Companii

Care este motivul pentru care se închid cafenelele în România? Românii au cultura cafelei, însă nu sunt obişnuiţi cu mai multe specialităţi de cafea

De ce se închid cafenelele în România? Românii au cultura cafelei, pentru că de mici erau obişnuiţi să se bea cafea în casă. Nu sunt însă obişnuiţi cu mai multe specialităţi de cafea

Autor: Cristina Roşca

14.08.2011, 16:23 4036

Reţeaua de cafenele Gloria Jean's, prima reţea internaţională de cafenele intrată pe piaţa locală, în urmă cu mai bine de cinci ani, se va extinde în acest an cu trei unităţi, urmând a ajunge la 10 cafenele, în pofida faptului că estimările atât pentru acest an cât şi pentru următorul sunt pesimiste.

"Deşi situaţia economică este dificilă, pe loc nu putem sta. Anul acesta vom deschide trei noi cafenele, două în Bucureşti şi una în Oradea. Dintre acestea, două vor fi deschise în franciză, iar una va fi deschisă de noi, care deţinem master franciza pentru România", spune Radu Cristian Marinescu, care conduce operaţiunile Gloria Jean's de la intrarea pe piaţa a lanţului la începutul lui 2005.

Reţeaua numără în prezent şapte unităţi, în Bucureşti Mall, Carrefour Feeria, Băneasa Shopping City, Bucharest City Hotel, Eurotower, AFI Palace, toate în capitală şi Carrefour Piteşti.

Deşi mai mulţi antreprenori şi oameni de afaceri români privesc cu optimism anul 2012, şi chiar a doua jumătate a acestui an, Marinescu este pesimist.

În ceea ce priveşte anul acesta per ansamblu, el este de asemenea pesimist, şi spune că a fost mai prost decât 2010, însă diferenţele nu sunt majore. "Nici în 2012 nu văd creşteri semnificative".

Criza financiară a lovit puternic sectorul cafenelelor, astfel, în ultimii doi ani de pe harta locală au dispărut mai multe zeci de cafenele. Unele lanţuri au intrat în insolvenţă (Costa Coffee sau Cup & Cino), iar altele şi-au redus considerabil numărul de unităţi (Turabo). Motivele care au dus la această situaţie au fost chiriile, preţurile mari practicate şi faptul că obiceiul de a bea cafea în oraş este abia la început, potrivit jucătorilor din piaţă şi analiştilor.

"Românii au cultura cafelei, pentru că de mici erau obişnuiţi să se bea cafea în casă. Nu sunt însă obişnuiţi cu mai multe specialităţi de cafea".

Şi în cazul Gloria Jean's numărul de cafenele s-a redus în timp la şapte. Recent a fost închisă unitatea din Plaza România, după expirarea contractului de închiriere, care nu a mai fost reînnoit. O altă cafenea, este cea din Brăila, din Promenada Mall, care a fost închisă în 2009 după ce francizatul a intrat în insolvenţă. "De-a lungul timpului, de la intrarea pe piaţă, au fost deschise 12 cafenele. Acum mai sunt şapte".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO