Companii

„Berea Carrefour“, încercarea micilor producători de a rămâne în piaţă

Berea la PET deţine aproape jumătate din vânzările realizate în România (FOTO: Shutterstock)

Berea la PET deţine aproape jumătate din vânzările realizate în România (FOTO: Shutterstock)

21.06.2010, 00:00 1370

Producătorii mici de bere, care mai deţin cumulat sub 10% dinpiaţa locală faţă de 30% în urmă cu cinci, şase ani, au semnatcontracte de producţie de mărci private cu retaileri precumCarrefour, Metro sau Mega Image.

După ce au pierdut teren în faţa multinaţionalelor din bere,care au ajuns la o cotă de piaţă de peste 90%, micii producătoriîncearcă să găsească noi strategii pentru a rămâne în business, peo piaţă estimată la un miliard de euro anual.

"Am început să producem mărcile proprii ale retailerilor în anul2009 ca urmare a orientării consumatorului final spre acest tip demagazine şi de produs. De la începutul anului şi până în prezent amînceput colaborarea cu alţi doi retaileri", a declarat LuminiţaMartin, directorul general al Albrau Grup, producătorul mărcilorAlbrau şi Zimbru, care a rulat în 2008 afaceri de aproximativ 8mil. euro.

Martin a adăugat însă că procentul actual realizat demărcile private din vânzările totale Albrau nu este concludent."Societatea noastră este în continuă campanie de acoperire de noipieţe din ţară, drept pentru care cu fiecare judeţ sau distribuitornou respectivul procent se modifică semnificativ", a completatdirectoarea.

Pentru cine produc

Producătorii de bere susţin că există două modalităţi de aproduce bere pentru retaileri, respectiv pentru mărcile private aleacestora (de exemplu Carrefour are mărcile Carrefour şi Nr.1) saupentru mărci dedicate, care sunt produse pentru un singur retailer,dar sub un nume diferit de cel al mărcii private a acestuia.

Astfel, Albrau produce bere în ambalaj PET (sticlă de plastic)de doi litri pentru mărcile private Aro (Metro), Carrefour(Carrefour) şi 365 (Mega Image), dar şi pentru mărcile dedicateBardenberg, produsă doar pentru reţeaua de magazine Penny Market şiDobru - doar pentru magazinele Plus.

"Noi aşa am început să producem pentru retaileri, realizândmărci dedicate şi în timp am început şi producţia de mărciprivate", a declarat Vasile Joanţă, directorul general al MartensGalaţi, companie care în 2009 a avut o cifră de afaceri de patrumilioane de euro, jumătate din suma obţinută în urmă cu doi ani.Poducătorul de bere din Galaţi comercializează şi mărcile Premium,Anker şi Driver.

Martens a produs anul trecut atât mărci private, cât şi mărcidedicate pentru retaileri ca Winny (Cora), Steiner (miniMaxDiscount), Top Budget (Interex), Soveja, Cozia, Postăvaru şiKanzel. El a adăugat că procentul deţinut din vânzări ale acestormărci este "destul de mare", fără a dezvălui însă cifra exactă.

După ce piaţa locală a berii a înregistrat în 2009 o scădere depeste 13%, respectiv de aproape 300 de milioane de litri, producţiapentru mărcile private ale retailerilor a reprezentat pentruproducătorii de bere posibilitatea de a obţine o creştere avolumelor vândute şi de a avea un contract stabil cu venituriasigurate într-un mediu economic lovit în special de lipsa delichidităţi.

Mai ieftin cu 10-20%

Toţi retailerii mari prezenţi pe plan local comercializeazăproduse sub marca proprie. Reţelele de magazine alimentarerealizează astfel un business de circa 800 mil. euro din vânzareamărcilor proprii, aproape 10% din segmentul retailului alimentarmodern, în condiţiile în care aceste produse au un preţ cu 10-20%mai mic decât cel al brandurilor comercializate pe plan local.

Mărcile proprii ale reţelelor de magazine de bunuri de largconsum iau 4,5% din cheltuielile curente ale unei gospodării,potrivit unui studiu GfK realizat în primul trimestru al acestuian. Mai mult, doar doi din zece consumatori care au încercat acesteproduse spun că nu le-au mai cumpărat a doua oară, potrivitaceluiaşi studiu.

Astfel, în ultimii ani brandurile lanţurilor de retail au avut ocreştere de vânzări estimată la 80-100 mil. euro, în condiţiile încare în T1 din 2009 acestea aveau o cotă valorică de 4,1% dintr-opiaţă de circa 20 de miliarde de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO