Cât de polarizată este economia României: Două treimi din businessul românesc stau în mâinile a 1% din companii

17 iul 2017 Autor: Cristina Rosca

Laurian Lungu, analist economic: „Este o situaţie similară cu cea a General Motors în anii ’30-’40 în SUA, iar atunci GM era văzută ca o companie cu risc sistemic.”

Riscul este major, pentru că o insolvenţă la vârf poate destabiliza un întreg sector şi poate atrage după sine alte intrări în incapacitate de plată.

Aproape două treimi din veniturile firmelor din Ro­mânia (de 275 mld. euro în total) sunt reali­zate de 1% din companii, semn că eco­no­mia este puternic polarizată, arată o analiză a companiei de analiză şi risc Coface. „Pentru companiile mari este mai uşor să supravieţuiască schimbărilor legislative, ca de exemplu taxa pe stâlp sau impozitul forfetar. Costul ridicat al forţei de muncă şi instabi­litatea fiscală afectează în primul rând firmele mici. De altfel, IMM-urile sunt în general cele mai vulnerabile“, explică analistul economic Laurian Lungu. El explică însă şi faptul că o ieşire de pe piaţă sau o insolvenţă a unei companii mari precum OMV Petrom, Automobile Dacia sau Kaufland ar putea destabiliza întregul mediu de business în contextul în care OMV Petrom contribuie spre exemplu cu 5% la veniturile bugetului general consolidat. „Este o situaţie similară cu cea a General Motors în anii ’30-’40 în SUA, iar atunci GM era văzută ca o companie cu risc sistemic. Mai mult, astfel de companii mari au în România şi un impact direct mare în PIB.“ La nivelul întregii economii analiza Coface a relevat şi că una din două companii are risc major să intre în insolvenţă. Analiştii Coface arată faptul că ponderea foarte ridicată a com­paniilor cu risc major de insolvenţă este explicată de fenomenul polarizării firmelor ro­mâneşti, mult mai accentuat comparativ cu ceea ce observăm în Ungaria, Polonia sau Cehia.

Continuarea pe ZFCorporate

ZF Corporate este serviciul de business intelligence al Ziarului Financiar. Pentru a putea avea acces la informatii trebuie să vă abonaţi la ZF Corporate sau la unul din cele 12 fluxuri ale sale, profilate pe sectoare de activitate (Bănci, Retail, Agricultură, Energie şi altele) - vezi prezentarea video a ZFCorporate. Detalii de abonare la ZF Corporate: Alexandru Matei (tel. fix: 0318.256.286) sau trimiteţi un email cu datele dumneavoastră de contact prin care solicitaţi informaţii şi abonare la adresa alexandru.matei@zf.ro. Veţi fi contactat în maximum o oră.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 17.07.2017

 
Cuvinte cheie:
companii
, business
, economia romaniei
, analiza
, risc
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide