Companii

Automatele de cafea vând mai bine decât terasele: „În ţările cu un turism dezvoltat raportul e invers“

Automatele de cafea vând mai bine decât terasele: „În ţările cu un turism dezvoltat raportul e invers“

Ştefan Neagoe, Country Business Manager al Nestlé Professional: Pe piaţă se vând anual aproximativ 450 de milioane de cupe de cafea preparate la cele 40.000 de automate instalate la nivel local.

18.07.2010, 23:34 1163

"Obiectivul nostru pentru acest an este să menţinem ritmul decreştere al vânzărilor din 2009, chiar dacă vedem o diminuare aconsumului mediu pe automat cu 5% în primul semestru", spune ŞtefanNeagoe, Country Business Manager al Nestlé Professional, divizia deautomate de cafea Nescafé.
Businessul adus de Nestlé în România în 2001, într-un moment încare pe piaţă erau doar câteva sute de automate de cafea instalateîn clădiri de birouri sau în locaţii de tranzit, i-a adusproducătorului elveţian creşteri de la an la an. Piaţa a ajuns lacirca 40.000 de automate în prezent, dar s-a oprit din creştere dincauza crizei.
"Anul trecut, consumul mediu pe automatele de cafea s-a redus cu10-15% faţă de 2008. Chiar dacă companiile ar fi oferit cafeauagratis, consumul tot ar fi scăzut, ţinând cont că în birourilecompaniilor lucrează acum mai puţini oameni decât în 2008, iar pestrăzi circulă mai puţine maşini", afirmă Ştefan Neagoe.
El mai spune că declinul a continuat şi în primul trimestru din2010, cu un ritm de aproximativ 5%. "Noi avem însă o creştere dedouă cifre (peste 10%) pe primul semestru, pe care vrem să omenţinem la nivelul întregului an", susţine managerul.

Au intrat în 1.000 de locaţii mici
Cea mai importantă mişcare din acest an a Nestlé Professional afost lansarea pe piaţă a automatelor Komo, cu o capacitate de de300-400 de pahare de cafea pe lună, la jumătate faţă de celestandard de pe piaţă.
Neagoe spune că în primele cinci luni divizia pe care o conduce aamplasat în piaţă aproximativ 1.000 de aparate noi, în condiţiileîn care obiectivul pentru întregul an pentru creşterea numărului deautomate este de 1.300-1.500 de unităţi.
"Am adus primele aparate Komo la nivel local în luna ianuariepentru locaţiile cu un consum mediu", afirmă managerul.
Mişcarea a urmărit intrarea în locaţiile care nu sunt profitabilepentru automatele standard. "Pentru un automat standard căutămlocaţii cu un consum de cel puţin 1.000 de pahare pe lună,automatele Komo ne permit să mergem şi la clienţii care consumă300-400 de pahare pe lună, de exemplu firme de avocatură, saloanede înfrumuseţare etc", spune Neagoe.

Extindere de 2 mil. euro
În ultimii ani, divizia Nestlé Professional şi-a susţinut creştereavânzărilor prin investiţii anuale de peste 2 mil. euro care acoperăaproximativ 1.000-2.000 de automate noi.
Investiţiile din 2010 ar putea fi similare ca valoare, de peste 2mil. euro. Nestlé Professional are 22 de distribuitori la nivelnaţional, însă maşinile sunt în proprietatea companieielveţiene.
Divizia are 23 de angajaţi, iar Neagoe spune că în distribuţielucrează alte 350 de persoane la companiile-partenere.
Pe piaţă sunt în prezent aproximativ 10.000 de automate Nescaféinstalate în locaţii precum clădiri de birouri, benzinării sauinstituţii publice, potrivit datelor furnizate de companie.
Cel mai mare business îl generează locaţiile de tranzit, birourilefiind abia pe locul al doilea.
Piaţa de profil este însă foarte mică, deoarece românii suntadepţii cafelei preparate acasă. "94% din consumul de cafea, învolum, se realizează acasă. Automatele de cafea generează volumemai mari decât canalul HoReCa (hoteluri, restaurante, firme decatering), însă pe pieţele externe raportul se inversează. Îngeneral, în ţările cu un turism dezvoltat vânzările de cafea înHoReCa le depăşesc pe cele de pe automate", mai spune directorulNestlé Professional.
El estimează piaţa locală a cafelei la aproximativ 46.000 de tonepe an.
Nescafé este cel mai mare brand pe segmentul cafelei instant, carereprezintă însă doar un sfert din valoarea pieţei estimate la250-300 mil. euro, potrivit datelor de la jucători.
Cele mai mari rulaje sunt realizate de companiile care activează pesegmentul cafelei măcinate, liderii pieţei fiind Kraft Foods(Jacobs, Nova Brasilia) şi Strauss cu Doncafé, care realizeazăvânzări anuale estimate la peste 60-70 mil. euro.

Românii beau 20 de cafele de la automat pean
"Pe piaţă se vând anual aproximativ 450 de milioane de cupe decafea preparate la cele 40.000 de automate instalate la nivellocal", estimează Neagoe.
Piaţa de profil ar putea fi estimată astfel la 450 mil. lei (106mil. euro), ţinând cont că preţul mediu al unei cafele la automateste de 1 leu.
Pe baza aceloraşi date, afacerile Nestlé Professional în România arputea fi estimate la peste 25 mil. euro, însă sub valoareavânzărilor Nescafé în comerţ. Cel mai mare competitor al său estecompania Strauss, care în ultimii doi ani a mizat puternic pecreşterea numărului de automate Doncafé amplasate în piaţă.
Nestlé România, care mai deţine în portofoliu branduri precum Joe,Maggi sau Nesquick, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 629mil. lei (148 mil. euro), în creştere cu aproape 18% faţă de 2008,potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Producătorul elveţianactivează şi pe piaţa locală a îngheţatei cu Nestlé Ice Cream.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO