Companii

Ce strategii au cei 300 de hotelieri pentru atragerea turistilor: dubleaza preturile in plin sezon si ii trimit pe turisti la agentii pentru rezervari

Ce strategii au cei 300 de hotelieri pentru atragerea turistilor: dubleaza preturile in plin sezon si ii trimit pe turisti la agentii pentru rezervari
05.06.2009, 00:00 711

La inceput de sezon estival turismul de pe litoralul romanesc nu are nicio cifra exacta. Fie ca este vorba despre numarul de turisti romani sau straini, despre numarul de hoteluri sau de incasarile operatorilor, toate cifrele sunt estimate si mai mult, difera in functie de institutia care face aprecierea.

Astfel, litoralul incepe sezonul estival cu o raportare la un numar de 800.000 de turisti in 2008 (Federatia Patronatelor din Turismul Romanesc-FPTR), dar si cu un nivel de 1,3 milioane de persoane (Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism-ANAT).
"Nu exista o monitorizare a numarului de turisti in Romania care sa ofere date oficiale. Putem face aprecieri doar pe baza pachetelor vandute in agentiile de turism si pe baza datelor oferite de Institutul National de Statistica, ce prezinta insa doar indicatori precum numarul de innoptari si intrari in tara", a declarat Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al ANAT.
Mai mult, aprecieri diferite sunt oferite si in legatura cu numarul de camere de pe litoral vandute prin intermediul agentiilor de turism. Daca reprezentantii FPTR apreciaza ca aproape 60% din locurile de cazare din hoteluri se ocupa prin agentiile de turism, reprezentantii ANAT sustin ca acest nivel se ridica la peste 80%.
Astfel, turistul care vine fara rezervare in lunile de varf de sezon risca sa nu mai gaseasca nicio camera libera sau risca sa cumpere o noapte de cazare la un pret de receptie de pana la 30% mai mare.
 
Preturi mai mici prin agentiile de turism
"Negociem cu hotelurile tarifele pe camera inca de la inceputul anului. Turistul poate cumpara doar doua nopti de cazare sau un sejur de sapte nopti, iar pretul pe care il va plati prin agentie este mai mic fata de cel de receptie", a declarat Noemi Hagan, asistent manager la agentia de turism Eximtur, unul dintre primii trei jucatori de pe piata.
Ea a mai adaugat ca depinde si de hotelul la care merge turistul, reducerile oferite agentiei de turism de catre hoteluri fiind diferite de la o unitate la alta. "Cu tot cu comisionul adaugat de noi de pana la 10% avem un pret mai mic comparativ cu pretul de receptie de pana la 30%", a spus Noemi Hagan, asistent manager al agentiei de turism Eximtur, unul dintre cei mai mari touroperatori de pe litoral, alaturi de Mareea, Novatravel, Intertour sau Magest Turism.
Nicolae Bucovala, proprietarul hotelului de trei stele Tomis din Mamaia, ce opereaza 188 de camere, a spus ca 95% din camere sunt contractate de catre touroperatori in perioada sezonului de vara si ca turistii care vin fara rezervare au sanse mici sa gaseasca o camera libera.
Un alt hotelier de pe litoral, Ciprian Constantinescu, proprietarul a 450 de camere pe litoralul romanesc, prin hotelurile de trei stele Delta din statiunea Jupiter si California din Cap Aurora, spune ca aproape toate camerele sunt vandute de agentiile de turism cu care lucreaza.
"Vadul comercial pe care il are o agentie nu se compara cu cel al unui hotel. Cred ca fiecare hotel ar trebui sa aiba propria lui agentie de turism pentru a vinde camerele", a spus Constantinescu.
Directorul general al hotelului Tismana a spus ca are parteneriate cu trei agentii de turism locale. "Eu am oferite reduceri la foarte bune la camere. Nu pot preciza cu exactitate un procent, pentru ca difera de la o agentie la alta. Insa pot spune ca daca agentia adauga un comision de 12%, pretul acesteia va fi mai mic decat pretul pe care il avem noi la receptie", a spus el.
Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), a spus ca aceasta intermediere realizata de agentiile de turism in vanzarea camerelor este necesara dat fiind faptul ca litoralul detine 40% din capacitatea de cazare in toata tara. Daca litoralul si statiunile balneo se vand in acest mod, muntele si statiuile rurale fac exceptie.
"Cei mai multi turisti cumpara direct de la unitatea de cazare de la care isi face de asemenea rezervare directa. Mai ales in cazul pensiunilor, cu care agentiile de turism nu au incheiate prea multe contracte", a spus el.
 
Infrastructura turistica: 10-20 de hoteluri construite de la zero dupa 1989
Numarul de locuri de cazare in hotelurile de pe litoral se ridica la 78.000, dupa cum apreciaza Raducan, in timp ce pe litoralul bulgaresc sunt aproape 190.000 de locuri de cazare in cele 716 hoteluri, potrivit datelor de pe novinite.com, care citeaza Institutul de Statistica din Bulgaria.
Capacitatea turistica de cazare totala de pe intreg litoralul romanesc (hoteluri, moteluri, vile, pensiuni), inclusiv orasul Constanta, indica un numar de de 122.000 de locuri de cazare, potrivit datelor ANAT.
Numarul total de hoteluri de pe litoralul romanesc nu este cunsocut cu exactitate, estimarile reprezentantilor ANAT indicand circa 300 de hoteluri, dintre care clasate la cinci stele sunt doar cinci, respectiv hotel Vega, Mamaia, Palm Beach, Rex din Mamaia si hotel Saturn din statiunea Saturn, ce totalizeaza un numar de 580 de locuri.
"In statiunea Mamaia sunt aproape 70 de hoteluri, numarul de locuri de cazare fiind de 23.000-25.000, cele mai multe locuri fiind in hoteluri de trei stele", a declarat Nicolae Bucovala, presedintele interimar al Asociatiei Patronale din Mamaia.
El a mai spus ca majoritatea hotelurilor sunt clasate la trei stele si foarte putine sunt clasate la o stea. Totodata patru din cinci hoteluri de cinci stele sunt in statiunea Mamaia.
In plus, pe intreg litoralul romanesc doar 10-20 de hoteluri sunt construite de la zero dupa 1989, majoritatea dintre ele fiind renovate si moderizate.
"Cateva din hotelurile nou construite pe litoralul romanesc sunt President din Mangalia, Malibu sau Palm Beach din Mamaia", a spus Traian Badulescu, purtator de cuvant al ANAT.
 
Aparthotelurile: o alternativa la hotelurile de trei si patru stele
Cel putin sase noi hoteluri construite de la zero de tip aparthotel au aparut anul trecut in zona Mamaia si Navodari. "Acesta reprezinta un produs turistic nou ce va continua probabil sa fie dezvoltat pe litoralul romanesc in urmatorii ani", a declarat Corina Martin, presedinte al Asociatiei Litoral.
Aparthotelurile sau apartment hotel reprezinta un complex de apartamente care folosesc un sistem de rezervari similar cu cel din hoteluri. Aceste unitati de cazare mizeaza pe pe contracte de cazare incheiate pe o perioada mai lunga de timp.
 
Estimarile operatorilor de pe litoral: scadere a numarului de turisti sau crestere cu 10-15% in scenariul optimist
Operatorii din turism au pareri impartite in ceea ce priveste numarul turistilor de pe litoral anul acesta, de la prognoze ce indica o scadere a traficului pana la estimari optimiste ce arata o crestere de 10-15% a turistilor pe litoral. "Anul acesta am incheiat mai multe contracte cu agentiile de turism si cu reprezentantii de platforme ce vand online. Datorita acestor contracte asteptam o crestere a numarului turistilor fata de anul anterior", a spus Mihai Luchian, director de marketing al hotelului de cinci stele Vega, care opereaza 125 de camere.
Reprezentantii ANAT vad o crestere 10-15% anul acesta, fata de anul anterior cand s-au inregistrat 1,3 milioane de turisti veniti prin agentiile de turism, potrivit propriilor aprecieri.
Pe de alta parte, nu toti operatorii au aceeasi parere.
"Numarul turistilor de pe litoral va fi in scadere anul acesta fata de anul anterior. Primul lucru la care renunta oamenii sunt vacantele. Atunci cand nu esti sigur de faptul ca vei mai avea un job a doua zi, nu iti cumperi o vacanta. Trebuie sa fim realisti. Situatia actuala nu permite o crestere a numarului turistilor", a spus Dragos Raducan, secretarul general al Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR), care sustine ca anul trecut au fost cel mult 800.000 de turisti pe litoral, din care 50.000 straini.
Ion Mihai, proprietarul hotelului Stefania, clasat la trei stele din Costinesti, spune ca spera ca anul acesta sa se mentina numarul de turisti, in conditiile actuale din piata. "Statiunea aceasta are un anume specific, care atrage mai mult tinerii si nu atat de mult turistii straini".
 
Numar redus de turisti straini: intre 50.000- 100.000
Raducan precizeaza ca litoralul romanesc are foarte putini turisti straini.
"Nu avem nicio sansa in urmatoarea perioada sa atragem mai multi din cauza absentei promovarii. Pana acum nu s-a facut nicio promovare litoralului romanesc", a spus el.
Se incearca insa cresterea numarului de turisti straini pe litoral prin lansari de noi curse directe operate de companiile aeriene.
Spre exemplu, pe cursa Constanta-Pisa, operata de compania low-cost Ryanair, anul trecut au fost transportati 10.000 de pasageri in perioada aprilie-septembrie 2008, din care 4.500 au fost turisti italieni.
"Incepand cu luna aprilie anul acesta avem inca doua curse directe catre Bologna (prin compania Ryanair) si Bruxelles prin Blue Air", a spus Corina Martin, presedinte al Asociatiei Litoral. Ea a precizat ca este posibil ca pe litoralul romanesc sa intre si un touroperator israelian. "Nu pot spune inca despre ce turoperator este vorba, stiu doar ca se poarta discutii cu acesta."

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO