Companii

Băncile au intrat acţionari în fabricile de vagoane ale lui Burci, ca parte a proiectului de salvare

Băncile au intrat acţionari în fabricile de vagoane ale lui Burci, ca parte a proiectului de salvare

Autor: Razvan Voican

01.11.2012, 00:08 3341

Grupul de bănci condus de RBS România care a negociat cu investitorul german Thomas Manns vânzarea fabricilor de vagoane Astra Vagoane Marfă, Meva şi Romvag a intrat alături de acesta în acţionariatul firmei înfiinţate pentru realizarea tranzacţiei - Astra Rail Industries (ARI) -, preluând un pachet de 14%, în timp ce Manns este acţionar majoritar absolut, cu 86%.

Deal-ul a inclus transferul activelor principale ale celor trei fabrici ale International Railways Systems (IRS), companie controlată de omul de afaceri Cristian Burci, asumarea parţială a datoriilor (circa 30 mil. euro, potrivit unor surse de pe piaţă) şi intrarea băncilor creditoare ca acţionari minoritari. O parte din datorii a fost ştearsă.

"Sunt mândră că am putut demonstra că tranzacţii prin care o bancă devine acţionar al unei companii în redresarea căreia are încredere nu mai sunt tabu în România, ci reprezintă o soluţie viabilă pentru depăşirea fazei de insolvenţă şi inversarea trendului negativ. Investitorul german ne-a convins că ştie ce are de făcut şi a pus pe masă un plan de business pe care l-am considerat realist. În plus, beneficiază de un trend de revenire a pieţei, iar avantajele competitive ale fabricilor sunt evidente, inclusiv la nivelul preţu­rilor", spune Ana Maria Petrescu, directorul departamentului de restructurare a creditelor din RBS.

Ea povesteşte că negocierile cu Manns s-au întins pe parcursul a 7 luni şi nu au lipsit momente când părea că discuţiile s-au împotmolit, iar părţile erau tentate să trântească uşa.

"Abordarea pe care am urmat-o, deşi complexă structural, s-a dovedit a fi una reuşită atât din punct de vedere economic, cât şi social. Pentru noi următorul pas este să reconstruim pe termen lung acest grup şi să îl transformăm în furnizorul de încredere al celor mai exigenţi clienţi din această industrie", spune Thomas Manns, pre­şedintele Astra Rail Industries.

Petrescu afirmă că structura de tranzacţie la care s-a ajuns este viabilă prin raportare la gradul de recuperare, iar armonizarea poziţiilor dintre bănci în direcţia menţinerii sprijinului pentru client poate fi un exemplu pe o piaţă în care neîncrederea dintre creditori devine uneori un ingredient distructiv.

Bancherul spune că pe anumite tipuri de vagoane capacităţile fabricilor ARI sunt acoperite cu comenzi în proporţie de circa 90%. Obiectivul principal al investitorului este să consolideze relaţiile cu clienţi-cheie din Europa şi să-şi extindă pieţele în zona Orientului Mijlociu şi a Rusiei.

Citiţi articolul integral pe www.zfcorporate.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO