Companii

Auchan, Tesco sau Wal-Mart ar putea prelua cele peste 80 de magazine Carrefour din România, anunţă Reuters

Auchan, Tesco sau Wal-Mart ar putea prelua cele peste 80 de magazine Carrefour din România, anunţă Reuters

Autor: Cristina Roşca

24.08.2012, 00:06 12920

Retailerul francez Carrefour, unul din­tre cei mai mari jucători din comerţul local cu afaceri anuale de peste 1 mld. euro, s-ar putea re­trage de pe piaţa locală şi ar putea vinde re­ţeaua de circa 80 de magazine competitorilor de la Auchan, o altă reţea din hexagon pre­zen­tă pe piaţa locală, potrivit agenţiei de presă Thomson Reuters. Repre­zen­tanţii din Ro­mâ­nia ai Carrefour nu au dorit să comenteze infor­maţia.

Agenţia de presă reia subiectul unei po­si­bi­le ieşiri a Carrefour de pe o serie de pieţe, pri­mele informaţii privind aceste planuri apărând pentru prima dată în urmă cu patru-cinci luni într-un raport al ING.

Carrefour, al doilea cel mai mare retailer de la nivel mondial, ar putea avea nevoie de 3 mld. euro pentru a-şi finanţa planul de re­ve­ni­re pe plus al hipermarketurilor din Europa care trec printr-o perioadă dificilă. Totuşi, si­tua­ţia economică dificilă şi lipsa de surse de fi­nan­ţare îl pun pe şeful Carrefour în faţa unor de­cizii di­ficile, scrie agenţia de presă Thomson Reuters.

În acest context, după ieşirea din Grecia în iunie, acum se vehiculează posibilitatea retra­gerii de pe pieţe non strategice precum Turcia, Indonezia, România şi Polonia. În ultimii ani Carrefour a mai ieşit şi de pe alte pieţe precum Japonia, Mexic, Rusia sau Thailanda.

Cine ar putea cumpăra Carrefour?

În contextul informaţiilor apărute pe piaţă Geor­ges Plassat, CEO al grupului Carrefour, a anun­ţat că nu iese de pe pieţele din Brazilia şi China, unele dintre cele mai mari economii ale lumii. Analiştii se uită acum la ţări precum In­do­nezia, Turcia, România, Polonia, Taiwan şi Sin­gapore, fiecare cu afaceri între 1 şi 3 mld. euro. Britanicii de la Tesco, francezii de la Auchan şi gigantul american Wal-Mart se nu­mără printre potenţialii clienţi ai opera­ţiuni­lor din Europa de Est.

"Activele din Europa Centrală şi de Est ar putea reprezenta o oportunitate majoră pentru Auchan, un operator de hiper­mar­keturi care este bine poziţionat pe pieţele din Rusia, Po­lo­nia şi România", spune Milos Ryba, ana­list în cadrul Planet Retail.

Pe piaţa locală nu sunt prezenţi nici britanicii de la Tesco şi nici americanii de la Wal-Mart, iar francezii de la Auchan deţin o reţea de zece hipermarketuri, fiind printre cei mai puţin extinşi retaileri.

Un exit din România al Carrefour a mai fost speculat în anii anteriori, când în piaţă au apărut informaţii potrivit cărora tot Tesco urma să preia activitatea francezilor. Acestea nu s-a concretizat, iar francezii au continuat să investească în dezvoltarea din România, fiind în prezent activi pe trei formate - hipermar­ke­turi (25), supermarketuri (57) şi magazine de pro­ximitate (5).

Totuşi, evoluţia vânzărilor Carrefour în ulti­mii ani a fost afectată de criza financiară şi de scăderea consumului.

Astfel, afacerile com­pa­niei se situează la un nivel similar celui din 2008 - cel mai bun pentru companie în Ro­mânia - la o reţea aproape dublă.

Care ar fi impactul?

"În cazul în care Carrefour ar ieşi din piaţă prin diverse modalităţi, ca spre exemplu vân­zare sau închidere, locul lor ar fi luat de alte lan­ţuri prezente. Lanţul cumpărător va prelua ma­joritatea clienţilor lanţului cumpărat în cazul în care în localităţile respective există şi alte lanţuri comerciale moderne sau toţi clienţii lanţului cumpărat în cazul în care nu există o altă formă de comerţ modern de acelaşi format - în cazul de faţă este vorba de hipermarket - în localităţile respective", spune Marius Căluian, românul care conduce com­pania de cercetare de piaţă Market Vector. De aceeaşi părere este şi Ştefania Harabagiu, unul dintre fondatorii Brand Support, agenţie de strategie şi creaţie în trade marketing.

El mai spune că în cazul unei achiziţii există şi posibilitatea - destul de mică - ca lanţul cum­părător să atragă clienţi de la alte lanţuri exis­tente pe piaţă ca urmare a achiziţiei unui lanţ puternic.

"În esenţă nu vor exista schim­bări majore în ceea ce priveşte importanţa co­mer­ţului modern în România. Ceea ce cu si­gu­ranţă se va întâmpla va fi o reierarhizare a lan­ţurilor comerciale în termeni de cotă de piaţă în urma câştigării de noi clienţi", explică el. Comerţul modern din România, unde acti­vea­ză 12 jucători, este evaluat la circa 8,5 mld. euro.

În cazul Carrefour s-a vehiculat însă şi po­sibilitatea oferirii francizei, după modelul din Grecia.

Grupul francez Carrefour a vândut participaţia pe care o deţine la divizia din Grecia grupului Marinopoulos, partenerul Carrefour pe piaţa respectivă. Carrefour şi Marinopoulos controlau, cu participaţii egale, compania mixtă care opera magazine Carrefour în Grecia şi Cipru. În urma acordului, Marinopoulos a devenit francizorul exclusiv al Carrefour în Grecia şi Cipru.

În acest caz, Căluian spune că schimbările vor fi mult reduse comparativ cu scenariul achiziţiei. Lanţul francizat nu va pierde foarte mulţi clienţi deoarece în esenţă nu se va schimba nimic, "poate fi vorba de o pierdere temporară de imagine în rândul unei părţi mici a cumpărătorilor loiali".

Primul val de ieşiri

Piaţa locală de comerţ modern a fost într-o expansiune continuă în primii 15 ani de existenţă. Singurele veşti care veneau din acest domeniu erau despre zeci de deschideri, investiţii de sute de milioane şi intrări de noi jucători pe piaţă.

La finele lui 2011 şi-a făcut ieşirea de pe piaţa din România retailerul turc G'Market care a vândut ultimele sale supermarketuri către rivalii de la Carrefour şi Mega Image. Câteva luni mai târziu au apărut informaţii potrivit cărora lanţul francez de supermarketuri Interex caută cumpărători pentru magazinele sale.

Prima informaţie despre plecarea Carrefour din România a apărut la finele lunii aprilie în rapoartele ING. Potrivit acestora, grupul francez Carrefour ar putea ieşi de pe nouă pieţe la nivel mondial, inclusiv din România, pentru a pune punct astfel tendinţei descendente a vânzărilor din ultimul deceni. Acest raport mai spune că performanţele de pe niciuna dintre aceste pieţe nu vor putea contribui la îmbunătăţirea rezultatelor grupului, motiv pentru care un exit pare plauzibil.

La momentul respectiv, la fel ca şi acum, reprezentanţii Carrefour România au spus "nu comentăm zvonurile".

"Am auzit că şi în România este posibil să facă exit-ul tot prin găsirea unui francizat. Pentru moment sunt în căutări", spune o sursă din piaţă.

Ştefania Harabagiu unul dintre fondatorii Brand Support, agenţie de strategie şi creaţie în trade marketing, este de părere că singurul lucru care ar face orice companie mare să se gândească la o posibilă retragere din România este mediul politic instabil şi fragilitatea sistemului juridic. "Dacă ar fi să intru în acest joc al zvonurilor, ceea ce nu îmi stă în fire, aş spune că retailer-ul Carrefour ar putea lua în calcul o retragere având în vedere planurile ambiţioase ale Mega Image şi poziţia de market leader ocupată acum de Kaufland/Lidl".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO