Companii

Ce-au facut ungurii ca sa ramana producatori de autobuze

04.12.2001, 00:00 224



Industria producatorilor de autobuze din Ungaria s-a schimbat enorm in ultimul deceniu. Marile firme, cu pierderi mari in trecut, s-au spart in companii mai mici, multe dintre ele profitabile, comenteaza Budapest Business Journal.

In timp ce Ikarus Rt, unul din simbolurile vechii industrii a Ungariei, nici macar nu mai actioneaza in sectorul original de activitate - productia de autobuze - firmele mici isi cauta propriile nise pe piata.

Licenta pentru constructia de autobuze Ikarus, impreuna cu cea mai mare parte a echipamentelor utilizate in acest scop, este detinuta in prezent de IkarusBus Rt, din care firma IrisBus detine 75%.

IrisBus este un joint-venture creat de Iveco si Renault, care detin fiecare cate 50% din actiuni, insa recent s-a anuntat ca Iveco va cumpara partea firmei franceze.

Restul de 25% din IkarusBus Rt se afla in proprietatea Ikarus, care s-a transformat intr-un holding cu aproximativ zece divizii, dar nici una dintre acestea nu produce autobuze.

IkarusBus a vandut anul trecut 790 de autobuze, dar a raportat o pierdere de 9 milioane de dolari la vanzari de 80,9 milioane dolari, din care aproape jumatate s-au realizat in Rusia.

Pierderea unor comenzi importante din cauza crizei din 1998 din Rusia a fortat Ikarus sa caute un cumparator pentru operatiunile de constructie a autobuzelor.

Firma ungara a transferat catre IkarusBus mai multe active, printre care se numara principala fabrica din Szekesfehervar si capacitatea de productie din Budapesta.

Un alt nume important al acestei industrii, Raba, a inceput, de asemenea, un amplu proces de restructurare, care se va solda cu renuntarea la asamblarea de autobuze.

Potrivit lui Andras Dusza, purtatorul de cuvant al firmei, la sfarsitul anului vor iesi ultimele autobuze de pe linia de productie de la Gyor, dar Raba va continua sa furnizeze sasiuri catre Ikarus - principalul sau client - si catre un alt producator din Gyor, Kravtex Kft.

Conform programului de reorganizare, in viitor Raba se va concentra asupra a trei obiecte principale de activitate: productia de sasiuri, productia de componente si cea de asamblare a vehiculelor speciale.

De altfel, saptamana trecuta Raba a anuntat crearea unui joint-venture cu compania germana DaimlerChrysler pentru dezvoltarea si constructia de camioane militare.

Kravtex este relativ un nou-venit pe piata constructorilor de autobuze. Compania a fost fondata in 1992, functionand la inceput ca exportator de componente Ikarus in Rusia.

Potrivit directorului de marketing al firmei Jozsef Stemler, la jumatatea deceniului trecut, Kravtex avea cel mai mare volum de exporturi in Rusia dintre toate companiile ungare.

In 1994, firma a inceput sa cumpere autobuze vechi (in medie 13-15 ani), casate de transportatorii maghiari, pe care le reconditiona si le vindea ulterior in Rusia. Pana acum, Kravtex a exportat circa 600 de astfel de autobuze, destinate in cea mai mare parte transportului urban, a precizat Stemler.

Compania a achizitionat in 1999 licenta de constructie a autobuzelor proiectate de SOR Libchavy din Cehia.

Designul original a fost oarecum "ungarizat", a adaugat Stemler.

Autobuzele sunt dotate cu echipamente produse de Raba, dar motorul si cutia de viteze sunt furnizate de Iveco. In plus, modelul include si componente produse in Cehia, Germania sau Italia.

In 1999, Kravtex nu a vandut decat doua autobuze, dar in ultimii doi ani, au mai livrat inca 40, a precizat oficialul companiei. "Pentru anul viitor estimam o cerere de 50 de unitati", a mai spus Stemler, adaugand ca fabrica are in prezent o capacitate de productie de 200 de bucati pe an.

O alta companie care a iesit din umbra Ikarus este North American Bus Industries Rt (Nabi), listata atat la bursa din Budapesta, cat si la New York. Firma s-a desprins din Ikarus Rt in 1992 si s-a specializat in livrarea de autobuze pe piata Statelor Unite, in special catre autoritatile locale.

Nabi a preluat in ianuarie 2000 o firma britanica, Optare Ltd, pentru 35,2 milioane dolari si a realizat in primele noua luni ale acestui an un profit de 32,3 milioane dolari la vanzari de 921 de autobuze.

Compania distribuie componente catre Audi Motor Hungaria, Magyar Suzuki, John Deere sau Mercedes si detine licenta de productie a modelului off-road Auverland.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO