Baronul cafelei din Austria cumpără din nou Kandia, dar la un preţ de cinci ori mai mic

7 iul 2010 Autori: Mihaela Popescu , Roxana Pricop

Julius Meinl a plătit mai puţin de 20 de milioane de euro pe ciocolata Kandia, afacerea pe care a vândut-o către gigantul britanic Cadbury în vara anului 2007 pentru 100 de milioane de euro.

Grupul american Kraft a anunţat ieri vânzarea afacerii Kandia din România către fondul de investiţii Oryxa Capital, fără a da detalii despre cine se află în spatele fondului şi nici despre valoarea tranzacţiei. Scoasă în urmă cu jumătate an la vânzare de c`tre Kraft Foods, Kandia a avut opt pretendenţi printre care s-au numărat numele mari ale industriei de dulciuri precum Nestlé, Ulker şi Ritter Sport.

Câştigătorul-surpriză a fost un fond de investiţii necunoscut pe piaţa locală, în spatele căruia se află însă familia austriacă Meinl.

"Oryxa Capital este un fond privat de investiţii care are ca acţionar majoritar familia Meinl din Austria", a confirmat Nicholas Hill, consultantul financiar al cumpărătorului în această tranzacţie.

Tranzacţia, estimată de surse din piaţă la mai puţin de 20 mil. euro, marchează astfel revenirea gigantului austriac Julius Meinl în România, după trei ani de absenţă şi la un preţ estimat de cinci ori mai mic decât cel cu care a vândut pe Bursa de la Bucureşti afacerea Kandia, în vara anului 2007, înainte de declanşarea crizei financiare.

Familia Meinl şi-a clădit averea estimată la

2 mld. euro din comerţul cu cafea încă din vremea Imperiului Habsburgic, pentru ca din 1980 să îşi deschidă propria bancă-Meinl Bank, care a fost punctul de plecare pentru un întreg grup financiar din care face parte şi divizia de investiţii. Reputaţia familiei Meinl a avut de suferit anul trecut când moştenitorul Julius Meinl al cincilea a fost acuzat şi închis pentru o fraudă de 100 mil.euro.

Piaţa ciocolatei din România este estimată la 240 mil. euro, cei mai mari jucători fiind Kraft, Cadbury şi Supreme Chocolat, cei trei competitori controlând fiecare în parte cel puţin 20% din această industrie. Producătorul Kandia deţine o cotă de 10-20% pe segmentul tabletelor din ciocolată, cu brandurile Kandia şi Laura, 5-10% din vânzările de praline şi 10-20% din segmentul batoanelor de ciocolată.

Trei tranzactii cu Kandia

  • Prima tranzacţie de vânzare a Kandia (Timişoara) a avut loc în 2003, între fondul de investiţii Rivta Gmbh şi compania Excelent din Bucureşti (cumpărător) controlată de un vehicul de investiţii al grupului Julius Meinl; valoarea tranzacţiei a fost de 5,3 mil. euro
  • Julius Meinl a vândut Kandia-Excelent către Cadbury în 2007, pentru suma de 100 mil. euro, la aproximativ un an de la achiziţia bomboanelor Sugus şi Silvana de la Kraft Foods România (cu 10 mil. euro)
  • Julius Meinl revine acum în acţionariatul producătorului Kandia, însă printr-o tranzacţie de 5 ori mai mică decât cea prin care şi-a făcut exit-ul în 2007, cu o valoare de circa 20 mil. euro, potrivit unor surse din piaţă.

Sursa: studii Nielsen citate într-un raport al Comisiei Europene

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 08.07.2010

 
Cuvinte cheie:
cafela
, Austria
, Kandia
, pret
, Julius Meinl

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!

zf.ro
Închide