Companii

Campioni în business: Cum au reuşit antreprenorii din Banat să sfideze criza

Campioni în business: Cum au reuşit antreprenorii din Banat să sfideze criza

Georgică Cornu (dreapta) este unul dintre cei mai cunoscuţi oameni de afaceri români din Banat şi a fost premiat de Cristian Nacu (Enterprise Investors)

Autor: Vlad Nicolaescu

27.10.2011, 00:08 2484

Evenimentul organizat de Ziarul Financiar, Enterprise Investors şi BCR, cu sprijinul fundaţiei Triple Helix scoate în faţă antreprenorii locali care au reuşit să constru­iască afaceri cu rate importante de creştere în zona de vest a ţării.

Companiile de construcţii Axela Construc­ţii, controlată de Ioan Alexa şi Conar Arad, con­trolată de Georgică Cornu, alături de com­pania Naturavit Trade, condusă de Florentina Ni­ca, ce activează în industria alimentară au fost desemnate drept cele mai dinamice com­panii cu afaceri de peste 40 milioane de lei.

Naturavit a înregistrat în ultimii doi ani o creştere medie a afacerilor de peste 190% până la 74 milioane de lei, în timp ce Axela Con­strucţii şi Conar au avut creşteri de 106,7% şi 67%, până la un nivel al afacerilor de 111,3 mi­lioane de lei, respectiv 143 milioane de lei.

Clasamentul celor mai dinamici antrepre­nori a luat în calcul aproape 3.400 de companii din toată ţara conduse de antrepenori indepen­denţi şi care au avut anul trecut o cifră de afaceri cumulată de aproape 100 de miliarde de euro şi peste 950.000 de angajaţi.

Cei trei câştigători din categoria companii­lor cu afaceri de 20-40 milioane de lei au fost producătorul de mobilă Casa Rusu din Timiş, compania de transporturi multimodale Interna­ţio­nal Alexander din Arad şi producătorul de per­ne şi pilote Super Ball din Timiş.

Compania Casa Rusu, controlată de familia Rusu, a ajuns anul trecut la afaceri de 39,3 mi­lioa­ne de lei după o creştere medie anuală de 142% în ultimii doi ani. Internaţional Alexan­der, companie de transporturi contro­lată de Si­mion Apreutese, a avut afaceri de 23,3 milioane de lei în urma unei creşteri de 94%, în timp ce producătorul de perne şi pilote Super Ball Timiş, controlată de Cristian Badea şi Claudiu Stepan, a avut o creştere de 78% ajungând anul trecut la afaceri de 21 milioane de lei.

Premiile au fost acordate companiilor care au înregistrat cele mai mari rate de creştere a afacerilor în perioada 2008-2010. Perioada coincide cu cei doi ani de declin puternic al eco­no­miei româneşti, perioadă în care economia a scăzut cumulat cu peste 10%.

Printre cei mai cunoscuţi câştigători de anul acesta se numără Gorgică Cornu, ale cărui com­pa­nie Conar Arad a înregistrat între 2008 şi 2010 o creştere medie anuală a afacerilor de 67%. Compania Conar din Arad, care activează în domeniul construcţiilor, a ajuns anul trecut la afaceri de 143 milioane de lei.

Cornu, care este şi preşedintele Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Timişoara, spune că antreprenorii români nu sunt luaţi în sea­mă suficient de autorităţi atunci când este vorba de decizia economică. "Dacă 100 de sin­di­calişti ies în stradă, atunci ei sunt primiţi ime­diat la negocieri şi întrebaţi ce probleme au. Dacă însă doi antreprenori care au 5.000 de an­ga­jaţi spun că au o serie de probleme, sunt tri­mişi la plimbare", spune Cornu.

El crede că mare parte din problemele din economie provin de la stat şi modul cum acesta gestionează economia. "Cel mai mare rău din economia noastră este statul român. El dă legi, îi execută pe cei rău-platnici, însă în schimb nu este în stare să îşi respecte propriile legi", spune Conru. El este patronul grupului de firme Izometal Magellan, cu afaceri în zona de vest a ţării, grup din care face parte şi Conar.

De altfel, problema modului în care sunt per­cepuţi antreprenorii este văzută şi la nivelul pu­bli­cului, cu toate că aceştia sunt cei care cre­ea­ză locuri de muncă şi duc economia mai departe.

"Potrivit unui studiu recent, dacă în Statele Unite antreprenorii sunt văzuţi în principal drept creatori de joburi de către 60% din cei in­ter­vievaţi, în Uniunea Europeană această per­cep­ţie este valabilă în 30% din cazuri, iar în Ro­mâ­nia nivelul este la jumătate faţă de aceas­tă cifră", spune Irina Anghel, preşedinte şi fon­dator al fundaţiei Triple Helix, ce are ca scop promo­va­rea antreprenorilor şi a spiritului antre­prenorial.

Ea crede că efectele benefice, atât de ordin eco­nomic, cât şi de ordin social, pe care antre­pre­norii le aduc nu sunt foarte vizibile, iar acesta este şi unul dintre motivele pentru care antre­prenorii români nu sunt uniţi şi nu au o voce unitară în peisajul economic româesc. "Pro­babil că unul dintre motivele pentru care antre­prenorii locali nu sunt foarte uniţi este şi faptul că nu au cel mai glorios statut", spune Irina Anghel.

Pe de altă parte, una dintre principalele erori pe care le fac antreprenorii români este lip­sa de viziune pe termen lung în opina lui Cris­tian Nacu, partener în cadrul Enterprise Inves­tors. "Majoritatea antreprenorilor cu care am ne­gociat noi nu au ştiut de la început ce vor să fa­că cu business­ul lor, în ce direcţie vor să mear­gă pe măsură ce cresc", spune Cristian Nacu, par­te­ner în cadrul companiei poloneze de ma­nagement al fondurilor de private equity En­ter­prise Investors. "Antreprenorii tind să piardă din vedere inclusiv pregătirea companiei pentru o eventuală vânzare, ceea ce ar trebui făcut încă de la înfiinţarea firmei", spune el.

Enterprise Investors este o companie poloneză de administrare a fondurilor de investiţii de tip private-equity, printre cele mai active din regiunea Europei Centrale şi de Est. În ultimii 20 de ani, fondurile administrate de aceasta au investit circa 1,4 miliarde de euro în aproape 130 de companii din regiune.

Antreprenorul Florentin Banu, care a dez­vol­tat de-a lungul timpului mai multe afa­ceri, din­tre care cele mai cunoscute sunt napoli­ta­nele Joe sau lanţul de supermarketuri Artima, re­cunoaşte că nu a avut întotdeauna o viziune pe termen lung în afacerile pe care le-a dezoltat. In­tuiţia a fost suficientă pentru dezvoltarea unei afeceri de la un an la altul, însă acum lucrurile s-au schimbat, crede el.

"Bunul-simţ nu mai este acum aşa cum era odată, suficient pentru a dezvolta o afacere, aşa cum se întâmpla în urmă cu mulţi ani. Acum este absolut necesar să ai pregătire antrepre­no­rială şi de management", spune Florentin Banu. El are în prezent afaceri în domeniul con­struc­ţi­ilor şi al maselor plastice.

"Tot se vorbeşte de patru ani despre criză şi cred că trebuie să încetăm să mai gândim aşa. Ceea ce trăim acum este o normalitate şi tre­bu­ie să ne obişnuim cu această situaţie în care ne aflăm, pentru că în prezent ne aflăm într-o si­tu­a­ţie de normalitate, nu în criză, spune Florentin Banu.

De altfel, nici din punctul de vedere al cifre­lor macroeconomice previziunile privind evo­lu­ţia viitoare nu par să indice schimbări majore în următorii ani.

Lucian Anghel, economistul-şef al BCR, cea mai mare bancă locală, crede că România nu va mai vedea prea curând creşteri econo­mi­ce similare cu cea din perioada 2004-2008, evoluţia din următorii ani urmând să fie similară cu cea de anul acesta.

"În următorii 5-10 ani nu vom mai reveni la o creştere similară cu cea de dinainte de începerea crizei, când România avea ritmuri de patru ori mai mari decât cele din Uniunea Euro­peană. Aceasta este noua normalitate, iar România nu va mai fi atractivă pentru investi­ţi­ile străine, pentru că investorii vor prefera să meargă către ţări şi regiuni care au ritmuri mai mari de creştere", crede economistul-şef al BCR.

Următoarea conferinţă "Campioni în busi­ness" organizată de Ziarul Financiar, Enter­prise Investors şi BCR, cu sprijinul fundaţiei Triple Helix va avea loc la Iaşi în data de 16 noiembrie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO