Companii

Aspirina, cel mai longeviv brand din industria de medicamente, genereaza inca vanzari de milioane de euro

17.02.2010, 23:18 1728

Medicamentele pe baza de acid acetilsalicilic (substanta activadin brandul Aspirin) au resimtit puternic anul trecut reducereaputerii de cumparare, vanzarile scazand cu 20% in volum si cu 11%in valoare, conform datelor companiei de analiza si studii de piataCegedim.

Criza nu a ocolit nici Aspirina, "batranul" brand demedicamente, prezent pe piata romaneasca inca din 1929 si caretreptat a fost preluat si de majoritatea producatorilor locali sirealizat in facilitatile proprii.

"Este un brand cunoscut, prezent de foarte mult timp in Romania.Eu sunt farmacista de 11 ani si lucrez cu el. Oamenii vin si cerAspirina si pentru temperatura si durere, dar cardiologii oprescriu si pentru inima", spune o farmacista din Bucuresti.

Desi este unul dintre cele mai vechi produse, nu se numara siprintre cele mai ieftine. Pentru produsele romanesti pretul este depeste 3,5 lei, iar pentru cele din import sare de 11,5 lei.

Companii precum Zentiva, Ozone, Biofarm si Gedeon Richter senumara printre cei pentru care Aspirina a devenit un business, eiaducand pe piata brandul acid acetilsalicilic.

Vanzari de aproape 10 mil. euro

"Acidul acetilsalicilic este o substanta activa generica,utilizata si de alte companii farmaceutice in componenta unormedicamente. Asa cum se stie, o companie farmaceutica care produceun medicament poseda o licenta de exclusivitate ce dureaza in medie15 - 20 de ani. Dupa aceasta perioada, oricine cunoaste formula siare tehnologia necesara poate produce medicamente care aucompozitie asemanatoare, fara a avea voie sa utilizeze numelebrandului care a adus inovatia pe piata", a spus Mirela Loghin,director de comunicare si PR la Bayer Romania.

Astfel, numai compania germana Bayer poate utiliza brandulAspirin sau Aspirina, restul produselor avand denumiri derivate dela acidul acetilsalicilic. Bayer se numara printre primele 20 decorporatii cu activitate pe piata locala, cu vanzari totale de203,3 mil. lei anul trecut (48,4 mil. euro), conform datelorCegedim. Activitatea din industria farmaceutica este numai o partedin prezenta Bayer in Romania, grupul mai avand afaceri inindustria auto si agricultura. In total, compania are afaceritotale de peste 90 mil. euro in Romania.

Grupul Bayer este prezent pe aceasta piata cu trei produse inprezent: Aspirin Cardio (pentru bolile de inima), Aspirin Plus C(raceala si gripa), Asprin (durere). Piata de raceala si gripa,estimata la 75 mil. euro anual, este extrem de competitiva.

Pe primul loc in topul vanzarilor de medicamente ce au incomponenta acidul acetilsalicilic se afla Aspenter de la TerapiaRanbaxy, care se afla si in top zece al celor mai vandutemedicamente care se elibereaza fara prescriptie medicala (OTC-uri)de pe piata locala, top condus de Nurofen.

Paradoxal insa, inventatorul Asprinei, grupul german Bayer, seafla pe locul trei in aceasta piata, cu vanzari de aproape unmilion de euro, nivel dublu fata de cel raportat in 2008. Pe loculdoi se afla acidul acetilsalicilic de la Zentiva.

Majoritatea produselor prezente pe aceasta piata au avut scaderiale vanzarilor anul trecut, corelate cu evolutia intregii piete deOTC-uri, care a suferit in conditiile reducerii puterii decumparare.

A rezistat mai bine de 100 de ani pe piatamondiala

Daca in Romania a fost inregistrata in 1929, Aspirina a fostinventata in 1899, an in care era comercializata sub forma depulbere, pentru ca in 1900 sa apara sub forma de tableta, unuldintre primele medicamente din lume distribuite sub aceastaforma.

In medie un medicament rezista pe piata in jur de 20 de ani subpatent si inca 10-30 de ani dupa ce este preluat de producatorii degenerice. Aspirina este unul dintre putinele produse care au avut odurata de viata de cel putin doua ori mai mare. Va mai rezista incape atat? Ramane de vazut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO