Companii

Ce fac petroliştii când vânzările de carburanţi continuă să scadă? Se concentrează pe non-oil

Ce fac petroliştii când vânzările de carburanţi continuă să scadă? Se concentrează pe non-oil

Autor: Roxana Petrescu

07.09.2010, 23:57 27

DeŞi până acum petroliştii au fost protejaţi de scăderile devolume prin creşterile de preţuri la pompă, a doua jumătate aanului se anunţă mai dificilă decât prima din cauza tăieriisalariilor bugetarilor, a majorării TVA-ului, dar şi aconcedierilor din sectorul public. Astfel, atragerea clienţilor înbenzinării prin alte produse în afara carburanţilor reprezintă ostrategie pe care firmele de profil spun că se vor concentra.
Petrom, cea mai mare companie locală şi principalul jucător dinpiaţa petrolieră, spune că va introduce în perioada următoareservicii precum plata utilităţilor pentru a-i aduce pe clienţi înstaţiile de alimentare.

Plata facturii în benzinărie

"Strategia noastră se va concentra pe introducerea de noi serviciinon-oil (transfer de bani, plata la utilităţi etc), noi campaniipromoţionale pentru a atrage consumatorii precum şi pentruadaptarea portofoliului de produse la condiţiile pieţei", spunrepre­zentanţii singurului producător local de petrol şigaze.
Petrom nu este singurul care încearcă să stopeze scădereavânzărilor de carburanţi prin aceste metode.
Rompetrol, al doilea mare jucător din piaţă, grup controlat decompania kazahă de stat KazMunaiGaz, a lansat în benzinăriilesituate pe autostradă promoţii de marketing care au cuprins chiarşi animatoare şi muzică pentru a-i atrage pe clienţi înbenzinării.
Re­pre­zentanţii companiei nu au precizat care a fost impactulacestei campanii lansate pe pe­rioada verii.
"În România, ca urmare a măsurilor guvernamentale pentru creştereaeficienţei, este de aşteptat o accentuare a contracţiei consumuluiatât în sectorul public, cât şi în cel privat. Astfel, evoluţiapieţei de combustibili este de aşteptat să rămână dificilă,reflectând dezvoltarea economică din Ro­mâ­nia. Pentru acest an,estimăm o scădere a con­su­mului de carburanţi pe segmentul deretail (benzinării) de circa 10%", mai spun re­prezentanţiiPetrom.
Potrivit unor declaraţii recente ale acestora, în primele şase lunivânzările de carburanţi pe sgmentul de retail au scăzut cu 6% învolum, procentul fiind de două ori mai mare faţă de cel înregistratde piaţa de profil în tot anul 2009.
Deşi la sfârşitul anului 2009 majoritatea petroliştilor vedeau oredresare a condiţiilor de piaţă în a doua jumătate a acestui an,măsurile de austeritate luate de guvern, printre care se numărăreducerea salariilor cu 25% în sectorul bugetar sau concedierile,au anulat aceste estimări.

Carburanţi mai scumpi

În ciuda acestor condiţii, Petrom a raportat în primele şase luniale anului un profit net de 1,5 mld. lei (366,8 mil. euro), depeste patru ori mai mare comparativ cu perioada similară din 2009,chiar dacă a vândut mai puţin şi a extras şi mai puţinehidrocarburi.
Principalii factori care explică aceste re­zul­tate sunt creştereapreţului la petrol, scum­pirea car­buranţilor, dar şi tăierile decosturi. Vân­ză­rile Petrom au ajuns la 8,3 mld. lei (peste 2 mld.euro), cu 14% mai mult com­parativ cu primul semestru al anuluitrecut.
În ceea ce priveşte rezultatele Rompetrol, compania a vândut pesegmentul de retail cu 4% mai puţini carburanţi, dar afacerile aufost sus­ţinute de creşterea cotaţiilor internaţionale la benzinăşi motorină care ulterior s-au re­flectat în preţurile plătite deconsumatori la pompă. Astfel, afacerile segmentului dedistri­bu­ţie din Rompetrol au crescut cu 24% în primele şase luniale anului faţă de perioada si­mi­lară a anului trecut, până la 763mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO