Companii

Banii din acciza suplimentară de 7 eurocenţi nu se mai duc la autostrăzi, ci la pensii

Banii din acciza suplimentară de 7 eurocenţi nu se mai...

Autor: Iulian Anghel

16.07.2014, 17:39 2679

Un întreg scandal a însoţit intrarea în vigoare a taxei de 7 eurocenţi pe litrul de carburant. Pentru a-l domoli, guvernul în frunte cu premierul Victor Ponta a susţinut că banii rezultaţi din noua acciză vor merge doar pentru construcţia de drumuri şi autostrâzi. Astăzi s-a răzgândit şi îi socoteşte la venitul acoperitor la pensii, după scăderea CAS.

Când a fost anunţată noua acciză, în toamna trecută, fostul ministru al trasporturilor Dan Şova susţinea, citat de Mediafax: „Taxa de 7 eurocenţi, aşa cum am spus, merge în bugetul Departamentului de proiecte de infrastructură pe autostrăzi şi drumuri naţionale Această taxă s-a pus pentru a se finanţa autostrăzi şi drumuri naţionale.”

Un interviu al ministrului finanţelor Ioana Petrescu la Adevărul, în primăvară, din care s-a înţeles că banii merg şi la pensii a inflamat piaţa şi a provocat un val de retractă. Din nu s-a spus că banii merg la autostrăzi. Iată ce spunea premierul la 24 martie: "Dacă Autostrada Piteşti - Sibiu va fi 4 miliarde de euro, un miliard trebuie să-l dea România, pentru că e cofinanţare minim 25%. Un miliard de euro este această acciză pe un an şi jumătate. Deci acciza pe un an şi jumătate o bag toată ca şi cofinanţare la Sibiu-Piteşti. Dacă luăm Comarnic-Braşov, unde trebuie să dau plăţi de disponibilitate, la fel, îmi mai trebuie un an de acciză".

În 30 martie el revenea: “Ideea de a avea o resursă prin această acciză este singura variantă pentru a avea cu adevărat autostrăzi.”

De altfel, în strategia de autostrăzi până în 2018 publicată la finele anului trecut guvernul indică între sursele de finanţare fondurile europene, bani veniţi de la parteneri priviaţi, dar şi fonduri publice de 750 de milioane de euro, anual, veniţi din  “fonduri de la bugetul de stat, din fondul creat în urma indexării accizei pe combustibil”, adică din acciza suplimentară de 7 eurocenţi.

Astăzi, în plin scandal legat de sustenabilitatea măsurii reducerii CAS, premierul a admis, pentru prima dată, că banii din taxă merg pentru acoperirea deficitului bugetului de pensii şi nu în autostrăzi.

"Strict ca sustenabilitate - m-am uitat încă o dată pe toate datele - avem anual o încasare suplimentară de 2,6 miliarde din creşterea accizei, 1,5 miliarde din taxa specială pe construcţii şi, am verificat şi acum, faţă de anul trecut, la venituri curente, pe primele şase luni avem 3 miliarde de lei în plus. Deci, dacă e vorba de contabilitate, acoperim contabil (scăderea CAS – n. red.), doar că economia nu e doar contabilitate, mai e şi un pic de minte care uneori lipseşte la cel mai înalt nivel".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO