Companii

Cei mai mari angajatori din Capitala: Cora, Real si Selgros creeaza 1.400 de locuri de munca din toamna

16.08.2009, 16:35 1294

Mall-urile Sun Plaza, Cotroceni Park si parcul de retail dezvoltat in vestul Bucurestiului de retailerii Selgros si Dedeman sunt ultimele proiecte comerciale ample care urmeaza sa se finalizeze in acest an in Bucuresti. Cele mai multe locuri de munca in retailul alimentar vor fi create din toamna de Cora, in cadrul mall-ului Sun Plaza din Berceni, reteaua anuntand in medie 800 de angajari pentru fiecare unitate nou deschisa. Din acestea, aproximativ 90 de joburi sunt pozitii manageriale.

La randul sau, Real Hypermarket angajeaza 250-300 de oameni pentru magazinul din Cotroceni Park, iar unitatea Selgros Cash & Carry din Valea Cascadelor se va deschide in septembrie cu circa 300 de angajati.

"Tinand cont ca retailul modern inca se dezvolta, chiar daca nu toate proiectele anuntate vor fi duse la bun sfarsit in acest an, se poate spune ca retelele mari de magazine sunt cei mai mari angajatori in Bucuresti, cat si la nivel national", afirma Iuliana Badea, sales manager la Lugera & Makler, una din cele mai mari trei companii de recrutare de pe piata.

 

Iau angajati din HoReCa

Pozitiile deschise de specialisti, pentru care hipermarketurile gaseau anul trecut cu greu angajatii potriviti, strang si 140 de aplicatii online. De exemplu, pentru un job de macelar in cadrul unui hipermarket Cora din Bucuresti au aplicat 143 de persoane in aproximativ doua saptamani pe site-ul de recrutare bestjobs.ro.

"Pentru aproximativ 300 de locuri de munca nou-create odata cu deschiderea unui hipermarket se primesc, in medie, 2.000 de CV-uri. Din discutiile pe care le-am avut cu retailerii reiese ca acum le e mult mai usor sa gaseasca oameni pentru deschiderile de magazine. Retailerii isi permit acum sa faca selectia candidatilor asa cum trebuie; de exemplu, pot alege intre candidati cu experienta si persoane fara experienta la costuri similare", spune Iuliana Badea.

Salariul oferit pentru bucatari, macelari sau alte pozitii similare de specialisti variaza intre 1.200 si 1.500 de lei in retelele de hipermarketuri din Bucuresti, potrivit managerului Lugera & Makler.

Ea precizeaza ca numarul mare de aplicatii pentru aceste pozitii se datoreaza faptului ca restaurantele si alte locatii din HoReCa au disponibilizat multi oameni de la inceputul anului, iar aceste persoane se orienteaza acum catre retail, chiar daca salariile oferite sunt mai mici.

 

5-6 CV-uri pentru un job de lucrator comercial

Salariul mediu al unui lucrator comercial in retailul alimentar local variaza intre 800-1.000 de lei, potrivit datelor din piata. In Capitala media este mai mare, de 900-1.200 de lei, iar la pachetul salarial se adauga lunar si bonuri de masa in valoare de circa 170 de lei.

Pentru o pozitie deschisa de lucrator comercial hipermarketurile primesc in prezent 5-6 CV-uri, potrivit estimarilor realizate de Lugera & Makler.

Pana anul trecut, hipermarketurile se loveau de rata scazuta a somajului din Bucuresti si de o fluctuatie ridicata a personalului din magazine, in jurul a 25-30% anual.

Reprezentantul Lugera & Makler mai subliniaza faptul ca, in prezent, angajatii din retail sunt mai putin deschisi schimbarii locului de munca din cauza instabilitatii pietei.

Capitala ramane insa orasul cu cea mai mica rata a somajului, de 1,8% in luna iulie, potrivit datelor de la ANOFM (Agentia Nationala de Ocupare a Fortei de Munca). La finele lunii iunie erau inregistrati in Bucuresti 19.700 de someri.

 

Deschiderile de mall-uri se numara pe degete

La nivelul pietei locale, primele sase luni din 2009 au fost cele mai dificile din ultimii ani pentru proprietarii de centre comerciale, care s-au confruntat cu presiuni tot mai mari din partea retailerilor pentru a reduce nivelul chiriilor si nu au reusit sa vanda niciun proiect, desi multi isi propusesera acest lucru pentru a putea continua dezvoltarea altor proiecte. Astfel, bilantul din S1 arata ca in aceasta perioada nu au fost demarate constructii noi de mall-uri sau parcuri de retail, in schimb insa multi dezvoltatori au renuntat la proiecte din lipsa de finantari sau pentru ca devine tot mai greu de gasit chiriasi.

 Pentru cea de-a doua jumatate a acestui an cele mai importante inaugurari vor fi in Bucuresti, in afara Capitalei fiind anuntate doar doua proiecte noi finalizate - Galleria Piatra-Neamt si Tiago Mall din Oradea - si extinderea Iulius Mall din Timisoara.

 

Hipermarketurile si-au incetinit extinderea

Dupa ce au pompat aproape un miliard de euro in dezvoltarea retelelor in ultimii doi ani, operatorii de hipermarketuri se opresc in 2009 la maxim 16 deschideri si investitii cumulate de 212-248 mil. euro, potrivit datelor centralizate de ZF.

Anul trecut au fost finalizate 27 de astfel de proiecte, prin investitii cumulate de circa 500 mil. euro.

 Capitala inregistreaza si in 2009 cel mai mare numar de deschideri de hipermarketuri. Carrefour si Kaufland au deschis deja cate o unitate aici in S1. Carrefour, Kaufland si Real raman in acest an, ca si in 2008, cei mai mari investitori din comertul alimentar, insa ritmurile de expansiune sunt sub cele planificate de companii inainte de aparitia efectelor crizei economice.

 

Dedeman a investit 20 mil. euro in parcul din Valea Cascadelor

Retailerul roman de bricolaj Dedeman, cu vanzari anuale de 250 mil. euro, a deschis vineri al doilea magazin din Bucuresti si al

16-lea al retelei la nivel national, in urma unei investitii totale de 20 mil. euro intr-o locatie achizitionata anul trecut impreuna cu Selgros Cash & Carry pe strada Valea Cascadelor.

Magazinul Selgros din acest parc de retail urmeaza sa fie deschis la inceputul lunii septembrie. Unitatea Dedeman are o suprafata construita de 14.000 de metri patrati si circa 220 de angajati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO