vândute în magazine partenere, respectiv Victoria 46, The Place Concept Store, Iqonique Class Studio şi Băneasa Shopping City.

"Doresc să extindem acest proiect în 10 malluri din ţară, primul fiind deja mallul proaspăt deschis din Oradea, Oradea Shopping City."

Ea recunoaşte că actuala criză a afectat şi businessul de modă, însă crede că este un moment care trebuie depăşit, "în special dacă vrei să reuşeşti într-o afacere. Mereu vor exista oameni dispuşi să facă eforturi şi să-şi asume riscurile inerente unei afaceri. Dacă ar fi să ne supunem toţi crizei, ce s-ar întâmpla? Ideea este să fii creativ, să vii cu ceva nou, fără să depăşeşti puterea de cumpărare a pieţei", conchide Venera Arapu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO