Companii

Câştigătorii energiei libere: ce furnizori au avut cele mai mari creşteri din comerţul cu „lumină”

Câştigătorii energiei libere: ce furnizori au avut cele mai mari creşteri din comerţul cu „lumină”

Autor: Roxana Petrescu

28.03.2011, 23:54 327

Tinmar Ind, Electrica Muntenia Nord, Electrica Transilvania Sudşi CEZ Vânzare sunt companiile spe­cia­lizate în comerţul cuenergie care au înregistrat în 2010 cea mai mare creştere acantităţilor vândute către consumatori finali - piaţaconcurenţială.

Datele din raportul Autorităţii Naţionale de Reglementare dindomeniul Energiei (ANRE) arată că anul trecut consumul intern deenergie electrică a crescut cu circa 4,2%, fiind înregistrateevoluţii pozitive pe segmentul consumului casnic, 5,2%, şi pe celîn regim con­curenţial (piaţa clienţilor finali care au ales să-şischimbe furnizorul de energie electrică devenind eligibili -n.red.), peste 19%.

"Piaţa concurenţială a crescut în principal datorită unuifactor. Nu este vorba de un con­sum de energie mai mare venit dinpartea aceloraşi clienţi, ci a creşterii numărului de clienţi dinsectorul concurenţial. Practic, o serie de clienţi necasnici careerau totuşi alimentaţi în regim reglementat au părăsit aceastăcategorie de consum, intrând în zona concurenţială", ex­plică IoanSilvaş, directorul de furnizare a ener­giei din cadrul Electrica.Peste 40% din toată energia care s-a consumat în România anultrecut a fost pe piaţa concurenţială.

Explicaţiile lui Silvaş sunt confirmate şi de datele ANRE carearată că energia consumată de consumatorii necasnici în regimreglementat a scăzut cu circa 16%, în timp ce energia livrată însectorul concurenţial a crescut cu 19%.

"A fost energie disponibilă şi am văzut că au fost şi tradericare au intrat pe segmentul concurenţial, deşi înainte nu abordauaceastă piaţă. Segmentul concurenţial al pieţei de energie sereferă numai la acele vân­zări de energie către clienţii fi­nali,iar cotele de piaţă cal­culate de ANRE nu in­clud şi vânzăriledintre tra­deri de exemplu", ex­plică Silvaş.

Tinmar Ind a făcut 170 mil. euro cu 50 deoameni

Compania care a ra­portat cea mai mare creştere a can­tităţilorde ener­gie vân­dută pe pia­ţa con­cu­ren­ţială a fost Tinmar Ind,firmă controlată de Augustin Oancea, un om de afaceri de 38 de anidin Câmpina. Potrivit datelor dispo­nibile pe site-ul companiei,Tinmar Ind a intrat pe segmentul furnizării de energie în 2007având în prezent peste 60 de clienţi activi în industria chimică,metalurgică, transporturi publice sau petrol. Potrivit datelorANRE, în 2010 compania controlată de Oancea a vândut de circa 2,4ori mai multă energie faţă de 2009, cota de piaţă a companiei pesegmentul concurenţial crescând de la 2% la 4%. Tinmar Ind aînregistrat în 2009 o cifră de afaceri de circa 96 mil. euro cu 34de angajaţi, de peste 6 ori mai mult faţă de 2007, anul în carereprezentanţii companiei spun că s-au apucat de comerţul cu energieelectrică.

"Am ştiut să ne adaptăm crizei. Creşterea a fost determinată şide prezenţa noastră pe pieţele de energie din Europa. Principaliiclienţi sunt din domeniul petrolier şi industria chimică. Cifra deafaceri estimată pentru 2010 este de 170 mil. euro cu 50 deangajaţi", spune George Voicu, director de furnizare din cadrulTinmar Ind. Potrivit acestuia, compania a vândut anul trecut cătreclienţii finali 938 GWh de energie, esti­mând pentru 2011 ocantitate similară.

Electrica o duce bine

În top trei creşteri ale cantităţilor de ener­gie livrate anultrecut pe piaţa concu­ren­ţială sunt şi două filiale ale Electrica.Astfel, can­tită­ţile de ener­gie vândute de Electrica MunteniaNord şi cele comercializate de Electrica Transil­vania Sud aucrescut de circa 2,4 ori, respectiv aproape 2 ori. Astfel, cota depiaţă a Electrica Muntenia Nord a crescut anul trecut de la 1% la2%, în timp ce cota Electrica Tran­sil­vania Sud a crescut de la 3%la 5%.

"Companiile au ieşit în piaţă. Adică au început negocierile cuclienţii lor şi la final au reuşit să aducă mai multe companii dinsectorul reglementat în cel concurenţial", explică Silvaş.

Următoarea clasată este CEZ Vânzare, companie a cărei cotă depiaţă a crescut de la 2% la 3% pe segmentul concurenţial.Re­pre­zen­tanţii CEZ Vânzare nu au comentat factorii care augenerat această evoluţie până la închi­derea ediţiei.

Ultima clasată în top 5 creşteri ale can­tită­ţi­lor de energielivrate în 2010 este Elcomex EN. Compania a fost preluată anultrecut de la omul de afaceri Ion Grecu de către un grup elveţian,Repower.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO