Companii

Blue Air vede cu 10% mai multi pasageri in 2009 si spune ca nu cedeaza pozitia de lider

Blue Air vede cu 10% mai multi pasageri in 2009 si spune ca nu cedeaza pozitia de lider

Gheorghe Racaru, directorul general al Blue Air: Nu cred ca piata low-cost ar putea fi mai putin afectata de criza si ca va fi o migratie consistenta de trafic de la companiile traditionale la cele low-cost. Poate in alte tari, in care exista o alta cultura a transportului aerian, se va intampla acest lucru.

04.01.2009, 18:11 82

"Pentru anul viitor estimam o crestere nu asa de mare cum am avut in ultimul timp, pentru ca plecam de la alta baza", a spus Gheorghe Racaru, directorul Blue Air, care a precizat ca ritmul de crestere mai mic estimat nu este determinat de criza financiara. Practic, potrivit lui Racaru, piata low-cost va creste cu 12% anul urmator, apropiindu-se de 300 de milioane de euro.

Ritmul de crestere al Blue Air s-a incetinit anul trecut, cand avansul estimat a fost de 30%, pana la 1,2 milioane de pasageri, dupa ce 2007 si 2006 au adus dublari atat ale numarului de pasageri transportati, cat si ale veniturilor.
Astfel, Blue Air si-a asigurat prin cresterile succesive primul loc pe piata si vrea sa isi mentina aceasta pozitie si in acest an, desi este amenintat de Wizz Air, companie care a anuntat ca vrea sa transporte 1,7 milioane de pasageri in si dinspre Romania in 2009, cu 80% in plus fata de anul trecut.
 "Nu cred ca Blue Air va pierde primul loc pe piata", a spus Racaru, care a precizat ca in ceea ce priveste cifra de afaceri ritmul de crestere se va situa tot in jurul a 10%, pana la peste 130 de milioane de euro.
Desi potrivit lui Racaru Blue Air va parcurge un an de consolidare in 2009, care nu va fi marcat de multe rute noi, ci mai degraba de cresterea frecventei, planurile companiei includ si concesionarea Aeroportului Bacau, dupa ce cu cateva luni in urma compania a concesionat noul terminal de pe Aeroportul Baneasa din Capitala. Aceste contracte inseamna pentru Blue Air investitii de anvergura care se aduaga la achizitia de aeronave, iar concesionarea aeroportului din Bacau ar putea insemna si o extindere agresiva in aceasta zona foarte putin atacata pana in prezent de operatorii aerieni.
"Deocamdata nu s-a semnat contractul si nu pot da mai multe detalii. De la Bacau operam curse catre Italia si am putea introduce dupa ronovarea pistei si zboruri catre Spania", a spus Racaru.
Compania va inregistra in 2008 un profit foarte scazut, ca urmare a pretului foarte ridicat al petrolului din timpul verii, iar Racaru spune ca pana acum nu au fost contractate nici credite bancare.
"Incercam sa platim transele pentru aeronave din cash sau din contributiile actionarilor si la fel vom incerca sa procedam si cu celelalte investitii", a precizat el.
O categorie importanta a clientilor Blue Air este reprezentata de romanii plecati la munca in strainatate care sunt vizitati de rude sau se intorc in tara de mai multe ori pe an. Intoarcerea acestora in tara ar reprezenta astfel pierderea unui aport important de trafic, insa directorul Blue Air nu crede ca acest scenariu este plauzibil.
"Este posibil ca unii sa se intoarca in tara, dar e vorba de cei care nu au locuri de munca legale. Un muncitor in Spania care avea 1.500 de euro salariu si primeste ajutor de somaj 1.200 de euro nu este tentat sa vina acasa. Se pare ca exista in acelasi timp o migratie din zonele mai puternic afectate precum Spania catre Marea Britanie si Irlanda. Totodata, noi mixam traficul de munca si cu grupuri de turisti, deci nu cred ca vom fi afectati", a spus Racaru, care desi nu vede momentan efectele crizei la nivelul companiei pe care o conduce spune ca in cazul unei caderi a pietei aeriene companiile low-cost vor fi la fel de afectate ca si cele traditionale.
"Nu cred ca piata low-cost ar putea fi mai putin afectata de criza si ca va fi o migratie consistenta de trafic de la companiile traditionale la cele low-cost. Poate in alte tari, in care exista o alta cultura a transportului aerian, se va intampla acest lucru", a spus directorul Blue Air. Astfel, in continuare potentialii clienti ai segmentului low-cost sunt cei care obisnuiau sa calatoreasca in strainatate cu autocarul.
"Vrem sa atragem noi pasageri din cei care nu au mai calatorit cu avionul, chiar daca s-a vehiculat ca o parte dintre pasageri se vor intoarce catre autocare. In Romania doar 2,5%-3% din populatie circula cel putin o data pe an cu avionul fata de alte tari unde procentul e si de 20%", a precizat Racaru.
Piata low-cost s-a dezvoltat foarte puternic in ultimii ani ajungand aproape la jumatate din nivelul pietei aeriene traditionale, care s-a ridicat anul trecut la circa 400 de milioane de euro, potrivit Asociatiei Internationale a Transportatorilor Aerieni.
Astfel, piata low-cost locala a fost marcata in ultimii ani atat de cresterea numarului de rute operate de catre operatorii deja prezenti in Romania, cat si de noi intrari precum cea a Germanwings, easyJet sau Ryanair. Cei mai mari jucatori de pe piata low-cost sunt Blue Air, Wizz Air si MyAir. Pe toata piata aeriana locala exista doar doi jucatori care transporta mai mult de un milion de pasageri - Blue Air si TAROM.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO