Companii

Care este miza preluarii marcii de inghetata Napoca de catre Unilever

Care este miza preluarii marcii de inghetata Napoca de catre Unilever
25.02.2009, 19:08 897

ŽŽDupa ce si-a asigurat "cota de piata" prin preluarea brandului Napoca de la Friesland Foods, Unilever anunta incheierea unui parteneriat cu Macromex, cel mai mare distribuitor de alimente congelate din Romania.

"Avem un parteneriat pe distributie cu Macromex pentru brandurile de inghetata din portofoliul propriu (divizia Algida - n. red.). In ceea ce priveste achizitia Napoca, acordul include si preluarea distributiei de inghetata detinute de Friesland", au declarat reprezentantii subsidiarei locale a Unilever.
Gigantul Unilever, care inregistreaza anual vanzari de 5 mld. euro pe segmentul inghetatei - ceea ce reprezinta circa 10% din cifra sa de afaceri consolidata -, inteteste lupta producatorilor romani cu multinationalele, pe o piata estimata la 100-120 mil. euro. Antreprenorii locali, care inca detin controlul pietei, spun ca principalul competitor al Unilever va fi Nestle si se asteapta sa vada in acest an o lupta apriga intre brandurile internationale ale celor doi jucatori. "Noi vom duce lupta tot cu producatorii romani, care sunt foarte competitivi pe piata", afirma Vasile Armenean, patronul companiei Betty Ice, cel mai mare producator roman de pe piata de profil.
In prezent, vanzarile companiilor detinute de investitori locali reprezinta aproximativ 70-75% din piata inghetatei, pe care pana acum nu s-a detasat clar un lider.
La randul sau, Ioan Istrate, patronul producatorului Alpin, crede ca intrarea Unilever pe inghetata prin achizitia unui brand local va sprijini compania sa faca loc pe piata pentru marcile sale internationale (precum Magnum, Carte d'Or sau Cornetto, care fac parte din divizia Algida). "Este clar ca vor sa se impuna pas cu pas pe piata inghetatei cu brandurile lor internationale. Ma astept ca in urmatorii 2-3 ani portofoliul local al Unilever sa cuprinda doar branduri Algida", afirma Istrate.
In opinia sa, preluarea Napoca a permis Unilever sa-si cumpere "cota de piata", pentru ca tranzactia nu a implicat active valoroase. Reprezentantii Unilever au mentionat ca tranzactia nu a inclus linii de fabricatie, acestea ramanand in continuare in proprietatea Friesland Foods, ci brandul si preluarea distributiei. Sistemul de distributie se bazeaza insa pe parteneriate cu companii specializate, potrivit datelor din piata, astfel incat active precum camioane sau depozite de frig sunt foarte putine.
De altfel, parteneriatul incheiat recent de Unilever cu Macromex arata ca nu distributia a fost miza acestei tranzactii, evaluata de surse din piata la sub 5 mil. euro, ci brandul.
Cota de piata a Napoca, cea mai veche marca de inghetata de pe piata, cu vanzari de circa 8 mil. euro in 2008, poate fi estimata la
6-7%, conform datelor din piata. Spre comparatie, Nestle estima in 2007 ca detine o cota de 23% pe piata locala a inghetatei.
Proprietarul Betty Ice subliniaza ca pe piata locala distributia este elementul-cheie care poate determina succesul sau esecul unei companii.
"Distributia inghetatei este foarte scumpa. Este foarte greu de pus la punct un sistem de distributie eficient, iar acest lucru presupune foarte mult timp", a precizat Armenean. La aceasta se adauga presiunea preturilor mici cerute de consumatori.
"Particularitatea pietei romanesti a inghetatei, care face dificila obtinerea de profit, este pretul foarte mic al produselor: in medie, acesta este la jumatate fata de pretul de pe pietele din Europa de Vest, pentru ca asa cer consumatorii", a explicat Armenean. In opinia sa, acesta este motivul pentru care multinationalele au avut o prezenta "modesta" pana acum pe piata si nu au fost considerate competitori de temut pentru antreprenorii romani.
Aceasta este a doua intrare a Unilever pe piata romaneasca a inghetatei: compania a mai activat pe segmentul de profil intre 1995 si 1998 cu brandurile diviziei Algida, produsele fiind importate. In ultimii 1-2 ani, Unilever a testat piata cu aceste branduri, produsele fiind insa importate si distribuite de o companie independenta.
Unilever estimeaza piata locala a inghetatei la 160 mil. euro, peste estimarea facuta de producatorii romani de profil, de 100-120 mil. euro. La jumatatea anului trecut, reprezentantii Napolact estimau piata inghetatei la 110 mil. euro, la un consum de 1,8 kilograme pe cap de locuitor, sub media inregistrata in Europa.
 
Branduri de top
TOP 5 branduri de inghetata dupa vanzarile in volum in comert
  • Top Gel (detinut de Top Gel)
  • Alpin (Alpin'57 Lux)
  • Amicii (Kubo IceCream)
  • Aloma (NestleŽ)
  • Lido (Betty Ice)
Sursa: MEMRB, studiu in retail realizat in primele noua luni din 2008
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO