Companii

Au transformat luxul intr-o afacere, mizand pe slabiciunea femeilor pentru bijuteriile din cristale Swarovski

Au transformat luxul intr-o afacere, mizand pe slabiciunea femeilor pentru bijuteriile din cristale Swarovski

Cristalele sunt importate direct de la fabrica Wattens din Austria a companiei Swarovski (FOTO: Reuters)

02.07.2009, 00:00 1772

Cristian Dramba din Oradea a devenit unul dintre pionierii industriei bijuteriilor din cristale Swarovski din Romania in momentul in care a decis, in 2002, sa infiinteze firma Carla Brillanti, impreuna cu sotia sa Eniko. Intreprinzatorul a intrat pe o nisa, firma ocupandu-se nu doar de vanzarea bijuteriilor, ci si de asamblarea cristalelor importate direct de la fabrica Wattens din Austria a companiei Swarovski.

Avand in vedere ca nu avea experienta in domeniu, ideea de a intra in afacerile cu cristale i-a venit antreprenorului roman in urma unei vizite pe care a realizat-o in Austria in 2001, la o expozitie de profil unde a avut ocazia sa vada cum erau realizate diverse tatuaje pe piele cu aplicatii din cristale Swarovski.
Cristian Dramba a decis sa investeasca initial aproape 5.000 de euro pentru a cumpara cristale pe care apoi sa le distribuie pe teritoriul Romaniei. Intre timp, firma a devenit distribuitor autorizat al companiei Swarovski si unul dintre cei mai importanti producatori de pe piata locala.
Carla Brillanti ofera o gama larga de bijuterii, de la coliere, bratari si cercei pana la inele, brose si accesorii de par sau butoni de camasa impodobiti cu cristale Swarovski. Cristian Dramba spune ca a decis sa se axeze pe o piata de nisa a bijuteriilor elegante pentru ocazii speciale, pentru a contracara concurenta pe care o faceau firmei accesoriile mai ieftine din China. Bijuteriile sunt realizate la atelierul Carla Brillanti din Oradea, iar de design este responsabila sotia omului de afaceri, Eniko, Absolventa a Facultatii de Arte din Cluj, partea tehnica si montajul cazand in sarcina lui Cristian Dramba, care este de profesie inginer, si a echipei de angajati ai firmei.
 
Miresele: cliente frecvente pentru bijuteriile din cristale Swarovski
Clientii tinta ai firmei sunt in general femeile intre 25 si 45 de ani, insa Carla Brillanti realizeaza o mare parte din vanzari in randul mireselor. In urma cu opt ani, concurenta pe piata romaneasca era destul de slaba, cererea venind aproape exclusiv de la firmele care activeaza in domeniul wedding.
Firma oradeana nu detine centre proprii in alte orase ale tarii, insa colaboreaza cu 40 de parteneri pe teritoriul Romaniei, oferindu-le acestora toate elementele pe care se realizeaza expunerea bijuteriilor. Carla Brillanti a inceput initial cu un singur angajat, Cristian Dramba, insa s-a extins in prezent la o echipa stabila de sase angajati, completata de diversi alti colaboratori.
In afara de investitia initiala de 5.000 de euro, care a fost utilizata pentru cumpararea cristalelor din Austria in scopul comercializarii lor in Romania, Dramba a mai realizat o investitie suplimentara de 10.000 de euro in afacere, atunci cand a trecut la etapa de productie propriu-zisa a bijuteriilor.
In 2008, Carla Brillanti a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 150.000 de euro, datele privind cifra de afaceri pentru 2009 nefiind deocamdata disponibile.
Intreprinzatorul marturiseste ca de la inceputul anului a resimtit o scadere a vanzarilor pe segmentul de cristale Swarovski, insa estimeaza ca in 2009 firma va avea o cifra de afaceri similara cu cea de anul trecut, mai ales ca sezonul nuntilor se afla abia la inceput. Firma oradeana practica o marja de profit de aproximativ 15%.
Adina Danescu este o alta intreprinzatoare care a intrat in afacerile cu cristale Swarovski in 2006, cand a decis sa infiinteze impreuna cu o asociata firma Nordica Group din Bucuresti.
"In 2006 am simtit ca a venit momentul sa imi redefinesc pozitia pe piata, aducand in Romania un brand de accesorii si bijuterii de lux, deoarece segmentul se afla in ascensiune in acea perioada", precizeaza Danescu in varsta de 38 de ani, care detinuse inca din 1996 o firma de confectii.
Nordica Group este o franciza a marcii de bijuterii Leetal Kalmanson (LK) din Israel, oferind pe acest segment o gama variata de accesorii din cristale Swarovski care pot fi personalizate, de la inele, bratari, cercei, agrafe la coliere sau brose, realizate la cerere din cristale supradimensionate sau de diverse forme aplicate pe argint, aur sau bronz.
 
Cerceii, colierele si bratarile, cele mai vandute produse
Ideea acestei afaceri i-a venit intreprinzatoarei in 2006, cand a participat la targul de moda Eclat de Mode din Paris ca reprezentant al firmei de confectii pe care o detinea. La eveniment au fost prezentate o parte din colectiile Leetal Kalmanson, astfel ca Danescu a decis aproape imediat sa inceapa negocierile pentru a aduce brandul si in Romania.
Clientii firmei sunt in general interesati de cercei, coliere si bratari, cel mai putin cautate produse fiind curelele si accesoriile din piele incrustate cu cristale, potrivit Adinei Danescu.
Dat fiind faptul ca majoritatea colectiilor KL sunt destul de exclusiviste, Nordica Group si-a castigat de-a lungul timpului clienti chiar si in randul unor vedete de televiziune, soliste sau femei de succes din lumea politica sau din mediul de afaceri din Romania, sustine intreprinzatoarea.
O mare parte din clientela firmei este reprezentata insa de miresele care vor sa isi impodobeasca rochia de nunta cu cristale Swarovski. Nordica Group a incercat in ultimii doi ani sa isi promoveze produsele in diverse prezentari de moda organizate de designeri romani precum Catalin Botezatu, Laura Olteanu, Mihai Albu sau Romanitza Iovan, dar si in locuri inedite precum saloanele de infrumusetare sau targurile de nunti.
In acest moment, firma colaboreaza cu patru magazine de lux din Bucuresti, cu un salon de infrumusetare si cu trei saloane specializate pentru mirese, tot din Capitala. Nordica Group detine filiale si in alte cinci orase ale Romaniei, insa realizeaza vanzari directe online sau prin agenti de vanzari, livrand produsele comandate din alte zone ale tarii prin intermediul serviciilor de curierat.
Afacerea cu cristale Swarovski a pornit initial cu 5 an-gajati, firma ajungand sa detina in prezent 10 angajati. Nordica Group se axeaza in prezent pe promovare si pe organizarea de evenimente in Bucuresti, lasand vanzarile directe pe seama ma-gazinelor de lux cu care cola-boreaza.
Concurenta pe piata romaneasca de profil este destul de redusa in acest moment, mai ales ca firmele care vand cristale Swarovski se adreseaza si altor categorii de clientela, nu doar clientilor foarte bine platiti. Intreprinzatoarea isi aminteste ca firma pe care o detine a trecut printr-o perioada destul de dificila in 2006, cand s-a lansat pe piata, deoarece timp de cateva luni nu a fost promovata suficient, iar clientii nu erau inca familiarizati cu brandul.
 
Investitie initiala de 20.000 de euro
Nordica Group a pornit de la o investitie initiala de 20.000 de euro, care a fost utilizata in achizitionarea unei colectii de produse LK care urma sa fie promovate in Romania. Adina Danescu a reusit sa finanteze lansarea afacerii din sumele obtinute din firma de confectii la care a renuntat dupa ce a intrat pe piata de accesorii Swarovski.
Cifra de afaceri a Nordica Group a atins anul trecut aproximativ 380.000 de lei (circa 90.000 de euro), iar de la inceputul lui 2009 firma a inregistrat o cifra de afaceri de 200.000 de lei (47.000 de euro). Avand in vedere ca piata de profil nu este prea sensibila la efectele negative ale crizei, intreprinzatoarea isi propune sa atinga in acest an o cifra de afaceri similara cu cea din 2008, insa recunoaste ca de la inceputul acestui an a resimtit o scadere cu aproximativ 10% a vanzarilor. Nordica Group practica o marja de profit intre 30 si 100%, in functie de calitatea produselor si de dificultatea pe care o implica manopera.
 
Carla Brillanti:
  • An lansare: 2002
  • Numar de angajati: 6
  • Investitie initiala: 15.000 de euro
  • Cifra de afaceri 2008: 150.000 de euro
  • Marja de profit: aproximativ 15%

 

Nordica Group:
  • An lansare: 2006
  • Numar de angajati: 10
  • Investitie initiala: 20.000 de euro
  • Cifra de afaceri 2008: 380.000 de euro
  • Marja de profit: intre 30 si 100%.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO