Companii

Avioane Craiova traieste cu nostalgia rachetelor Ariane

06.06.2001, 00:00 194



Fabrica de avioane din Craiova, singurul producator roman din industria aeronautica care a realizat componente pentru racheta Ariane 5, utilizata in cadrul programelor ESA (Agentia Spatiala Europeana), traieste acum de pe urma "scurtei glorii spatiale".

Anul trecut fabrica nu a vandut nici un avion, activitatea bazandu-se pe comenzi de la SNCFR si pe lucrari de reparatii si intretinere la avioanele detinute de MapN.

In acest an, directorul companiei spera ca societatea sa o duca mai bine si sa apara comenzi de avioane.

Compania estimeaza o triplare a cifrei de afaceri in 2001 la 500 mld. lei (17,5 mil. $), pe care spera sa o realizeze prin primirea unor comenzi de la Ministerul Apararii Nationale, Societatii Nationale Caile Ferate Romane (SNCFR) si firma olandeza Focker.

Avioane Craiova SA a fabricat in 1999 cadre din zicral (un aliaj special compus din aluminiu si zinc) in valoare de 10.000 $, care sunt integrate in fuselajele rachetelor Ariane 5.

"Cadrele din zicral realizate la Craiova pentru racheta Ariane 5 actioneaza ca niste "coaste" in interiorul fuselajului de forma tubulara. Comanda respectiva a fost facuta de compania belgiana SAPCA, unul dintre partenerii traditionali pentru industria aerospatiala franceza", spune Bernovschi.

In baza contractului incheiat, firma craioveana a executat 5 cadre pe parcursul anului 1999.

"Colaborarea aceasta, chiar daca nu a fost una foarte banoasa pentru noi, a fost una de prestigiu pentru industria aeronautica din Romania. Din pacate, exista destul de putine oportunitati de a fi subcontractant pentru industria aerospatiala europeana", precizeaza reprezentantul fabricii de la Craiova.

Avioane Craiova a realizat in 2000 cifra de afaceri de 170 mld. lei (cca. 8 mil. $), in conditiile in care intreaga industrie de profil a avut un trend nefavorabil.

Potrivit lui Bernovschi, fabrica a incheiat "un contract pe mai multi ani cu compania olandeza Focker, care activeaza in industria aeronautica, contractul fiind in valoare de sute de mii de dolari", refuzand sa ofere alte detalii despre aceasta colaborare.

Lipsa de comenzi din partea armatei, care era principalul client al fabricii, a dus la o politica de reorientare a companiei spre piata externa, iar in interior, s-a procedat la o diversificare a activitatii de productie spre sectorul transporturilor civile.

Avioane Craiova produce componente pentru vagoanele de calatori in cadrul unui contract incheiat in 1999 cu SNCFR, care se deruleaza si in prezent. In 1999, aceasta colaborare a adus companiei 2,5 mil. $, iar la sfasitul anului trecut, in "buzunarul" companiei a mai intrat 1 mil. $.

"In acest an, compania asteapta o comanda de 5-6 avioane de antrenament avansat din partea MapN tip IAR 99, pe langa lucrarile de reparatii si intretinere pe care le executam in fiecare an. In prezent, armata romana dispune de 20 de avioane IAR 99", afirma Bernovschi.

De avioanele produse la Craiova s-au interesat reprezentantii unor state africane. Problema ar fi ca fabrica nu poate asigura un suport tehnic de lunga durata.

In ceea ce priveste privatizarea companiei, acest proces nu trebuie facut in pripa, mentioneaza Bernovschi.

Solutia ar fi participarea cu capital, poate chiar cumpararea fabricii de catre un fabricant aeronautic strain serios, a adaugat directorul.

Capitalul social al companiei este de 50 mld. lei, actiunile fiind impartite intre Autoritatea pentru Privatizare (APAPS) - 93%, restul actiunilor fiind detinute de alti 2000 de actionari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO