Companii

Biborteni: Romanii consuma apa minerala pentru ca nu agreeaza apa furnizata de Regiile Autonome

Biborteni: Romanii consuma apa minerala pentru ca nu agreeaza apa furnizata de Regiile Autonome

Madalin Simion, brand manager Biborteni: La inceputul anului trecut, cand am initiat mai multe studii de piata pentru a vedea segmentarea acesteia si comportamentul consumatorului, aveam doua optiuni: fie producem apa ieftina la 2 litri, fie construim un brand puternic pentru a ne asigura o pozitie de top in piata. Am ales a doua varianta.

13.09.2006, 19:17 1194

Producatorul apei minerale Biborteni, care a fost preluat anul trecut de catre actionarii poducatorului de vinuri Murfatlar, si-a regandit pozitionarea brandului si mizeaza in prezent pe traditia pe care Biborteni o are pe piata locala.
Madalin Simion, brand managerul Biborteni, spune ca strategia companiei sale pe termen mediu si lung va fi intarirea brandului, investitiile bugetate in acest sens fiind de peste 3 mil. euro (valoare rate card), pentru primul an de la demararea noii campanii de comunicare.
"La inceputul anului trecut, cand am initiat mai multe studii de piata pentru a vedea segmentarea acesteia si comportamentul consumatorului, aveam doua optiuni: fie producem apa ieftina la 2 litri, fie construim un brand puternic pentru a ne asigura o pozitie de top in piata. Am ales a doua varianta", spune Simion.
Studiile de piata realizate pentru companie in ultimul an au relevat faptul ca traditia apei minerale in Romania este un element foarte important luat in considerare de consumatori, in momentul in care aleg un anumit brand.
In schimb, spre deosebire de tarile mai dezvoltate din vestul Europei, continutul de minerale sau caracteristicile sanatoase ale apei minerale nu sunt elementele care ii determina pe romani sa o consume.
"Cei mai multi romani consuma apa minerala din simplul motiv ca nu agreeaza apa de consum furnizata de Regiile Autonome", mentioneaza Simion.
Apele minerale romanesti au inregistrat succese reale pe pietele de export din tarile mai dezvoltate, unde consumatorii sunt mai educati, Ungaria fiind deja tinta mai multor producatori autohtoni pentru export.
"Calitativ, apa minerala din Romania este superioara majoritatii apelor minerale din Occident. Multe marci celebre din lume s-au impus pe piata numai datorita investitiilor masive de marketing, in promovarea lor", apreciaza Simion.
Biborteni exporta apa minerala in Statele Unite, Anglia, Japonia si a primit mai multe solicitari pentru exporturi in Ungaria, Germania si Rusia, pe care le analizeaza in prezent.
"Exportul presupune bineinteles costuri ridicate ale produsului finit, generate de transportul in tara destinatara, dar consumatorii din strainatate sunt dispusi sa plateasca in plus pentru o calitate superioara celei de pe piata lor interna", adauga Simion.
Integrarea Romaniei in UE va aduce producatorului Biborteni simplificarea operatiunilor de export si cel mai probabil cresterea ponderii exporturilor in totalul vanzarilor companiei, apreciaza managerul.
"In momentul in care am luat decizia de a ne transforma brandul, ne-am gandit si la integrarea in Uniunea Europeana, la eventualii noi investitori care vor intra pe piata locala a apelor minerale. Nu ne vom bate cu ei in investitii in capacitati de productie, ci vrem sa cream un brand puternic, care sa ne duca in primele pozitii de pe piata", afirma Simion.
Pe piata apei minerale, brandurile se formeaza pe segmentul premium de pret care corespunde sticlei de 1,5 litri. Celelalte segmente ale pietei sunt segmentul inferior de pret la 2-2,5 litri si segmentul consumului imediat, reprezentat de sticla de 0,5 litri.
"Pe termen lung, vom continua investitiile in promovare si ne propunem sa devenim liderii pietei de apa minerala carbogazoasa", declara Simion.
Noua campanie de promovare a brandului Biborteni a fost lansata in luna mai si are un buget de peste 3 mil. euro rate card (valori brute, fara discounturi) stabilit pentru o perioada de un an, dupa care va fi alocat un alt buget de marketing pentru continuarea construirii brandului.
Printre mediile de promovare a apei minerale Biborteni se afla televiziunea, iar realizarea spotului TV a costat compania 140.000 de euro. Fabrica de la Biborteni are patru linii de imbuteliere a apei minerale si o capacitate totala de aproximativ 7-8 milioane de litri pe luna.
Biborteni produce doar apa minerala carbogazoasa, imbuteliata la sticla si la pet, aceasta din urma avand o distributie nationala, printr-o retea de 7 distribuitori. Key-acounturile (retelele internationale de hipermarketuri, supermarketuri si magazine de tip cash&carry - nr. red.) reprezinta cel mai important canal de distributie, din punctul de vedere al volumelor distribuite, potrivit reprezentantului Biborteni.
In fabrica de la Biborteni sunt produse si bauturi carbonatate pe baza de apa minerala carbogazoasa.
Vanzarile de apa minerala si sucuri Biborteni au fost de 12 mil. euro anul trecut, in crestere cu 20% fata de anul precedent, conform datelor companiei. Bibco Biborteni, imbuteliatorul apei minerale si a bauturilor carbonatate Biborteni, a fost preluat la inceputul anului trecut de compania Signus Romania Distribution, care face parte, alaturi de Murfatlar si alte companii, din Euro Group.
Pe piata din Romania, consumul de apa minerala imbuteliata se ridica la 1 miliard de litri anual, fiind aproximativ egal cu consumul de bauturi racoritoare. Valoric, piata apei minerale depaseste in prezent 320 mil. euro, porivit estimarilor din piata.
Principalii jucatori sunt, alaturi de Biborteni, grupul Romaqua, Coca-Cola HBC, QAB, Perla Harghitei, Apemin Tusnad, European Drinks si Bucovina.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO