Companii

Berarii au incasat cu 36 mil. euro mai putin intr-o singura luna

Vanzarile de bere s-au prabusit in aprilie: Berarii au incasat cu 36 mil. euro mai putin intr-o singura luna
22.06.2009, 00:00 33

Piata berii, unul dintre motoarele de crestere ale industriei bunurilor de larg consum in ultimii ani, a inregistrat o scadere dramatica a vanzarilor in luna aprilie a acestui an fata de aceeasi perioada din 2008, declinul de 21% neefiind anticipat nici de cei mai pesimisti producatori.

 Productia totala de bere realizata in luna aprilie a acestui an, care include si berea fara alcool, a fost cu 17% mai mica decat in aceeasi perioada din 2008, arata datele Institutului National de Statistica (INS). Rezultatele ar fi putut fi insa chiar mai mici tinand cont ca Pastele a fost sarbatorit anul acesta in mijlocul lunii aprilie.
"In trimestrul doi se resimte mai mult recesiunea, iar consumul a scazut, fiind afectate in aceasta perioada chiar si vanzarile realizate prin lanturile de magazine din retailul modern. Vremea calda poate redresa un pic vanzarile de bere, dar nu foarte mult deoarece oamenii ies mai putin la terase, un canal important pentru industria berii", a declarat Shachar Shaine, presedintele United Romanian Breweries Bereprod, producatorul brandurilor Tuborg si Skol, si fostul presedinte al Asociatiei Berarii Romaniei.
 
De sase luni pe minus
Scaderea volumelor ar putea fi influentata insa si de diminuarea productiei de bere din cadrul fabricii Bere Azuga, achizitionata in ianuarie 2009 de Ursus Breweries, tinand cont ca cifra de afaceri a producatorului s-a redus puternic in primul trimestru al acestui an, comparativ cu primele trei luni ale anului 2008. 
Aceasta scadere nu face decat sa intareasca estimarile producatorilor de bere pentru anul acesta, dupa ce si in primul trimestru vanzarile au fost cu peste 10% mai mici comparativ cu primele trei luni din 2008. Aprilie este astfel a sasea luna consecutiva in care vanzarile de bere se afla pe un trend descendent. Cu doar doi ani in urma, producatorii inregistrau cresteri de minim 20% in euro, iar Romania intra in topul primelor zece tari din Europa din punctul de vedere al consumului pe cap de locuitor.
La nivelul intregii piete, vanzarile de bere cu alcool (realizate de producatori catre distribuitori) au fost in luna aprilie a acestui an de 1,5 milioane de hectolitri de bere, in scadere cu 21% fata de rezultatul din aprilie 2008, cand piata era de peste 1,9 milioane de hectolitri, potrivit aceleiasi surse. La un pret mediu de 0,9 eurocenti pe litru, scaderea vanzarilor inseamna un minus de 36 mil. euro la nivelul pietei.
Vanzarile din acest an sunt insa cu aproape 10% mai mici chiar si decat cele din 2007, fiind cu doar 500.000 de hectolitri mai bune decat rezultatele din 2006.
Comparativ cu luna martie a acestui an, vanzarile de bere din aprilie sunt cu 14,7% mai mari. In 2008, vanzarile din aprilie inregistrau insa un avans dublu fata de luna martie a aceluiasi an, de peste 30%.
 
Mai bine la export
Singurul segment care a inregistrat insa crestere in prima parte a acestui an a fost exportul de bere, care insa are o pondere extrem de redusa in piata totala, reprezentand in jur de 1% din productia totala. Exporturile au avansat cu 50% in aprilie fata de aceeasi perioada din 2008, la peste 10.000 de hectolitri, in timp ce la nivelul primelor patru luni ale acestui an exporturile au crescut cu peste 11%. Principalele destinatii unde berea din Romania este comercializata sunt Cehia, Ungaria, Bulgaria si Italia, potrivit INS.
Piata berii a depasit la finalul anului trecut vanzari de aproximativ 1,6 miliarde de euro si 20,2 milioane de hectolitri. Aproximativ 85% din aceste vanzari sunt realizate de filialele multinationalelor din industria berii - Heineken Romania (Heineken), InBev Romania (AB InBev), United Romanian Breweries Bereprod (Carlsberg) si Ursus Breweries(SABMiller).

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO