Companii

Bancile si asiguratorii ar putea dezmorti piata de PR

Bancile si asiguratorii ar putea dezmorti piata de PR
07.01.2010, 00:00 95

Piata de PR a fost mai putin lovita in 2009 de criza economicacu o scadere medie estimata la 10-15%, comparativ cu piata mediasau cea de publicitate, unde scaderile merg pana la 40-50%.Valoarea pietei de PR nu a fost inca stabilita prin studii despecialitate, insa principalii jucatori spun ca se invarteau in2008 intre 20 si 30 de milioane de euro.

"Bugetele mai mici le-au obligat (pe agentiile de PR - n.red.)sa fie mai creative, sa gaseasca canale alternative de comunicarecu publicul, sa fie mai atente la cerintele clientilor. Pe de altaparte, pentru a-si mentine clientii, agentiile au fost nevoite sareduca tarifele, chiar daca volumul de munca a ramas acelasi saupoate a crescut in anumite perioade", spune Rares Petrisor,presedintele Asociatiei Romane de Relatii Publice (ARRP), careestimeaza ca pe piata locala activeaza intre cateva sute si o miede agentii de PR. Practic, primele 20 de agentii realizeaza circa80% din valoarea pietei.

El considera ca in acest an pentru a ramane pe piata, agentiilevor continua sa se perfectioneze, sa ofere servicii personalizate,sa fie flexibile, creative si atente la semnele de pe piata pe careactioneaza clientii lor. "Per ansamblu, cred ca in 2010, piata dePR va inregistra o usoara crestere fata de anul acesta, pentru ca,in ultimele luni, lucrurile au mai inceput sa se miste. In primulsemestru pasii vor fi mai timizi, companiile vor fi atente lasemnele de pe pietele internationale, dar si la schimbarile adusede noul Guvern. De asemenea, unele companii isi fac bugetele abiala inceputul anului si vor fi mai reticente sa aloce dintr-o data osuma consistenta catre serviciile de relatii publice", spune RaresPetrisor.

Salariile in PR nu mai cresc artificial

Agentiile care ofera doar servicii media relations si organizarede evenimente au avut cel mai mult de suferit in 2009, consideraAlina Stanciu, managing director al Ogilvy PR, in conditiile incare cererea pentru aceste servicii a fost in scadere.

"Anul 2009 a incetinit brusc ritmul de crestere accelerat pecare PR-ul l-a avut in ultimii ani. Cererea de serviciispecializate nu a scazut, insa ea a fost orientata mai mult catreconsultanta si strategie si mai putin catre implementare sauorganizare de evenimente. Agentiile care ofera servicii complexe decorporate communication sau consumer marketing au avut, cel maiprobabil, o crestere de pana la 10%, in timp ce agentiile careofera doar media relations si organizare de evenimente au ramas laacelasi nivel sau chiar au scazut." Ea spune ca in 2009 piata de PRse va pastra la nivelul anului anterior sau va inregistra o usoaracrestere daca luam in calcul agentiile implicate in campaniileelectorale, tendinta care se va pastra si in acest an. "Privescanul 2010 cu optimism, avand in vedere ca avem deja experienta unuian dificil pe care am reusit sa-l trecem cu bine. Desi presiuneatop managerilor va fi foarte mare in acest an, data atat de luptapentru market share, cat si de asteptarile companiilor-mama, credca suntem cu totii mult mai pregatiti sa facem fata provocarilor.Sfarsitul anului 2009 a fost o perioada foarte intensa in zonarelatiilor publice, activitate care va continua si in 2010 intr-unritm la fel de alert."

Agentia pe care o conduce a inregistrat in 2008 o cifra deafaceri de peste 4,4 mil. euro si are printre clienti companiiprecum British American Tobacco, Eureko, Diageo, ING Bank, HeinekenRomania, Petrom, LG Electronics.

Spre deosebire de anii trecuti, Alina Stanciu considera ca "ceeace nu s-a mai intamplat in acest an a fost acea crestere fortata apozitiei sau salariilor specialistilor pentru a-i atrage sau pentrua-i pastra." Pe de alta parte, Ioana Manoiu, managing partner alGMP PR, agentie care anul trecut a rulat afaceri de circa 1,5 mil.euro, spune ca in 2009 a avut loc o triere a angajatilor.

"Pe termen lung, criza financiara este un lucru bun pentru piatade PR din Romania. Ce s-a intamplat in ultimii ani a fost osituatie nefireasca. Oameni cu doi ani experienta aveau pe carteade vizita functia de PR Manager. Salariile au crescut de nu stiucate ori, iar agentiile se bateau intre ele pe angajati. Cred ca aavut loc o triere atat in ceea ce priveste agentiile, cat sioamenii care lucreaza in domeniu. A fost un moment de bilant. Inmomente de criza nu este suficient sa stii sa organizezi conferintede presa sau sa scrii comunicate. Intram mai adanc in zona deconsultanta, ne confruntam cu probleme de comunicare mult maiserioase, rolul nostru devine mult mai important. Iar aici se vedediferenta."

In primele sase luni ale anului trecut GMP PR a castigat cinciclienti noi, intre care Pepsi Americas, Ericsson si UrsusBreweries, si a inregistrat o cifra de afaceri cu 5% mai mica fatade perioada similara din 2008, fara ca fee-urile sa semodifice.

"Combinatia online si offline va fi mai frecventa, ceea ce vaproduce transformari si in structura specializarilor din industriade comunicare si noi directii de dezvoltare potentiala", spuneCrenguta Rosu, managing partner al DC Communication, companie carea inregistrat o cifra de afaceri de 4 mil. lei (circa 0,95 mil.euro la un curs de 4,2 lei) in primele noua luni din 2009, inscadere cu 10% fata de perioada similara din 2008.

Telefonia mobila si clientii din FMCG au mobilizat sumeimportante in PR

Imola Zoltan, managing partner al McCann PR, agentie care in2008 a inregistrat afaceri de peste 1,6 mil. euro considera ca 2010va fi mai dificil decat 2009 pentru care estimeaza o scadere apietei de 30-40%. "Ma astept la un recul in prima jumatate a acestui an, poate chiar inprimele noua luni, pentru ca bugetele sunt facute pe bazarezultatelor de anul trecut, dar pe masura ce efectele crizei sevor diminua, cererea se va relansa."

Ea spune ca in 2010 vor investi in PR clientii din FMCG,operatorii de telefonie mobila, utilitatile, clientii care aumobilizat sume importante si anul trecut catre acest segment. "Esteposibil sa revina bancile si asiguratorii care au fost primii caresi-au eficientizat activitatea la debutul crizei, iar acum vorraporta cifre bune."

Focus pe online

Specialistii considera ca online-ul este mediul in careagentiile de PR trebuie sa-si dezvolte servicii specializate in2010, deoarece o mare parte din public s-a mutat pe internet. "2009a adus mai multa atentie si mai multe investitii in proiecte deonline. Si noi am lucrat mult pe acest segment, atat de mult incatde curand am infiintat o pozitie dedicata pentru comunicareaonline", spune Bogdan Theodor Olteanu, head of PR division aMillenium Communications, una din cele mai mari agentii de PRlocale cu afaceri de 3,8 mil. euro in 2008.

Cele mai solicitate servicii de PR au fost in 2009 managementulreputatiei, gestionarea crizelor sau comunicarea interna, preferateevenimentelor de mare amploare si platformelor de responsabilitatesociala.

"Am remarcat ca mai multe companii au venit la noi anul trecutsi ne-au cerut sa le oferim suport pentru pozitionare corporatista,comunicare interna, gestionarea reputatiei, training-uri media,gestionarea relatiilor cu institutiile publice si managementulsituatiilor de criza", precizeaza Jan Simunek, directorul regionalal Mmd pentru Europa Centrala si de Est, care estimeaza afacerisimilare in 2009 pentru Mmd cu cele din 2008, respectiv de 1,31mil. euro.

Atenti la randamentul investitiei

Anul trecut, agentiile de PR au fost mult mai atente lacosturile clientilor si au lucrat la formule astfel incat sa seobtina cel mai bun ROI (return on investment), aspect care va fimonitorizat indeaproape si in 2010. "Cand a fost nevoie, am facutchiar si zece propuneri pentru acelasi proiect, pana am ajuns laformula cea mai buna din punct de vedere al randamentului. Laonorariile de consultanta nu am umblat foarte mult, caci diminuarealor sub o limita minima a profitabilitatii nu este posibila", spuneHortensia Nastase, managing director al Lowe PR, care anul trecut arulat afaceri de peste 940.000 de euro si 15 angajati si careasteapta pentru 2009 afaceri similare cu cele inregistrate in2008.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO