Companii

Blue Air a rămas fără cinci avioane, dar vrea să facă aeroport de 200 mil. €

Blue Air a rămas fără cinci avioane, dar vrea să facă aeroport de 200 mil. €

Autor: Diana Tudor Stoica

19.09.2010, 23:55 286

Gheorghe Răcaru, directorul de strategie şi dezvoltare algrupului de fir­me care include companiile Blue Air şi Romstrade,susţine că grupul va începe anul viitor investiţii de 200 demi­lioa­ne de euro în construcţia unui aero­port în localitateaAdunaţii-Copă­ceni din apropierea Capitalei.
"Am achiziţionat 200 de hectare şi avem aproape toate avizelenecesare pen­tru a demara construcţia aeropor­tului, care ar puteaîncepe cel mai devre­me în primăvara anului viitor. Va dura doi anipentru a deveni operaţional, in­ves­tiţia totală urmând a se ridicala aproximativ 200 de milioane de euro", a declarat Răcaru.

El a adăugat că aeroportul va fi ope­rat de Infra Group, companieînfiinţată anul acesta în judeţul Giurgiu, deţinută în proporţie de75% de Romstrade şi de 25% de Blue Air. Acţionarul majoritar alcelor două companii este Nelu Ior­da­che, unul dintre antreprenoriiromâni care au câştigat contracte de zeci de mi­lioa­ne de europentru construcţia de drumuri.
Ridicarea unui aeroport în partea de sud a Capitalei este o ideevehiculată de mai mulţi ani, în special de MinisterulTransporturilor. Fostul ministru, Lu­do­vic Orban, intenţiona săcon­stru­ias­că un nou aeroport în localitateaAdu­naţii-Co­pă­ceni, în perioada 2007-2008, pentru a muta curselecompaniilor ae­rie­ne low-cost de pe aeroportul Bănea­sa, caur­ma­re a creşterii cu 40% a trafi­cu­lui ae­rian înregistrată înacea perioa­dă. Ideea nu a fost însă pusă în aplicare.
Răcaru, care deţine un pachet mi­no­ritar în cadrul operatoruluiaerian Blue Air, nu a precizat de unde va fi atrasă finan­ţareapentru acest aeroport. El a spus însă că anul viitor va fi dat înfolo­sin­ţă un hotel de 60 de camere în apro­pierea terenului undeva fi situat aero­por­tul, investiţie care se ridică la circa patrumilioane de euro.

La Blue Air, restructurarea a fost "dureroasă, darnecesară"

Compania aeriană low-cost Blue Air trece în prezent printr-un amplupro­ces de reducere a costurilor, care a de­terminat atât reducereanumărului de aero­nave, în special după ce compania low-cost aîncetat să mai opereze curse interne, cât şi disponibilizări.
"Suntem în faza finală în ceea ce pri­veşte restructurarea BlueAir, o ope­raţiune dureroasă, dar necesară. Am re­tur­nat cinci din11 aeronave, din cauza su­melor ridicate plătite pentruîn­chi­riere. Există posibilitatea să mai retur­năm alte douăaeronave, dar şi să mai luăm altele în leasing", a mai spusRă­caru, completând că procesul de restruc­turare va fi finalizatpână în luna noiem­brie a acestui an.
De asemenea, din cei 780 de an­ga­jaţi, respectiv 107 piloţi şi 153de înso­ţitori de bord, potrivit celor mai recente da­te, Blue Airva mai avea la finalul aces­tor restructurări aproximativ 500 deangajaţi.
"Aproximativ 200 de persoane re­pre­zintă departamentul de handling(n.red. - servicii la sol pentru aeronave, con­trolul bagajeloretc.), care a fost trans­ferat pe Infra Group pentru a pu­teacontrola mai bine costurile."
Răcaru susţine că Blue Air va avea din 2013 cinci aeronave înproprietate, în urma unui contract încheiat cu Boeing a căruivaloare nu a dezvăluit-o. "Cifra de afaceri a Blue Air nu va fi maimică anul acesta decât cea pe care am avut-o în 2009, de 150 mil.eu­ro", a afirmat Răcaru. Iniţial, repre­zen­tanţii Blue Airestimaseră pentru anul acesta o cifră de afaceri de 180 mil.euro.
Blue Air, care a trans­portat 1,7 mi­lioa­ne de pasageri în 2009,are ca prin­cipali competitori compania low-cost Wizz Air şicompania de stat Tarom.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO