Companii

Campofrio a ales varianta cea mai ieftina: modernizarea fabricii de mezeluri din Tulcea

Campofrio a ales varianta cea mai ieftina: modernizarea fabricii de mezeluri din Tulcea

Ovidiu Wencz, directorul general al Tabco-Campofrio: Am decis sa investim in modernizarea fabricii de la Tulcea deoarece este mult mai greu sa mobilizezi acum investitii de 15-16 milioane de euro, contextul fiind mult mai restrictiv.

30.08.2009, 18:11 352

Gigantii Campofrio si Smithfield, care controleaza producatorul local de mezeluri Tabco-Campofrio, au decis sa investeasca doua milioane de euro din surse proprii pentru a moderniza fabrica de la Tulcea, cu doar sase luni inainte ca aceasta sa fie inchisa.

Producatorul va renunta insa la sectia de abatorizare si la productia locala de conserve de pate.

„Am decis sa investim in modernizarea fabricii de la Tulcea pentru a obtine autorizatia de functionare deoarece este mult mai greu sa mobilizezi acum investitii de 15-16 milioane de euro, contextul fiind mult mai restrictiv", a declarat Ovidiu Wencz, directorul general al Tabco-Campofrio.

Fabrica de la Tulcea are aviz de functionare doar pana la 31 decembrie anul acesta, aflandu-se pe lista companiilor care de la integrarea Romaniei in Uniunea Europeana se afla in perioada de tranzitie necesara modernizarii fabricii la standarde UE.

In urma cu an, modernizarea era ultima varianta

In urma cu un an, modernizarea fabricii de la Tulcea parea varianta cea mai putin probabila de a fi pusa in aplicare de actionari.

Optiunile pe care managerul companiei le enumera atunci pentru relansarea productiei erau fie o investitie de 11 milioane de euro care ar fi transformat complet fabrica de la Tulcea, fie un proiect greenfield de 20 de milioane de euro pe terenul pe care compania il detine la Buftea, fie achizitia unei alte fabrici.

O alta varianta luata in calcul era constructia unei capacitati de productie pe unul dintre terenurile detinute de producatorul de carne de porc Smithfield Romania in partea de vest a tarii. Grupul spaniol Campofrio, implicat de la finalul anului trecut in fuziunea cu divizia europeana a producatorului american Smithfield, nu a luat insa nicio decizie cu privire la businessul din Romania pana la jumatatea acestui an, cu sase luni inainte ca fabrica de la Tulcea sa fie nevoita sa isi inchida portile.

„Modernizarea fabricii a inceput in iulie si vom incerca sa finalizam acest proces pana la sfarsitul acestui an. In aceasta perioada fabrica nu va fi inchisa, iar aceasta va fi principala dificultate, de a produce si a moderniza in acelasi timp", sustine directorul general al producatorului de mezeluri.

Wencz a adaugat ca cele doua milioane de euro vor fi investite atat in repararea peretilor, acoperisului, cat a instalatiilor de frig, electrice si sanitare ale fabricii.

Producatorul nu va inlocui insa liniile de productie existente.

Restructureaza portofoliul

„Vom renunta la partea de abatorizare si la cea de conserve de pate. In loc sa investim alte doua milioane de euro intr-o noua linie de abatorizare, vom folosi unul dintre cele trei abatoare din zona", afirma managerul companiei.

In ceea ce priveste conservele de pateuri, pe care Tabco-Campofrio nu le mai produce deoarece realizau foarte putin din businessul companiei, acestea ar putea fi importate de la alte companii surori din cadrul grupului Campofrio.

Importurile de produse finite realizate de Tabco-Campofrio au crescut inca din 2008, acestea asigurand in august anul trecut aproximativ 10-15% din cifra de afaceri a companiei, adica intre 3,5 si 5 milioane de euro.

De asemenea importurile au fost o solutie salvatoare pentru Campofrio pana cand se va rezolva problema productiei locale. Potrivit lui Wencz, acestea au continuat sa creasca pana in prezent. El nu a dorit sa ofere insa procentul actual al acestora din cifra de afaceri.

Intre timp insa, producatorul de mezeluri a decis sa nu mai incheie contractul cu filiala locala a companiei germane Reinert, prin care producatorul german urma sa produca o parte din produsele Tabco-Campofrio, desi cele doua companii ajunsesera la un acord din punct de vedere tehnic.

„Dragoste cu forta nu se poate", a fost explicatia pe care Wencz a oferit-o pentru aceasta decizie.

Tabco-Campofrio a rulat anul trecut afaceri de 32,5 milioane de euro, in scadere cu 9,4% fata de rezultatul obtinut in anul precedent, potrivit datelor Ministerului de Finante.

De asemenea, profitul net al companiei s-a diminuat de la 2,8 milioane de euro in 2007 la 0,7 milioane de euro anul trecut, numarul angajatilor inregistrand de asemenea o scadere usoara, potrivit aceleiasi surse.

„Rezultatele din prima jumatate a acestui an sunt chiar mai bune decat cele de anul trecut, deoarece am eficientizat productia si vanzarile si am redus costurile cu 5-10%. De asemenea, am crescut preturile de la inceputul anului, o data cu 5% si apoi cu 7,5%, altfel nu am fi absorbit socul devalorizarii", sustine Ovidiu Wencz.

 

  • In 2006 producatorul anunta intentia de a construi o noua fabrica, la Buftea.
  • In 2007, fabrica de la Tulcea a producatorului de mezeluri a fost inclusa pe lista unitatilor de productie cu o perioada de tranzitie de doi ani pentru a fi modernizate la standarde UE.
  • In februarie 2007, reprezentantii companiei sustineau ca demararea constructiei la noua fabrica se va face in lunile martie-aprilie ale aceluiasi an.
  • August 2008: Reprezentantii companiei anunta ca fabrica de la Tulcea ar putea fi inchisa si ca iau in considerare o investitie greenfield de 20 de milioane de euro la Buftea sau o noua achizitie.
  • Noiembrie 2008: Apare o noua optiune, contructia unei fabrici pe terenurile Smithfield din Timisoara
  •  August 2009: Gigantii Campofrio si Smithfield decid in final modernizarea fabricii din Tulcea cu 2 mil. euro, cu sase luni inainte de inchidere

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO