Gheorghe Răcaru, directorul de strategie şi dezvoltare algrupului de firme care include companiile Blue Air şi Romstrade,susţine că grupul va începe anul viitor investiţii de 200 demilioane de euro în construcţia unui aeroport în localitateaAdunaţii-Copăceni din apropierea Capitalei.
"Am achiziţionat 200 de hectare şi avem aproape toate avizelenecesare pentru a demara construcţia aeroportului, care ar puteaîncepe cel mai devreme în primăvara anului viitor. Va dura doi anipentru a deveni operaţional, investiţia totală urmând a se ridicala aproximativ 200 de milioane de euro", a declarat Răcaru.
El a adăugat că aeroportul va fi operat de Infra Group, companieînfiinţată anul acesta în judeţul Giurgiu, deţinută în proporţie de75% de Romstrade şi de 25% de Blue Air. Acţionarul majoritar alcelor două companii este Nelu Iordache, unul dintre antreprenoriiromâni care au câştigat contracte de zeci de milioane de europentru construcţia de drumuri.
Ridicarea unui aeroport în partea de sud a Capitalei este o ideevehiculată de mai mulţi ani, în special de MinisterulTransporturilor. Fostul ministru, Ludovic Orban, intenţiona săconstruiască un nou aeroport în localitateaAdunaţii-Copăceni, în perioada 2007-2008, pentru a muta curselecompaniilor aeriene low-cost de pe aeroportul Băneasa, caurmare a creşterii cu 40% a traficului aerian înregistrată înacea perioadă. Ideea nu a fost însă pusă în aplicare.
Răcaru, care deţine un pachet minoritar în cadrul operatoruluiaerian Blue Air, nu a precizat de unde va fi atrasă finanţareapentru acest aeroport. El a spus însă că anul viitor va fi dat înfolosinţă un hotel de 60 de camere în apropierea terenului undeva fi situat aeroportul, investiţie care se ridică la circa patrumilioane de euro.
La Blue Air, restructurarea a fost "dureroasă, darnecesară"
Compania aeriană low-cost Blue Air trece în prezent printr-un ampluproces de reducere a costurilor, care a determinat atât reducereanumărului de aeronave, în special după ce compania low-cost aîncetat să mai opereze curse interne, cât şi disponibilizări.
"Suntem în faza finală în ceea ce priveşte restructurarea BlueAir, o operaţiune dureroasă, dar necesară. Am returnat cinci din11 aeronave, din cauza sumelor ridicate plătite pentruînchiriere. Există posibilitatea să mai returnăm alte douăaeronave, dar şi să mai luăm altele în leasing", a mai spusRăcaru, completând că procesul de restructurare va fi finalizatpână în luna noiembrie a acestui an.
De asemenea, din cei 780 de angajaţi, respectiv 107 piloţi şi 153de însoţitori de bord, potrivit celor mai recente date, Blue Airva mai avea la finalul acestor restructurări aproximativ 500 deangajaţi.
"Aproximativ 200 de persoane reprezintă departamentul de handling(n.red. - servicii la sol pentru aeronave, controlul bagajeloretc.), care a fost transferat pe Infra Group pentru a puteacontrola mai bine costurile."
Răcaru susţine că Blue Air va avea din 2013 cinci aeronave înproprietate, în urma unui contract încheiat cu Boeing a căruivaloare nu a dezvăluit-o. "Cifra de afaceri a Blue Air nu va fi maimică anul acesta decât cea pe care am avut-o în 2009, de 150 mil.euro", a afirmat Răcaru. Iniţial, reprezentanţii Blue Airestimaseră pentru anul acesta o cifră de afaceri de 180 mil.euro.
Blue Air, care a transportat 1,7 milioane de pasageri în 2009,are ca principali competitori compania low-cost Wizz Air şicompania de stat Tarom.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels