Companii

Catalin Popa, Euroclinic: Incepe un razboi al preturilor printre furnizorii de servicii medicale

06.01.2010, 23:24 261

Popa se poate numara printre managerii fericiti in aceastaperioada, in conditiile in care businessul pe care il conduce sicare include un spital si trei clinici a finalizat anul 2009 cu unavans de 35% (in lei ) pana la 7,7 mil. euro, putin pesteobiectivul stabilit initial.

"Vom continua extinderea cu clinici, un prim proiecturmand sa se deschida in prima jumatate a anului, iar un al doileain cea de-a doua jumatate. Ambele vor fi in Bucuresti si vornecesita fonduri cumulate de circa un milion de euro. Pentru celedoua clinici vom angaja in jur de 35-40 de oameni", a spus Popaintr-un interviu acordat ZF.

Proiectele din acest an la care se adauga investitiile de anultrecut vor duce afacerile companiei anul acesta la circa 10 mil.euro, din care peste 80% vor fi generate de spital si restul declinici. La calculul bugetului a fost folosit un curs de 4,25 leipentru un euro.

Primul an cu profit operational

"2009 este primul an cu profit operational pozitiv. In 2010clinicile noi ne vor da un pic planul peste cap, dar va fi opierdere asteptata pentru primul an de activitate", a spusPopa.

Anul acesta spitalul va ramane pe profit operational, cand marjava trece de 20%. Cu toate acestea, la nivelul companiei careinclude atat spitalul, cat si clinicile nu va exista profitnet.

"Au fost mariri salariale pe la inceputul verii, dar au fost sicresteri mari de personal. Am inceput anul cu circa 240 deangajati, iar acum suntem 316 oameni. Am angajat si pe parteamedicala, si pe partea de personal mediu", afirma Popa.

In 2009, Euroclinic a revizuit bugetul o singura data, in lunilemartie - aprilie, iar seful companiei spune ca a doua jumatate afost mai buna decat prima parte. "Exista o sezonalitate inbusinessul de sanatate, care are de-a face cu obstetrica. Iarna sivara te poti astepta la o crestere semnificativa, doar ca varatrecuta a fost mai slabuta decat preconizam. Cumulat a fost insa ocrestere progresiva pe parcursul anului", a continuat Popa.

Doua specialitati aduc 70% din venituri

In 2009, Euroclinic a avut peste 50.000 de pacienti unici, iardintre acestia 35% au fost asigurati. In 2008, 28% dintre pacientierau asigurati. Din punctul de vedere al veniturilor, persoaneleasigurate genereaza circa 1%. Doua dintre specialitati genereazacumulat 70% din venituri, obstetrica si chirurgia.

Anul acesta sunt prevazute si cresteri ale tarifelor practicatede companie, care pot atinge 7-8%.

"Cat timp ai o crestere de pret dintr-o parte a businessuluitau, aceasta crestere se transforma fie intr-o pierdere, fie setransfera catre pacient", explica Popa.

In ceea ce priveste strategia de business din acest an, sefulEuroclinic spune ca vrea sa intre mai agresiv in piatacorporate.

Acest segment este disputat de jucatori precum MedLife siCentrul Medical Unirea (CMU), insa la prima vedere nu pare foarteatractiv in aceasta perioada, in conditiile in care tot mai multecompanii isi reduc numarul de angajati sau se pregatesc sa renuntela beneficii. "In 2009 am dublat numarul de contracte corporate,dar suntem inca unul dintre furnizorii mici pe aceasta piata. Esteo ramura in crestere la noi, dar cu investitiile mari pe care le-amavut anul trecut si le avem anul acesta planificam o intrare maiagresiva in piata de corporate, desi in momentul de fata aceastasufera", mai spune Popa.

Cu toate acestea, Popa adauga faptul ca strategia Euroclinic nuse va concentra pe aceasta nisa.

"Nu ne asteptam sa avem noi companii care intra pe partea debeneficii de asigurari de sanatate sau de abonamente. Partea deabonamente este o tranzitie naturala. Devenim un furnizor deservicii medicale integrat si sunt cerinte pe care le avem dinpartea companiilor", mai spune el.

Anul trecut tendinta printre clinicile private a fost sa demearga mai mult in retail, adica spre pacientii care platesc cash."Piata corporate va avea de suferit pentru ca vor fi miscari deconturi intre jucatori. Este o presiune foarte mare pe pret.Probabil incepe sa se creeze un razboi al preturilor", spunePopa.

Un manager care se intreaba cat ar fi fost crestereadaca nu exista criza

Operatorii mari de servicii medicale private nu au fost lovitide scaderea economica generala, asa ca ritmul de crestere de douacifre inregistrat in 2009 creeaza premisele pentru continuareainvestitiilor si castigarea de clienti care migreaza de lastat.

"Daca ne uitam la cifre, criza nu s-a resimtit foarte puternic,dar stau si ma intreb daca nu ar fi fost, cum stateau lucrurile in2009. Probabil ca situatia ar fi fost si mai buna. La prima vederemulti dintre jucatorii din piata serviciilor medicale private auavut un an pozitiv, deci este clar ca aceasta criza a sistemuluipublic prin care am trecut ne-a ajutat pentru ca multi dintrepacienti au migrat la privat", este de parere Popa.

In 2009, Euroclinic a inaugurat doua clinici, in Piata Muncii siPipera, bugetul total de investitii din 2009 fiind de 2,5 mil.euro. Pe piata serviciilor medicale private de peste 400 mil. euro,alti operatori sunt MedLife, Medicover, CMU, Sanador, Medsana,Medcenter.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO